Hej,

I mitt hus har det tidigare suttit radiator på 400V på undervåningen. Det finns kvar på övervåningen men vid något tillfälle tror(?) jag att någon tog bort samtliga på nedervåningen utom i tvättstugan i lade elektrisk golvvärme istället. Jag skriver tror för det finns inga direkta spår efter dem men i övriga området sitter radiatorer på alla plan.

Finns det något vettigt sätt att lokalisera om man gipsat in de tidigare dosorna eller om det tagit bort trådarna helt? Jag tänker då främst för en elektriker eller hur måste man bära sig åt för att få fram el till dme igen annars? Skulle behöva få dit nya radiatorer helt enkelt men avsaknaden av synlig el är ju ett litet problem. Regelsökaren piper ju som alltid men det har man ju lurat sig på förr med då de är så känsliga.

Skall be en elektriker kolla på det men tacksam för tips/råd innan dess.
 
i min källare har förra husägaren kopplat om till vanliga eluttag, kanske samma hos dig?
 
Man kan sätta en "signal" på ledningen och följa trådarna med en sökare. Lite omständligt men det fungerar om man har "riktiga" grjer.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Så om rören är där men inga sladdar vilket jag börjar misstänka, så kan man göra ås och placera ut nya dosor? Kan inget om hur man normalt gör men misstanken är nog att kablaget är väck.

Hittade en dosa under ett fönster som är helt tom nämligen. Frågan är ju vart fan rören leder i och med att jag inte hitta någon dosa eller lock någonstans.
 
Rören går/gick mellan elementen så troligen går det till den plats som det närmaste elementet satt. Stoppar man i en ståldragfjäder kan man sätta på sändaren på den.
 
elmont skrev:
Rören går/gick mellan elementen så troligen går det till den plats som det närmaste elementet satt. Stoppar man i en ståldragfjäder kan man sätta på sändaren på den.
Har du någon länk/bild på denna sändare? Har nämligen ett rör jag inte vet vart det går :)
 
var lite otydlig, jag har ett tomt rör jag inte vart det går, har kört in en dragfjäder på 10 m utan att nå andra änden, lutar mot att köpa en dragfjäder på 20m.

Jag tror det är ett gammalt antenn uttag då ena röret går ner till källaren men det andra har jag inte en aning om :/
 
fick in ca 15m dragfjäder, dock nylon hade redan hunnit köpa en sådan på 20 m. sen tog det stop, men har mina misstankar att den går upp på vind och att det kan vara ett gammalt telefon uttag.

Innan fick jag in ca 9 m dragfjäder och det tog stop, kopplade ett rör till damsugaren sen sög jag i röret och det kom lite skräp. Hoppas jag hittar det på vinden för det skulle underlätta en hel del för nätverkskopplingen i huset :)

Sorry att jag kapa din tråd klasses, men löste du problemet?
 
Har du fått in 15 meter är det troligt att du har stoppat fjädern genom en dosa, som kanske sitter 9 meter bort ??
 
Jag fick tag på 40 år gamla elritningar och lyckades med 2 cm felmarginal lista ut vart rören kommer ut. Enda problemet nu är att jag tror någon tidigare ägare kanske kapat ett nör man bytt ett fönster mot en fönsterdörr. Tror det blir gått under fönstret innan. Hur gör man normalt sånt gånger, kan man typ skarva på en ny bit rör?
 
Om man gjort ett sådant ingrepp och bara kapat röret så finns det inget man kan göra. Då måste det bli utanpåliggande.

Men varför vill du montera elradiatorer igen när det finns elektrisk golvvärme? Funkar inte den eller?

//Patrik
 
Jag vet inte hur det är gjort, mer än att det är i början av 90-talet. Men jag testade den en kall dag förra vintern och den slog aldrig av utan fick på max effekt hela tiden och inte blev det direkt varmt heller. Huset står på en oisolerad platta huruvida det nu har någon betydelse. Kontentan är att det drar som fan och värmer inte direkt heller. Sen vet jag inte om tekniken på slinger gått framåt sen 90 eller om det är samma teknik nu som då?
 
Hej

Rören leder förmodligen till elcentralen, har du luftvärmepump annars? Skulle aldrig köra direktverkande el, vad menar du att aldrig golvvärmen slår av? Ligger slingorna en bit ned i betongen så är det mycket att värma innan det börjar bli varmt och höjer tempen i rummet, vart sitter termostaten? Funkar? Skulle kolla på befintligt lösning istället..

/A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.