marcusnilsson skrev:
Har man ett troll som avatar så...
...så???
 
Nimajneb skrev:
ThomasX, du svarar inte heller på frågan om NÄR man skall verifiera att tjänsteutövaren betalar skatt eller inte, eller har ett korrekt F-skattebevis eller inte från ett realistiskt perspektiv.
Jag tror nog att vi inte behöver göra det för SJ men Pundaren på plattan ska vi kanske syna.
Tja du, du är nog en av väldigt få som anlitar SJ's personal att utföra tjänster enkom för dig på timbasis eller under anställningsliknande förhållanden. Du får väl läsa på lite om regelverkens tilllämpning och praxis!
 
Redigerat:
Thomasx, Vore det inte trevligare om du försökte svara på frågan istället för att hålla på med dina vanliga personangrepp?
 
Nimajneb skrev:
Thomasx, Vore det inte trevligare om du försökte svara på frågan istället för att hålla på med dina vanliga personangrepp?
Citera gärna mitt "personangrepp", så jag vet vad det är av det jag skrivit som du anser är ett personangrepp!

Svaret du söker framgår med all tydlighet av mina inlägg
 
Fast vad har SJ med Irländska stensättare att göra? Det blir enligt mig lite fånigt att jämföra SJ med dessa bedragare. Jag tror inte detta är rätt forum att komma underfund med hur praxis för Skatteverket och polisen är gällande skattebrott och då samtidigt ta upp orimliga exempel.
 
Att ta upp extremfall åt båda hållen är bara en klassisk metod för att inte fastna i ett allt för begränsat tänk.
Tråden handlar om att TS vill ha tag i duktiga stensättare och inte om att det finns en massa asfaltsläggarbedragare som ränner runt.

Om nu TS lyckas hitta dom som han är på jakt efter så kan det ju vara bra om hen inte hamnar i en skattehärva efteråt, därav dessa diskussioner.

Legalt sätt så tror jag att det är så att:

- det räcker med att dom som utför jobbet uppger att dom står för arbetsgivaravgiften och inkomstskatt. Detta kan göras antingen genom att påstå att dom har F-skattesedel eller att dom intygar att dessa avgifter betalas i deras EU hemland.
Dessa yttranden skall finnas på såväl offert och faktura.

- det föreligger normal bevisföring och inte omvänd om Skatteverket skulle vilja driva en process gentemot köparen.

- som privatperson så krävs det inte att du trippelkollar sanningshalten i dom dokument som presenteras om det inte är så att det verkar vara uppenbart att det är en bluff.

- utöver detta så finns som tidigare sagts ett snävt regelverk beroende på bolagets hemvist och hur länge personalen befinner sig i Sverige.

När det gäller det norska spåret så kan det vara så att dom kan ha vänt på bevisföringsförfarandet ovan samt att dom lättare kan ha skärpt till reglerna för att skydda den inhemska arbetsmarknaden.

Sedan så finns det ju i denna som i alla andra brancher mer eller mindre seriösa spelare och man får ju känslan av att i just denna branch så är andelen skummisar klart högre än i dom flesta andra.
 
Själv tycker jag att det är intressant att det varje vår/sommar dyker upp inlägg på forumet där någon uttalar sig positivt om skotska/irändska stensättare och asfaltsläggare.....

Google är din bästa vän i sådana sammanhang...

/Krister

 
Krille4 skrev:
Själv tycker jag att det är intressant att det varje vår/sommar dyker upp inlägg på forumet där någon uttalar sig positivt om skotska/irändska stensättare och asfaltsläggare.....

Google är din bästa vän i sådana sammanhang...

/Krister

Har tanken aldrig slagit dig att det kanske finns kunniga, duktiga och ärliga skottar, eller engelsmän för den delen? (Om det nu var mitt inlägg du syftade på).
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Har tanken aldrig slagit dig att det kanske finns kunniga, duktiga och ärliga skottar, eller engelsmän för den delen? (Om det nu var mitt inlägg du syftade på).
Det var inte ditt inlägg jag syftade på utan TS inlägg.

Det dyker nog snart upp ett par nya medlemmar som i tråden lämnar ut kontaktuppgifter till irländska stenläggare och aslfaltsläggare som är genomärliga. (Eller också har dom lärt sig från förra året och tills i år faktiskt inte är nyregistrerade och dessutom har ett antal seriösa inlägg i sin historik....)

Gällande skottar, irländare och engelsmän har jag inga fördomar. Gällande kringresande skottar, irländare och engelsmän som erbjuder stensättning eller asfaltsläggning så måste jag tyvärr erkänna att jag är lite skeptisk och även polisen verkar ha sina tvivel:

http://polisen.se/sv/Aktuellt/Nyhet...sam-polisinsats-mot-asfaltslaggare-i-Arninge/

Att googla lite gör inte driekt att man känner större lust att anlita kringresande stenläggare och asfaltsläggare.

/Krister
 
Krille4 skrev:
Själv tycker jag att det är intressant att det varje vår/sommar dyker upp inlägg på forumet där någon uttalar sig positivt om skotska/irändska stensättare och asfaltsläggare.....

Google är din bästa vän i sådana sammanhang...

/Krister

Jag som är TS har då verkligen inga intressen i deras bransch utan drog en rövare att försöka få fram kontaktuppgifter om det skottska gäng som var i mitt område förra året inget annat, om du googlat fram något annat så får du gärna visa det, har inga som helst intressen i den branchen privat eller i yrket för övrigt...
 
big_swede70 skrev:
Jag som är TS har då verkligen inga intressen i deras bransch utan drog en rövare att försöka få fram kontaktuppgifter om det skottska gäng som var i mitt område förra året inget annat, om du googlat fram något annat så får du gärna visa det, har inga som helst intressen i den branchen privat eller i yrket för övrigt...
Ursäkta jag menade inte att jag googlat efter uppgifter om dig utan på "irlänska asfaltsläggare".

Det jag menar är att jag är nyfiken på vad det är som gör att någon även efter det att ha googlat vill anlita kringresande asfaltsläggare och stensättare?

/Krister
 
Jag såg deras arbete hos grannarna live, jag mätte djupet de grävde innan de gick över med paddan, jag noterade antal gånger de gick över ytorna med paddan efter de fyllt upp med rätt sorts fyllmtrl, jag mätte fallen ut från husen och kollade ytnivån på hur stenarna lagts.. Noterade även hur lite stenarna rört sig efter frosten gått ur.... Sånt kan man aldrig googla fram!!.. men skit samma för jag skall göra det själv nu ändå men din kommentar va riktad mot mig så nu har du fått ett svar på varför jag sökte just det enskilda gänget som va här förra året inga andra för deras jobb har jag ju aldrig sett på så nära håll som detta.. over and out
 
Redigerat:
Grannarna har kanske kvar kvittot från deras arbete. Där borde deras kontaktuppgifter stå ;)
 
Ja, det är ju trots allt lite intressant att det är åtminstone två i tråden som haft närkontakt med dessa beryktade stenläggare, och bägge har positiva erfarenheter. Det torde ju, av media att döma, finnas gott om folk som är missnöjda, men ingen som hörts av här i tråden ännu. Men det kommer kanske nu ;)

Det är rätt sällan man läser positiva erfarenheter om hantverkare på det här forumet, och oftast riktar sig kritiken mot svenska hantverkare, med det avses alltså hantverkare bosatta och yrkesverksamma i sverige. Så det är ju lite lustigt att det skulle komma för en just så kritiserad grupp. Å andra sidan är det ju så att "skräp" (om tillåtet uttrycks) brukar kunna följa i spåren av en ärlig framgångsrik verksamhet.
 
thomasx skrev:
Ja, det är ju trots allt lite intressant att det är åtminstone två i tråden som haft närkontakt med dessa beryktade stenläggare, och bägge har positiva erfarenheter. Det torde ju, av media att döma, finnas gott om folk som är missnöjda, men ingen som hörts av här i tråden ännu. Men det kommer kanske nu ;)

Det är rätt sällan man läser positiva erfarenheter om hantverkare på det här forumet, och oftast riktar sig kritiken mot svenska hantverkare, med det avses alltså hantverkare bosatta och yrkesverksamma i sverige. Så det är ju lite lustigt att det skulle komma för en just så kritiserad grupp. Å andra sidan är det ju så att "skräp" (om tillåtet uttrycks) brukar kunna följa i spåren av en ärlig framgångsrik verksamhet.

Ja, vem skulle ringa media och säga att man är totalt nöjd med de irländska/skotska/utländska stenläggare.

Man får ju bara höra de som inte är nöjda.

Verkar nästan som det finns en grupp i varje stad. De var och tjatade på brorsan här förra året, en liten kortväxt engelsman.

Var nästan så de hade börjat gräva trots att inget var överenskommet :)

Slutade med att vi lade sten själv istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.