Hej,

Är det någon som har erfarenhet av hide-a-lites LED-belysning?

Står inför ett kostsamt beslut där 23 ledspottar som kostar ca 800 kr/st, 13 ledspottar 230kr/st, samt två armaturer för ca 900 kr/st och 5 x 2m ledljuslister för 435 kr/m.

Material belysning hamnar på ca 28 000 kr.

Sen tillkommer dimbara drivdon för ca 900 kr/st. Jag vet ej hur många som behövs, gissar på 6 st?

Jag blev övertygad om att det var rätt att satsa på LED av entreprenören. Låg driftkostnad samt brandsäkert i det torra hus jag köpt. Men nu när jag ser kostnaden så börjar jag tvivla. Någon annan som tvivlar?

Jag undrar om det är rätt att satsa på hide-a-lite eller om de LEDs med sockel och vanlig 230 v är bättre att satsa på? De kan ju bytas tex...

Argument från entreprenör att inte satsa på LED med sockel var att de är av dålig/sämre kvalitet...

Hemskt tacksam för svar

H

Edit: Material är inte beställt ännu men el har börjat dras.
 
Väljer du att köra LED-ljuskällor med 230v sockel, skall du vara medveten om att någon i framtiden kan komma att bytta ut dina LED-ljuskällor mot t.ex. halogen. De alstrar mer värme och kan innebära en fara om du inte har monterat infällnadsburkar eller har för lågt infällnadsdjup.

LED har ju den fördelen att de inte avger lika mycket värme och man kan därför montera dem lite annorlunda.

När det gäller LED-spottar lönar det sig sällan att köpa billigt krams. Men du bör åtminstone kolla upp de priser du har fått mot andra leverantörer. Det vore ju tråkigt om du har fått ett överpris.

Sedan undrar jag om det inte är för sent att ändra sig om elektrikern redan har börjat dra kabel? Skall du ha 230v så kan kan du t.ex. inte ha lågvolts-kabel till spottarna. Men de kanske inte har kommit riktigt så långt i dragningen ännu?
 
Just fabrikatet kan jag lovorda, jag har inte vad jag kan minnas någonsin haft några problem med något jag använt från Hide-a-lite.

Sen är det så att halogen kommer att försvinna snart (2016 tror jag) så problemet att LED:en byts mot långlivade halogen är väl i det närmaste obefintligt.

För kostnadens skull så har du ju två val, att fixa det nu när det ändå är ganska hyggligt pris på grejerna (kan ju bli billigare) eller fixa det senare då du inte har något val (att välja mellan LED och halogen vill säga).

Lågvolt är det inte försent för även om dragningarna har gjorts, det handlar bara om var trofon placeras.

Prismässigt överlag för materialet är helt ok tycker jag.
 
Glufsglufs skrev:
Sen är det så att halogen kommer att försvinna snart (2016 tror jag) så problemet att LED:en byts mot långlivade halogen är väl i det närmaste obefintligt.
Ok, så sannolikheten att en ljuskälla går sönder inom en femårsperiod och att den ersätts med en halogen är alltså nästintill obefintlig menar du?

Jag vågar nog påstå att sannolikheten är lite högre än så... Det är nämligen inte alls ett orimligt scenario.
 
Tack för svaren.

Elektrikern har börjat dra till alla uttag och påbörjar belysning närmast efter det, vilket kan bli imorgon.

Något annat jag tänkte på är att spottarna skall seriekopplas, betyder det att när en spott går så går alla? Jag frågade montören men han trodde det var någon slags brygga eller plint som gjorde att de inte slocknade allihopa. Han sa att han var 95%...

Skönt att fabrikatet lovordas!

Jag fick kanske bara lite tillfällig köpångest, he.
 
Varför köper man hidealites dyra leds? Det finns ju produkter på marknaden som är minst lika bra och är mycket billigare
 
Har du lust att nämna några?
 
Nu är det nog 1 år sedan jag kollade på led men jag köpte från NS effektivare energi.
Det lär ju har dykt upp många flera aktörer på marknaden nu.

Har 9 st 9w i vardagsrummet och 9 5w i köket
 
eviljava skrev:
Ok, så sannolikheten att en ljuskälla går sönder inom en femårsperiod och att den ersätts med en halogen är alltså nästintill obefintlig menar du?

Jag vågar nog påstå att sannolikheten är lite högre än så... Det är nämligen inte alls ett orimligt scenario.
Med tanke på LED:ens livslängd så...ja, ganska osannolikt.
 
Många fabrikat finns det och i olika prisklasser. Som elektriker så provar jag inte runt för mycket (om inte kund handlar in själv) utan håller mig till fabrikat jag vet håller kvallité och framförallt att jag som säljare av produkten har bra garantier med grossit samt leverantör så att ett ev måndagsex kan bytas snabbt och helst utan kostnad för mig och slutkund. Detta är också en anledning till att elektriker/firmor föreslår ett begränsat antal märken också, skulle inget av dessa passa så får ju kund handla själv och sen på egen hand fixa ev fel som inte installationen har med att göra samt själv då leva med att kvalliten kanske var av den sämre sorten, men självklart finns det en massa bra och långlivade produkter från fabrikat man aldrig hört talas om också.
 
Glufsglufs skrev:
Med tanke på LED:ens livslängd så...ja, ganska osannolikt.
Bara för att det står 30000h brinntid är det självklart ingen garanti för att ljuskällan kommer att hålla så länge. Möjligtvis är det en garanti i den mening att du ev. kan reklamera den... men det var inte det diskussionen handlade om.

Eller menar du att ingen som har köpt en LED-ljuskälla någonsin har behövt byta ut den inom denna tid? Det vore i sådana fall helt fantastiskt! (och av egen erfarenhet vet jag att det inte är sant)
 
Glufsglufs skrev:
Många fabrikat finns det och i olika prisklasser. Som elektriker så provar jag inte runt för mycket (om inte kund handlar in själv) utan håller mig till fabrikat jag vet håller kvallité och framförallt att jag som säljare av produkten har bra garantier med grossit samt leverantör så att ett ev måndagsex kan bytas snabbt och helst utan kostnad för mig och slutkund. Detta är också en anledning till att elektriker/firmor föreslår ett begränsat antal märken också, skulle inget av dessa passa så får ju kund handla själv och sen på egen hand fixa ev fel som inte installationen har med att göra samt själv då leva med att kvalliten kanske var av den sämre sorten, men självklart finns det en massa bra och långlivade produkter från fabrikat man aldrig hört talas om också.
Nej ett av problemen med höga priser är väl just att elektrikern föreslår ett märke som är kännt för han och som han har bra avans på. Jag fick så orimligt höga offerter på led ljus så man undrade om man var i Norge.
Dessutom var alla med dåliga chip och dåligt kräm.
 
eviljava skrev:
Bara för att det står 30000h brinntid är det självklart ingen garanti för att ljuskällan kommer att hålla så länge. Möjligtvis är det en garanti i den mening att du ev. kan reklamera den... men det var inte det diskussionen handlade om.

Eller menar du att ingen som har köpt en LED-ljuskälla någonsin har behövt byta ut den inom denna tid? Det vore i sådana fall helt fantastiskt! (och av egen erfarenhet vet jag att det inte är sant)
Beror ju på vilket fabrikat vi talar om (vilket var TS fundering) samt om ljuskällan matas med den ström den är gjord och/elelr trafo fungerar som den ska, det finns många felkällor. En ljuskälla märkt tex 240V håller bättre än en som är märkt 230V.
 
Andreas_Hansson skrev:
Nej ett av problemen med höga priser är väl just att elektrikern föreslår ett märke som är kännt för han och som han har bra avans på. Jag fick så orimligt höga offerter på led ljus så man undrade om man var i Norge.
Dessutom var alla med dåliga chip och dåligt kräm.
Ok...så du berättar just nu för mig och mina kollegor hur vi arbetar och prissätter alltså....intressant...du verkar ju ha insikt i mitt och flera andras ekonomiska handhavande mellan grossit och kund alltså. Säg mig vad du tror tex vad 5m LED-stripe från Hide-a-lite + trafo kostar en elfirma och vad den sen prissätts som så ska vi se om du är nära verkligheten samt sen vill jag gärna ha en jämförelse med ett annat märke som är betydligt billigare och lite referenser till att det är av samma kvallité. Fixar du det så kan vi sen diskutera elektrikers prissättning på LED.
 
Glufsglufs skrev:
det finns många felkällor.
Precis! Detta talar ju inte direkt för att risken "är i det närmaste obefintlig"... :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.