eviljava skrev:
Precis! Detta talar ju inte direkt för att risken "är i det närmaste obefintlig"... :rolleyes:
Men du pratatde ju om ljuskällan.....inte tillbehören :x
 
Jag har aldrig nämnt något om tillbehör, det var det du som gjorde. Jag instämde bara i att felkällorna kunde vara många.

Men vad gäller "tillbehör" så är det ju så att varje 230v LED-ljuskälla har inbyggda komponenter (t.ex. transformator). Där har du några tänkbara felkällor.
 
eviljava skrev:
Jag har aldrig nämnt något om tillbehör, det var det du som gjorde. Jag instämde bara i att felkällorna kunde vara många.

Men vad gäller "tillbehör" så är det ju så att varje 230v LED-ljuskälla har inbyggda komponenter (t.ex. transformator). Där har du några tänkbara felkällor.
Men snurra inte till det nu. Läs igenom hela tråden igen så ser du vad jag menar. Jag svarade dels på TS att just nämnda fabrikat är bra och att jag tror att LED:en inte kommer att behöva bytas innan halogenen förbjuds, då skrev du "Ok, så sannolikheten att en ljuskälla går sönder inom en femårsperiod och att den ersätts med en halogen är alltså nästintill obefintlig menar du?"

Jag svarade då att med LED:ens livslängd så ja, (vi snackar fortfarande om ett specifikt fabrikat som TS tog upp samt om LED, dvs ljuskällan). Du själv kontrade då med "Bara för att det står 30000h brinntid är det självklart ingen garanti för att ljuskällan kommer att hålla så länge. Möjligtvis är det en garanti i den mening att du ev. kan reklamera den... men det var inte det diskussionen handlade om.

Eller menar du att ingen som har köpt en LED-ljuskälla någonsin har behövt byta ut den inom denna tid? Det vore i sådana fall helt fantastiskt! (och av egen erfarenhet vet jag att det inte är sant)"


Fortfarande snackar jag om att LED har lång livslängd som ljuskälla och du påstår då annat så jag svarade helt enkelt att det beror på vilket fabrikat vi snackar om samt att om det blir fel så handlar det inte om LED:en som ljuskälla utan andra komponenter och då svarade du med "Precis! Detta talar ju inte direkt för att risken "är i det närmaste obefintlig"" Med ett citat från mig som lyder "Det finns många felkällor"

Alltså, felkällorna har jag skrivit klart och tydligt om att det är andra komponenter än LED:en men du sammanför tydligen det hela.....så ja, en LED ljuskälla av kvallité med passande tillbehör kommer att överleva halogenens uttåg från marknaden.

Det problem som du tar upp tidigare i tråden om risken att byta en LED-ljuskälla mot en spot förutsätter att det finns tillbehör så som trafo inblandat i anläggningen innan själva armaturen med ljuskälla, har man däremot en LED-spot med intregerad driver så kan man byta utan problem om nu så skulle vara fallet.

Så.....förtydliga gärna vad du ser som ljuskälla, komponenter och tillbehör samt varför du verkar så säker på att nämnda fabrikat inte skulle vara bättre än andra. Jag har själv installerat både lister, stripes, spottar, slang, drivers, dimmers osv som har med LED att göra under några års tid av de fabrikat som visserligen är de dyrare men jag har aldrig haft problem och som jag skrev till TS, jag lovordar Hide-a-lite. Det var just det allt handlade om, LED-belysning från Hide-a-lite
 
Eller...för att förenkla....risken ligger i att ett tillbehör så som driver eller liknande ballar ur före ljuskällan och som jag nämnde tidigare, har man ljuskälla med intregerade komponenter så kan man växla mellan Halogenspot och LED-spot, förbaskad dyra spotar dessa LED:en (av kvallité) men men.
 
Glufsglufs skrev:
Men snurra inte till det nu.
Är det någon som snurrar till saker är det ju du.


Du ansåg att risken var "i det närmaste obefintlig", vilket är ett helt befängt påstående och det har jag försökt få dig att förstå. Förmodligen utan att lyckas inser jag nu...


Jag bryr mig inte om hur många spotar och LED-lister du har monterat. Riskanalyser (och förmodligen även sannolikhetslära) är dock inte din starka sida.
 
eviljava skrev:
Är det någon som snurrar till saker är det ju du.


Du ansåg att risken var "i det närmaste obefintlig", vilket är ett helt befängt påstående och det har jag försökt få dig att förstå. Förmodligen utan att lyckas inser jag nu...


Jag bryr mig inte om hur många spotar och LED-lister du har monterat. Riskanalyser (och förmodligen även sannolikhetslära) är dock inte din starka sida.
Ja, i det närmaste obefintlig.....lär dig vad som är ljuskälla och vad som är tillbehör/komponenter samt ta reda på (vilket jag gjort genom att arbeta med det) vad som är kvallité och inte. Tänk sedan efter på vad du själv skrivit och exakt vad du svarar på.....i det stora hela så har du ju inte kommit med mycket matnyttigt för TS mer än att ta upp ett ickeproblem just pga att du inte har 100 koll på sak och sak samt vad som är prisvärt och inte (har själv inte hört ett knyst om eller behövt byta en enda del i de LED installationer jag gjort eller något överhuvudtaget med just det efterfrågade fabrikatet).

Mina råd utgår helt från mina och kollegors erfarenheter av LED och i synnerhet det efterfrågade fabrikatet vars produkter jag arbetat med så länge jag kan minnas så riskanalys och sannolikhetslära i just vad TS frågar efter från min sida är väl det enda konkreta i denna tråd.

Vad har du själv att komma med, vad har du för statistik att visa just gällande Hide-a-lite?

Däremot så har jag bytt "noname" grejer i LED installationer.......
 
Glufsglufs skrev:
Just fabrikatet kan jag lovorda, jag har inte vad jag kan minnas någonsin haft några problem med något jag använt från Hide-a-lite.

Sen är det så att halogen kommer att försvinna snart (2016 tror jag) så problemet att LED:en byts mot långlivade halogen är väl i det närmaste obefintligt.

För kostnadens skull så har du ju två val, att fixa det nu när det ändå är ganska hyggligt pris på grejerna (kan ju bli billigare) eller fixa det senare då du inte har något val (att välja mellan LED och halogen vill säga).

Lågvolt är det inte försent för även om dragningarna har gjorts, det handlar bara om var trofon placeras.

Prismässigt överlag för materialet är helt ok tycker jag.
Halogen kommer inte försvinna, det blir väl bara hårdare krav på energiklassen? Att de ska bli mer energieffektiva? Och det är dem redan nu och det blir bättre och bättre.
 
Köp absolut inget billigare (läs: sämre) än hide-a-lite. Däremot finns det andra (dyrare) kraftigare LED-armaturer nu för allmänljus. Kan kanske vara nåt att tänka på i nybygge då man har gott om plats uppåt? Tex SmartLed från Elektroskandia. Den matas direkt med 230V så man slipper convertrar och den går dimra med vanlig dimmer.

Finns andra liknande från andra fabrikat också.. Kommer inte på namn just nu men jag kan fylla på med mer sen

edit: Eller denna? Men passar nog bäst på nåt specifikt ställe. Badrum/relax osv.. Blir nog drygt med "ambient" ljuset i ett helt hus ;)
 
Redigerat:
Glufsglufs skrev:
Mina råd utgår helt från mina och kollegors erfarenheter av LED och i synnerhet det efterfrågade fabrikatet
Japp, och det är denna typ av ogenomtänkta påståenden jag har lite svårt för. Att påstå att en risk är i de närmaste obefintlig utan att kunna påvisa detta på annat sätt än att referera till sig själv och sina kollegor är ju verkligen briljant.

Glufsglufs skrev:
i det stora hela så har du ju inte kommit med mycket matnyttigt för TS mer än att ta upp ett ickeproblem just pga att du inte har 100 koll på sak och sak samt vad som är prisvärt och inte
Ja, men jag har inte heller haft ambitionen att häva ur mig en massa "matnyttigheter". Mitt enda råd var följande:

"Väljer du att köra LED-ljuskällor med 230v sockel, skall du vara medveten om att någon i framtiden kan komma att bytta ut dina LED-ljuskällor mot t.ex. halogen. De alstrar mer värme och kan innebära en fara om du inte har monterat infällnadsburkar eller har för lågt infällnadsdjup."

Resten av tråden har spenderats på att få dig att förstå att det krävs ganska mycket för att en risk skall bli "i det närmaste obefintlig". Men det är ju lönlöst och knappast till gagn för TS.

Därmed sätter jag punkt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.