När du tar in priset på betong, passa på att fråga om dom vet ett team som är duktiga. Dom som är i branschen vet vilka som är duktiga och tillgängliga under någon timme.
Jag var ensam, men han som levererade var mycket erfaren och hade perfekt blick vart han styrde rännan, jag gick runt i stövlar med lasermotagaren när all betong var utlagd var det innom 1mm.

En annan viktig sak, betongbilen är en stor ”klump” och den måste stå så den når över hela ytan utan att behöva flytta, dessutom tung och lätt sjunker i en gräsmatta.
 
Redigerat:
F
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag får kontra med att ånyo påpeka att jag var såväl ensam som novis. Gjutandet av min lilla platta var enklare än jag trodde. Det var bara att fylla upp till kanten på formen samtidigt som jag klafsade omkring med vibratorn. När det var fullt tog jag en rätskiva och drog av den lilla mängd överflödig betong. Klart. Någon sloda kunde jag inte använda eftersom det var en platta i en grop, så slodaskaftet tog emot jordvallarna så fort jag försökte jämna till den. Men tack vare att jag hade beställt finkornig betong är ytan förvånansvärt jämn och fin.

Om betongkillen verkar jäktad kan du säkert lugna ner honom med en femhundring, så får han nog plötsligt tid över till att hjälpa dig med krattandet!

Staffan
Det beror väldig mycket på.... ett spnt liter skitjobb är inte hans enda den dagen hoppas jag. Är det gjutning kl 13-14 så är det sista och då kan en 5-hundring göra underverk, är det kl 7 så har hanngaranterat ett ställe till hans skall vara på kl 9 och då skiter han högaktningsfullt i om TS attefallsplatta ser ut som en soppskål.

Du är väl helt enkelt en naturbegåvning då eller hade tur.

Det är klart att det GÅR att göra en liten skitgjutning själv men det är ju inte direkt ogjort om det går halvdåligt eller hur? Hur stor var din platta?

Sen storleken på ballasten är knappast det som gör en platta direkt slätare, jag rekommenderar nån form av slodning och faktiskt våtglättning med en helikopter senare samma dag. Har man inte tid med helikopter (och det är ganska viktigt att man går på vid rätt tidpunkt där så skulle jag föreslå en ABS slip ett par dagar, max en vecka efter gjutning. Kostar runt 1000 spänn inklusive slitage på diamatskiva eller om man kör med papper (120-200kr/st) . På en så färsk platta i storlek 25-40kvm så har man det gjort på en timma och då har man rivit alla toppar. Klart värt det före alla former av spackling som inte behövs om man gör rätt.

Glöm inte vattna plattan om det mot all förmodan inte skulle lösa sig på naturlig väg, ha en förberedd dumpplats för överflödig betong samt om möjligt en spolplats där tombolabilen kan spola rent så slipper man betala extra för det.

Och OM du slodar, se till att reda ut hur man skall jucka med den så slipper du alla former av kammar från slodan utom eventuellt där du lyfter ut den om du inte kan dra den direkt över kant.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Staffans2000
20 m2.
Liknande TS fömodar jag.

F fsn skrev:
Du är väl helt enkelt en naturbegåvning då eller hade tur
För att inte förhäva mig, får jag skylla på turen:).
Min granne gjöt på samma vis, men med grövre betong och skillnaden är stor, hos honom är ytan betydligt ojämnare.
Hade jag fått plats med slodan, hade jag använt den, likaså med helikoptern. Slutsatsen är att med mycket "tur":) och en hjälpsam betongutkörare går det alldeles utmärkt att gjuta en liten skitplatta alena och utan vare sig sloda och helikopter.

Tursamme Ture
 
Hjääääälp, nästa fråga,

Betongbilen kommer att stå ca 135cm över det som blir plattans nya nivå och ca 1-1,5 meter från formen (längst bort på bilden jag hade i mitt första inlägg). Då tyckte betongleverantören att det blev för stor fallhöjd för betongen och rekommenderade en pump, och det är ju fasligt mycket dyrare (typ 8 Tkr). Vad säger ni? Problemet är ju främst närmast betongbilen där fallhöjden från rännan säkert blir lite drygt 3 meter innan betongen landar på armering/isolering. Hur skarpt kan man vinkla rännan mot marken? Ett alternativ kan ju vara att låta bilen stå kanske 2,5 - 3 meter bort för att få mer längd på rännan.
 
Det går att vinkla rännan ganska brant. Jag gjöt ett av mina källargolv genom att sticka in rännan genom källarfönstret. Givetvis innebar det att jag fick den mesta betongen i en stor hög på golvet och fick skotta ut den, men det gjorde inget i sig att rännan slutade kanske 1-1,5m över golvet. Är väll en tre-fyra meter ut till vägen där bilen stod.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mikael_L
Kanske inte helt bra att hälla med fallhöjd i en frigolitform ...?
 
  • Gilla
Poxeman
  • Laddar…
Gör som jag själv föreslog, flyttar bort bilen 3,5 meter från formen, med 45 graders lutning på rännan vinner jag lika mycket i höjd, med 30 grader säg 2,5 meter och då blir det en acceptabel fallhöjd. Får skotta en del i andra ändan men där är formen smalare så det känns hanterbart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.