För riktigt dåliga stekpannor finns det en inbyggd temperaturbegränsning när man använder induktionshäll. Jag har stekt biff hemma hos min pappa en gång och sänkt värmen inte därför att det var för varmt under biffarna utan därför att stekpannan blev så väldigt välvd i botten. Det blev så ojämn värme när ytterkanten på stekpannan låg flera mm över plattan. Men jag har aldrig haft det problemet på mina stekpannor som alla är i gjutjärn.
 
prototypen prototypen skrev:
Jag har inte orkat byta passkontakterna så vi kör fortfarande på 2x 10 A efter en 5-6 år och ingen propp har poppat

Protte
Hej,

Tack för svar!
Hur ställer man in det?
 
Som sagt finns det hällar som har en inställbar effektbegränsning. Hur man ställer in denna får man kolla i hällens bruksanvisning. Men det som Prototypen skriver är att hällen går med mindre säkringar än avsett utan att hällen har någon begränsning. Propparna håller i alla fall eftersom hans matlagningsvanor inte innebär att använda mer effekt än den tillgängliga. Och det gör de flestas matlagningsvanor inte.

Så om du hittar en spis med inställbar maxeffekt ställer du in den efter de säkringar du har. Köper du en spis vilken som helst så går det förmodligen inte att ställa in maxeffekt, men det kommer nästan säkert att gå bra i alla fall.
 
Hos oss steker vi ofta på maxvärme men det beror på att de två stekpannorna som vi använder mest är av litet äldre modell. Eftersom de är gjorda för att användas över öppen eld är bottnen inte plansvarvad efter gjutning och då blir ju värmeöverföringen litet sisådär.

Skall man ha knappt tilltagna proppar så rekommenderar jag modernare pannor med plansvarvad botten.

Flickvännen säger att jag måste få igång kipphyveln så jag kan plana bottnen på familjens stekpannor;-)
 
Jag har ingen som helst förståelse för att välja induktion med alla de medföljande problem. Tydligen måste man ändå begränsa hällen att köra full patte för att inte säkringarna flyger ut.
Är det så viktigt att spara någon minut i svarstid när allt annat tar lång tid?
Men det är klart, det är modernt och säljaren tutar i oss alla fördelar. Förutom att kretskorten bränns sönder, säkringar ger upp, ledningar kanske måste dras om osv.
 
@Thomas_Blekinge en induktionshäll har i ett allmänt fall ungefär samma effekt som en glaskeramikhäll eller en häll med gjutjärnsplattor. Problemet med att säkringarna löser av att man kör alla plattor på max samtidigt i en halvtimme eller så är precis lika stort på en spis med gjutjärnsplattor eller glaskeramikhäll om det är en enfaslägenhet. Det vill säga i praktiken obefintligt. Man behöver inte större säkringar till en induktionshäll än till en annan häll. Du använder givetvis vilken häll du vill. Men skyll inte på säkringarna.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
H heimlaga skrev:
Hos oss steker vi ofta på maxvärme men det beror på att de två stekpannorna som vi använder mest är av litet äldre modell. Eftersom de är gjorda för att användas över öppen eld är bottnen inte plansvarvad efter gjutning och då blir ju värmeöverföringen litet sisådär.

Skall man ha knappt tilltagna proppar så rekommenderar jag modernare pannor med plansvarvad botten.

Flickvännen säger att jag måste få igång kipphyveln så jag kan plana bottnen på familjens stekpannor;-)
Eller gå över till induktionshäll där det spelar betydligt mindre roll om botten är plan, för jag antar att det gäller gjutjärnspannor och inte annat material som inte säkert fungerar med induktion.
 
Det finns gjutjärnspannor som inte är tillräckligt magnetiska och funkar dåligt med induktion.

Protte
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har ingen som helst förståelse för att välja induktion med alla de medföljande problem. Tydligen måste man ändå begränsa hällen att köra full patte för att inte säkringarna flyger ut.
Är det så viktigt att spara någon minut i svarstid när allt annat tar lång tid?
Men det är klart, det är modernt och säljaren tutar i oss alla fördelar. Förutom att kretskorten bränns sönder, säkringar ger upp, ledningar kanske måste dras om osv.
Det finns ju de som bor i hus där huvudsäkringen är relativt låg (pga abonnermangstariff) och kanske redan högt belastad av andra elförbrukare som elpanna (som i sig också brukar ha strömbegränsning), datorer etc och då kan man vilja sänka maxförbrukningen även om säkringarna till spisen i sig tål förbrukningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.