Har en Makita LXT 18V cirkelsåg, har för mig den heter BSS611, de som säljs här heter ju BSS610. Av någon anledning har den tum (5/8") i centrumhålet, maskinerna här har 20mm...undras varför egentligen? Så köpa klinga här funkar ju inte.

Har ni tips på vart man kan hitta en sån klinga, tunn dessutom då det är batterimaskin?

Utomhussäsången börjar ju nu, då är det smidigt med batterimaskinerna...lyckades dessvärre sätta den gamla klingan i en skruv så den blev inget vidare...

Hoppas på hjälp
 
Kan du inte bara lämna in den gamla klingan på slipning?
 
En snabb sökning på www.ebay.com på "6 1/2" blade" ger ju rätt många träffar ;)
 
mja, har man slagit bort tänderna hjälper inte slipning tror jag...

Och beställa från staterna, mjo det skulle säkert gå, känns dock överkurs för en sågklinga, vore smidigare och hitta här i landet :)
 
Zaphod skrev:
mja, har man slagit bort tänderna hjälper inte slipning tror jag...

Och beställa från staterna, mjo det skulle säkert gå, känns dock överkurs för en sågklinga, vore smidigare och hitta här i landet :)
De kan löda fast nya tänder...fast det är sällan lönt, då det kostar en del.
 
Troligtvis går det både snabbare och kostar mindre att plocka hem en klinga från andra sidan pölen än att jaga rätt på en hemma i Svedala.

Försökte luska ut om Dewalts 18V battericirkelsågar med 165mm-klinga har icke-metriskt centrumhål men kom ingen vart. Kanske värt att leta vidare på det spåret?
 
har funderat i den banan med, men har inte direkt hittat något....

annars får jag väl svarva en adapter...alternativt kanske köpa spindeln som reservdel och byta den för att funka med våra europeiska klingor..
 
Tror fortfarande det blir billigare med en klinga från staterna...
 
Det brukar vara 5/8" spindel på de där maskinerna, och det blir ju 15,875mm, väldigt nära 16mm alltså. Normalhålet i en 165-klinga är 20 mm och om man köper en 16-165 på biltema för 74,90 medföljer adapterringar ner till både 16 och 13. Jula har adapterringar 20-16mm som kostar 10kr, så kanske det vore värt ett försök att antingen köpa en klinga på Biltema eller en adapterring på Jula och se hur det passar på din spindel, mest troligt kan det bli ganska bra.
 
Gilbert skrev:
Jula har adapterringar 20-16mm som kostar 10kr, så kanske det vore värt ett försök att antingen köpa en klinga på Biltema eller en adapterring på Jula och se hur det passar på din spindel, mest troligt kan det bli ganska bra.
Har du något artikelnummer för ringen på Jula, hittar inte denna på deras hemsida?
 
Mange_S skrev:
Har du något artikelnummer för ringen på Jula, hittar inte denna på deras hemsida?
028-040 heter den, den heter distansring hos jula.
 
Blir inte adapterringen för tjock till den tunna klingan ?
 
verktygsgurun skrev:
Blir inte adapterringen för tjock till den tunna klingan ?
Det beror ju på hur tunn klingan är, och hur tjock ringen är. I biltemafallet så borde den rimligtvis stämma, och i Julafallet är den bara 1,2mm så det borde gå till det mesta. Ser med spänning fram emot ett utlåtande från nån av testpiloterna.
 
Hm.. Kanske en dum fråga men... eftersom 5/8" blir 15,875 mm så undrar jag om klingor som är märkta "5/8"" är lika med de som är märkta "16 mm"?
Isåfall vilken av de är "korrekt" sett till verkliga måttet? Om de inte är lika med varandra, d.v.s. en 5/8" klinga är faktiskt 15,875 mm eller är det då 16 mm som gäller och att det egentligen borde stå typ 5/789" på klingan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.