Hej!

Jag och tjejen håller på att riva ett fritidshus för att bygga nytt permanentboende.

Vi har precis rivit skorsten och funderar på vad vi ska hitta på med teglet. Det har blivit en del, många oskadda men många med mindre smällar och vissa pulveriserade.

Tankar har gått kring sälja? Använda som fyll i grunden på nya huset ? Eller köra det på tippen?

Så vad tror ni, kan det generera några slantar - om inte, duger det som fyll?

Tack på förhand och ha en fin dag!
 
  • Rivningsplats inuti fritidshus med en hög spruckna tegelstenar och skräp på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
J jonasfin skrev:
Hej!

Jag och tjejen håller på att riva ett fritidshus för att bygga nytt permanentboende.

Vi har precis rivit skorsten och funderar på vad vi ska hitta på med teglet. Det har blivit en del, många oskadda men många med mindre smällar och vissa pulveriserade.

Tankar har gått kring sälja? Använda som fyll i grunden på nya huset ? Eller köra det på tippen?

Så vad tror ni, kan det generera några slantar - om inte, duger det som fyll?

Tack på förhand och ha en fin dag!
Jag skulle inte vilja köpa rivet tegel. Fundera istället på vad ni skulle hitta på med det själva. Bygga något, t ex en vedugn?
 
  • Gilla
jonasfin
  • Laddar…
Ni kan använda som sockel till ett växthus eller som fyll.
Sälja? Tja ni lär åtminstone slippa jobbet med att slänga dem om ni tar någon krona per tegelsten.
 
  • Gilla
jonasfin
  • Laddar…
D datja skrev:
Jag skulle inte vilja köpa rivet tegel. Fundera istället på vad ni skulle hitta på med det själva. Bygga något, t ex en vedugn?
Kan du berätta lite mer om Varför Du inte skulle vilja köpa rivet tegel?
Du rekommenderar ju ändå att ts ska bygga något med detta rivna tegel..
 
  • Gilla
Tusse Tass
  • Laddar…
R
J jonasfin skrev:
Hej!

Jag och tjejen håller på att riva ett fritidshus för att bygga nytt permanentboende.

Vi har precis rivit skorsten och funderar på vad vi ska hitta på med teglet. Det har blivit en del, många oskadda men många med mindre smällar och vissa pulveriserade.

Tankar har gått kring sälja? Använda som fyll i grunden på nya huset ? Eller köra det på tippen?

Så vad tror ni, kan det generera några slantar - om inte, duger det som fyll?

Tack på förhand och ha en fin dag!
Släng det inte det finns en andrahands marknad många vill ha det gamla utseendet tex. Till en fond vägg inomhus😊
 
  • Gilla
jonasfin
  • Laddar…
Tack för engagemang och input! Vi lägger ut det billigt och ser om någon nappar :)
 
  • Gilla
lunnabo
  • Laddar…
D
lunnabo lunnabo skrev:
Kan du berätta lite mer om Varför Du inte skulle vilja köpa rivet tegel?
Du rekommenderar ju ändå att ts ska bygga något med detta rivna tegel..
Därför att jag inte kan något om teglets proveniens om jag skulle köpa det av en okänd. Är det svårt att förstå?
 
Redigerat:
Jag har också lite tegel ståendes, funder på att längd klyva och ställa på högkant/långkant som golv i en hall.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Därför att jag inte kan något om teglets proveniens om jag skulle köpa det av en okänd. Är det svårt att förstå?
Ja det är svårt att förstå varför det är viktigt med att veta exakt varifrån rivningstegel kommer ifrån.
Dessutom så hade ju inte heller datja angett något som helst orsak till varför aldrig vilja befatta sig med rivningstegel och jag har ingen som helst aning om hur tankarna hos datja gick.
 
S
lunnabo lunnabo skrev:
Ni kan använda som sockel till ett växthus eller som fyll.
Sälja? Tja ni lär åtminstone slippa jobbet med att slänga dem om ni tar någon krona per tegelsten.
Tegel i murstockar brukar inte vara frosttåliga så de är inte lämpliga att mura växthus med.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
lunnabo lunnabo skrev:
Ja det är svårt att förstå varför det är viktigt med att veta exakt varifrån rivningstegel kommer ifrån.
Dessutom så hade ju inte heller datja angett något som helst orsak till varför aldrig vilja befatta sig med rivningstegel och jag har ingen som helst aning om hur tankarna hos datja gick.
Nej då, jag sa att jag inte skulle köpa begagnat tegel. Läs vad jag skriver. Har använt gammalt tegel själv ibland.

På hugget?
 
D datja skrev:
Nej då, jag sa att jag inte skulle köpa begagnat tegel. Läs vad jag skriver. Har använt gammalt tegel själv ibland.

På hugget?
Kan du inte utveckla lite istället? Varför spelet ursprung roll och säljaren kan väl ange vart teglet kommer ifrån tänker jag?
 
S sinuslinus skrev:
Tegel i murstockar brukar inte vara frosttåliga så de är inte lämpliga att mura växthus med.
Hej!
Hur tar vi bäst reda på det? Är det olika tegel på yttre och inre delar? Det är ett fritidshus som under vintrarna stått kallt.

Tyckte jag såg en stämpel ”ÅBY” på en av tegelstenarna om det hjälper :)
 
R
Det är garanterat gammalt bakmurstegel som inte är frostbeständigt för att användas utomhus..
 
  • Gilla
jonasfin
  • Laddar…
Fyll inte ut med det, tegel håller fukt i mark och lämpar sig inte som utfyllnad i närheten av hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.