Danneman73 Danneman73 skrev:
Tack för svar och vad roligt att det fortfarande är fint.
Hur är det med fråga 2 och 4?

Mvh Dan
Det är impregnerat under

Och det är bränt oljat och bränt och oljat igen
 
T Tomas/bygg skrev:
Det är impregnerat under

Och det är bränt oljat och bränt och oljat igen

Är det några speciella brädor? Har som sagt läst att man måste bränna på den hyvlade sidan, och vanligtvis är väl brädor enbart hyvlade på ena sidan om jag inte är helt ute och cyklar.
 
Danneman73 Danneman73 skrev:
Är det några speciella brädor? Har som sagt läst att man måste bränna på den hyvlade sidan, och vanligtvis är väl brädor enrt hyvlade på ena sidan om jag inte är helt ute och cyklar.
En bräda är en bräda vill man kan man altid slipa
Har ej brytt mig ang vilken sida
Det bästa är att testa och se resultatet
 
T Tomas/bygg skrev:
En bräda är en bräda vill man kan man altid slipa
Har ej brytt mig ang vilken sida
Det bästa är att testa och se resultatet
Låter bra, förmodar att en ojämn yta kan ge en mindre vacker bränd yta men då lägger man ju den nedåt. Tack för dina svar. Nu ska här brännas!
 
Danneman73 Danneman73 skrev:
Låter bra, förmodar att en ojämn yta kan ge en mindre vacker bränd yta men då lägger man ju den nedåt. Tack för dina svar. Nu ska här brännas!
Helt rätt var så lite så
Brukar elda och se vilken sida som är finast
Sen beror det på virket även
Och olja men jag kör linolja
Lycka till med bränningen
 
T Tomas/bygg skrev:
Tack det är bränt 2 gånger med kokt linolja och förseglat yterligare med kokt linolja och balsam terpentin tiden får visa hur det ser ut
Har tänkt att börja bränna en altan som jag byggt av gammalt återvunnet virke.
Jag har testbränt ett par brädor och det gick väldigt lätt att borsta fram ådringen, snyggast tycker jag att det blev efter två bränningar och en finare borste andra gången.
Nu ett par frågor.
1. Hur ska man på bästa sätt försegla brädorna så att man inte blir sotig om fötterna?
2. Varför oljar du brädorna innan bränning?

Någon skrev även om att det skulle vara hyvlat. Jag kör ohyvlat och efter stålborsten blev brädan väldigt len. Först hade jag tänkt att slipa hela altanen men med bränning slipper jag det.
 
  • Gilla
Woye
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.