Jag har en som man sätter sändaren i uttaget (med spänning på) och med sökaren han man följa rören i väggen, grupp för grupp. Funkar sådär om det är plåtrör men hittar dosor med täcklock av plåt.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har du testat med en sån testpenna det länkas till? Dvs en med en sändare man kopplar in på en ledare (efter att ha brutit strömmen och kopplat lös ledaren)?
Ja, den funkar utmärkt till att hitta omärkta datauttag men jag har inte kommit överens med den i starkströmsanläggningar. Tycker det piper överallt, troligtvis är den för känslig. Jag gissar att den vänder i nollskenan och åker ut i hela anläggningen. :p Den var inte särskilt dyr, det kanske är därför det funkar dåligt för mig.
 
E elmont skrev:
Jag har en som man sätter sändaren i uttaget (med spänning på) och med sökaren han man följa rören i väggen, grupp för grupp. Funkar sådär om det är plåtrör men hittar dosor med täcklock av plåt.
Jag har också en sån, dock har jag bara använt den för att hitta rätt grupp att bryta. Tycker den också är för känslig, speciellt i en automatsäkringscentral. Det piper överallt...
Har inte tänkt på att man kan ha den till igenbyggda dosor, ska testa den nästa gång. (y)
 
När jag använt den har jag lossat tråden jag satt sändaren på i matande änden - Annars går ju signalen bakvägen genom hela centralen. Sen får man skruva på känslighetsratten på pennan ganska frekvent när man söker sig framåt.
För 300 spänn får man inte den bästa modellen, men den funkar med lite god vilja...
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Som resultat av min fråga hade jag elektrikern på plats idag och med hjälp av en dragjäder och hörsel kunde vi hitta alla kopplingsdosor som tack och lov ”bara” var igentapetserade med varierande lager av tapet. Tack för alla tips!
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.