Jag köpte distansringen som nämns ovan på Jula ikväll. Anledningen till att jag behöver en distansring till sågklingan till min Makita (BSS610 köpt från USA) var att jag var lite snabb när jag beställde nytt sågblad på nätet så det blev ett med 20 mm hål när jag egentligen behövde 5/8" (mycket likt problem som trådskaparen). Distansringen fungerade fint tillsammans med min nya klinga, jag har provat att såga ett par snitt och jag märker ingen skillnad mot tidigare blad.

Ett stort tack till Gilbert för ett snabbt och mycket bra tips!
 
hej på er!

Tackar för alla svar o tips. Visst inte innan att det faktiskt fanns distansringar att köpa på t ex Jula, trodde det var mer specialgrejer än så. Ibland kan en enkel fråga på detta forum spara en massa jobb o bök, nu slipper jag beställa en sågklinga från staterna med allt vad det innebär i fraktkostnader o dyl.

Tackar för hjälpen!

/Zaphod
 
Gilbert skrev:
Det verkar som att åtminstone makita i Kanada anser att 5/8" är 16mm: [länk]
Så........ är den egentligen 16 mm eller 15,875 mm i verklig mått? :D
 
Binesh skrev:
Så........ är den egentligen 16 mm eller 15,875 mm i verklig mått? :D
Med tanke på mina tankar om tum och precision så skulle jag kunna tänka mig att 16mm är väl inom toleranserna för 5/8", inget svar på frågan, men en teori i allafall :)
 
Jag kollade med skjutmåttet och hålet är 16 mm på originalklingan från Makita som följde med sågen när den var ny. Tyvärr finns dock ingen text kvar på klingan då den använts flitigt men jag gissar att det är en 5/8" då den är direktimporterad från USA.
 
Kom bara att tänka på...varför har man två olika modeller på marknaden? Man använder 20mm här och 16mm i staterna, känns bara bökigt...
 
Varför använder de dollar? Kan de inte bara använda svenska KR så slipper vi böket? För att inte tala om deras måttsystem, miles, lbs, inch och annat påhitt... Varör har de typ 1x1 meters betongplattor på gatorna och trottoarn istället för typ 30x30 cm som vi har här?
 
Zaphod skrev:
Kom bara att tänka på...varför har man två olika modeller på marknaden? Man använder 20mm här och 16mm i staterna, känns bara bökigt...
Varför har säkert ett långt och "trist" svar...;)

Mer intressant är vilken är bäst? Jag satsar utan något som helst torrt på fötterna mina balubas på 20mm...

Mod: Får gärna lyfta ut detta om det visar sig att jag får mer än ett svar...:)
 
Saken är ju att man med 16 mm har egentligen större utbud än om man skulle haft 30 mm som i Hitachi C6BU2, då man kan ha distansringar. Så ur den aspekten är 16 bättre.
Men själv föredrar jag att ha klingor utan distansringar då det känns som att det kan ge en viss felmarginal som gör att klingan inte roterar helt cirkulärt. Jag kanske är bara nojig men...
 
Snailman
Någon som provat med biltemas klinga http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Sagblad/Sagklinga-for-cirkelsag-16125/ med en distansring? har makitas BSS611 från usa med 16mm axel

original är ju 1,5mm tänder med 1mm klingtjocklek så biltemas är ju tjockare och därmed tyngre.

Har tyvärr lite långt till närmaste biltema så undrar om någon har provat?
165
2,0/1,3
20
16–13 16165 80kr

eller om ni har tips om någonstans man kan köpa en klinga på nätet?
 
Snailman
Snailman skrev:
Någon som provat med biltemas klinga [länk] med en distansring? har makitas BSS611 från usa med 16mm axel

original är ju 1,5mm tänder med 1mm klingtjocklek så biltemas är ju tjockare och därmed tyngre.

Har tyvärr lite långt till närmaste biltema så undrar om någon har provat?
165
2,0/1,3
20
16–13 16165 80kr

eller om ni har tips om någonstans man kan köpa en klinga på nätet?
köpt några st nu, de verkar funka fint, ungefär tio gånger bättre än orginalklingan med strax under hälften av tänderna borta... och passande distansring följer med klingan
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.