BirgitS BirgitS skrev:
Jag litar inte alls på hur färger ser ut på min skärm, t.ex. ser färgen på din tredje bild snarast ut som grå med lite anstrykning av grönt. Men ingen av dina färgprover är särskilt mörka i alla fall.

0907-G90Y är en gul färg med lite grönt i (90 % gult och 10 % grönt), det blir nog inte en varm färg, och sen behöver du nog hitta en färg där det inte är 07 utan typ 03 som Utsliten och utdömd tipsade om.

När du provmålar är det bra att veta att vår upplevelse av färger påverkas av färgerna som är bredvid och därför är det bättre om du inte målar färgerna direkt mot varandra utan låter det vara en bit vitt emellan.

Här beskrivs hur NCS-koderna är uppbyggda och när man vet det så är det lättare att förstå vad för färg man köper: [länk]
Tack för tipset att måla med lite mer vitt emellan! Jag har målat provbitarna bredvid varandra för att jag tänkte det var lättaste sättet för mig att förstå åt vilket håll kulören drog tex om det var mycket grönt eller rött i färgen. Jag har också försökt hålla upp inredningsdetaljer med olika material mot färgen för att se hur de påverkar varandra och på så vis om de passar ihop.

Det är också skönt det du skriver om den färgen jag har, 0907-G90Y, då det bekräftar mina tankar om att det inte är riktigt den varma tonen jag vill ha och därför inte ska gå och be att få en ljusare nyans av den.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Detta skulle även göra att den går mer mot rött, för att förtydliga. Nackdelen med den lite senapsgula tonen, om man minskar svärta och andelen pigment för att den ska kännas mindre intensiv är att den blir kissgul. Gult är rätt fint när den är skarp som i TS kök. Men nyanser med mycket gult (G85Y till Y15R) är svårt att få till med mindre mängd pigment.

jag tror en moodboard skulle behövas här för att kunna pussla fram en helhet
Jag har aldrig jobbat med moodbord men här är ett försök för att få ihop helheten. Det är klippt och klistrat från mitt hem och bilder jag hittat på nätet. Så den gula färgen är dov på de kassa mobilbilderna, tyvärr.
 
  • Collage med interiörbilder: gul vägg, rottinglampa, vardagsrum med tavlor, bord och korg, pampasgräs och köksskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Här beskrivs hur NCS-koderna är uppbyggda och när man vet det så är det lättare att förstå vad för färg man köper: [länk]
De har även en mobilapp som man tydligen kan använda för att utforska olika färger: https://ncscolour.com/sv/pages/ncs-mobile-app
 
Satt just och kollade på en fasadpanel i något konstgjort material, den fanns i färgen Ral 1013, den ska motsvara NCS 1005-Y20R eller NCS 1105-Y21R, den benämns som ostron vit eller pärlvit. Är det något åt det hållet kanske?

Här finns en hel drös olika färgkoder åt det hållet också.
https://issuu.com/jotunsverigeab/docs/v__re_vakreste_vol3_sverige
 
(Redigerat inlägget för att halva föll bort.)

Kanske inte dit du vill, men en väg att gå 😊
Kollage av inredningsbilder med olika färgkombinationer för väggar och golv i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller så här
Collage av inredningsbilder som visar olika rum med förslag på två väggfärger och golvtyper, indikerat med färgprover och textetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Liten skillnad.
I alternativ ett kommer väggfärgen från bilden med vita fåtöljen.
I alternativ två kommer väggfärgen från bilden med monsteratavla.
 
Redigerat:
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
T Torpfröken skrev:
(Redigerat inlägget för att halva föll bort.)

Kanske inte dit du vill, men en väg att gå 😊
[bild]

Eller så här
[bild]

Liten skillnad.
I alternativ ett kommer väggfärgen från bilden med vita fåtöljen.
I alternativ två kommer väggfärgen från bilden med monsteratavla.
Tack för dina moodboards! Jag ser möjligheterna med en sammanbindande färg, min grundtanke brukar annars vara två dominerande färger och sedan en accentfärg. Det är så mycket annars ändå som kommer in i rummet som fyller på med intryck så som träslag och texturer.

Jag provade att klippa och klistra en skiss på lägenheten för att få en bättre överblick på den fasta inredningen men också på min tanke av färgsättning.
 
  • Skiss av en lägenhets layout med markering av olika golvmaterial och inredningsdetaljer som kyl, frys och sittbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.