Hej!

Jag håller på att förbereda för att elektriker ska dra nya eltrådar och även lägga till ny jord i hela huset. Huset är från 1896 och har således sett flera olika generationers renoveringar. En del kopplingsdosor kan därför ligga gömda bakom tretex, ovan innertak, övertapetserade osv. Finns det något smart sätt att hitta dolda kopplingsdosor där jag inte bara kan knappa hål på tapet?

Tack på förhand!
 
K
En testpenna kanske fungerar och kan detektera ström bakom tretexen?
 
K kniv skrev:
En testpenna kanske fungerar och kan detektera ström bakom tretexen?
Frågan är om den går igenom tretexen?
 
K
H Joakimwiljelöf skrev:
Frågan är om den går igenom tretexen?
Är bara att testa o se om det funkar. Penna är bra att ha hemma i vilket fall, väldigt nyttig i många andra situationer
 
E elmont skrev:
Det finns set med signalgivare och sökare. man sätter en "ton" på lednngen och kan sedan föja den med sökaren.
[länk]
Det här är en men det finns både billigare och dyrare med lite olika "kvalitet".
låter smart, men kanske just det alternativet är i satsigaste laget om man inte arbetar med el… kanske går att hitta en mer budgetvariant?
 
K kniv skrev:
Är bara att testa o se om det funkar. Penna är bra att ha hemma i vilket fall, väldigt nyttig i många andra situationer
ja precis, det är ju ingen större investering.
 
  • Gilla
Husfixardoktorn
  • Laddar…
H Joakimwiljelöf skrev:
låter smart, men kanske just det alternativet är i satsigaste laget om man inte arbetar med el… kanske går att hitta en mer budgetvariant?
Som jag skrev så finns det varianter, valet lämnar jag därhän.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har en sån här (fast gul...) som jag har använt för att hitta vart inbyggda kablar går:

[länk]

Betydligt billigare än den tidigare länkade...
har precis en sån som inte hittade nånting, det var inte förrän jag rev ner typ alla innerväggar som jag hittade dosorna
 
Det funkat inte om det är pansarrör. (Om inte fasen är ansluten till röret.) En dragfjädet kan indikera hur långt bort det är till en dosa, det kan ge viss hjälp.
 
Har man pansarrör (vilket jag har på en del ställen) så kan man ansluta testpennans sändare till röret och se vart det går i väggen.
 
MrJay
H Joakimwiljelöf skrev:
låter smart, men kanske just det alternativet är i satsigaste laget om man inte arbetar med el… kanske går att hitta en mer budgetvariant?
Du kan hyra.
 
  • Gilla
Husfixardoktorn
  • Laddar…
Det finns nog inga genvägar och skulle det finnas får ni gärna berätta vad det är.
Två erfarna elektriker där en rycker i trådar och den andra går runt och lyssnar är nog det enda som funkar bra. Man kan även köra i dragfjäder och lyssna och känna som Daniel 109 föreslår. Jag har själv testat med testpenna och för det mesta piper det ingenstans eller överallt. Jag tycker det är svårt att hitta inbyggda dosor med en sån men den är bra till annat.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Jag har själv testat med testpenna och för det mesta piper det ingenstans eller överallt. Jag tycker det är svårt att hitta inbyggda dosor med en sån men den är bra till annat.
Har du testat med en sån testpenna det länkas till? Dvs en med en sändare man kopplar in på en ledare (efter att ha brutit strömmen och kopplat lös ledaren)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.