andino skrev:
nu är det färdiggjutet :D
det tog ca 10 timmar för 2 pers och 1st 140 liters blandare att blanda 3 m3 betong.
Reeespect, 3 kubik, alltså ca 7,2 ton på 10 timmar :)
Hur vågigt blev det, på en skala 1-10? Har du mätt med laser eller rätskiva, kanske?
 
isolde skrev:
Reeespect, 3 kubik, alltså ca 7,2 ton på 10 timmar :)
Hur vågigt blev det, på en skala 1-10? Har du mätt med laser eller rätskiva, kanske?
5a kanske :p
hela plattan är hyfsat plan men det är massa småvågor kanske 5mm djupa och 2 cm långa om du förstår...
blev så när vi skulle jämna till allt med en planka :p
 
A
Du ska lyssna på "koffa" han är också inne i branschen och har helt rätt. Du kan aldrig få rätt exponeringsklass på hemmablandad betong, dvs saltet och dina dubbdäck kommer att nöta sönder ytan efter bara 3 - 5 år och då är det ogjort arbete oavsett hur kul ni hade när ni blandade betongen. Hans betongrecept är helt rätt, fast eftersom du är nybörjare så rekomenderar jag dej att ändra "s4" till "s5" istället dvs en lösare konsistens. Den är lättare för en nybörjare att jobba med. Garanterat håller "koffa" med mej. Och sen vet jag ut ifrån min vardag att du som nybörjare behöver all tid i världen vid gjutningen så säg till betongstationen att du vill ha i "minst 1 timme retarder i betongen", dom fattar vad du menar och du undviker att hamna i en kaossituation i sommarvärmen.
 
Nu är det väl redan gjutet så frågan är väl hur kan man åtgärda småfelen som blev.

Jag skulle kunna tänka mig att man gör hela gjutningen 1 cm lägre än man tänkt sig och sedan lägga på den sista centimetern det sista man gör och därmed få till en jämn yta?

Sedan är jag lite frågande till att man nöter betongen på 3-5 år att den packar ihop och flyttar någon annanstans. Det är ju ändå ett garagegolv vi pratar om.

/ATW
 
A
ArneTW skrev:
Nu är det väl redan gjutet så frågan är väl hur kan man åtgärda småfelen som blev.

Jag skulle kunna tänka mig att man gör hela gjutningen 1 cm lägre än man tänkt sig och sedan lägga på den sista centimetern det sista man gör och därmed få till en jämn yta?

Sedan är jag lite frågande till att man nöter betongen på 3-5 år att den packar ihop och flyttar någon annanstans. Det är ju ändå ett garagegolv vi pratar om.

/ATW


Nej, det är ett carportsgolv som vi pratar om, och då ställs det högre krav på vad betongytan ska tåla. Betongen måste ha en högre exponeringsklass än hemmablandad betong pga den utsätts för minusgrader på vintern och vattnet som fryser till is på ytan nöter på betongytan så den ser härjad ut efter några år och det motkompenseras med att betongstationen blandar i luftpormedel i betongen. Det är bara kosmetiskt slitage och har inget med hållfasthet att göra. Salt däremot fräter sönder ytan. och dubbdäck nöter mekaniskt på ytan och det kan man motkompensera med ett k-värde på minst 35 eller helst 40 för att få betongen vattentät så minskas risken för rostgenomslag från armeringsjärnen. Hade vi bott i ett land med plusgrader året om utan saltade vägar och dubbdäck så uppfyller hemmablandad betong alla exponeringskrav.
 
Hur har den hemmablandade plattan hållit? Strongt var det i alla fall! :)
 
Är det nåt jag verkligen vill rekommendera är det just att inte blanda dessa volymer själv, det blir verkligen ingen bra gjutning. Ett råd om nån läser denna tråden framöver....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.