jag har oljebetsat min bänkskiva med herdins oljebets och självklart var herdins hårdvaxolja slut. Kan jag använda Osmo istället? Butiken vågade inte svara på det.
 
hsd
Varför har Du inte använt pigmenterad hårdvaxolja istället för oljebets
 
K Keegan skrev:
jag har oljebetsat min bänkskiva med herdins oljebets och självklart var herdins hårdvaxolja slut. Kan jag använda Osmo istället? Butiken vågade inte svara på det.
Jag kan inte se att det skulle kunna bli problem med Osmo.
 
  • Gilla
FinaSnickarn
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Varför har Du inte använt pigmenterad hårdvaxolja istället för oljebets
Jag tänkte måla vårt grangolv till något ljusare. I färgaffären har jag fått två olika bud av olika personer:
1 - Neutral-lut + oljebets (vit) + hårdvaxolja (ofärgat)
2 - netural-lut + dekorvax (vit) + hårdvaxolja (ofärgat)

Jag antar att båda sätten går. Men finns det några för/nackdelar med detta? T.ex. när det kommer till att reparera och underhålla golven?
 
hsd
Jag skulle följa tillverkarens rekommendation för bästa resultat
I och för sig har jag betsat ett golv och sedan lackat med golvlack.'...
När det gäller underhåll så är det oftare man får vaxa om än om man lackar men att lacka om kräver maskinslipning =mera jobb men mer sällan
 
Tack för svar.

Problemet är väl att jag inte hittar någon rekommendation från tillverkarna och de som säljer dessa produkter kommer med helt motstrida råd.

Jag har bestämt mig för hårdvaxolja (inte lack, såpa, olja). Men frågan är alltså vilken kombination av Lut (netural eller med pigment), pigmentering (bets eller dekorvax) samt topplager (neutral eller pigmenterat) som dels ger ett bättre resultat (jämnare färg) och dels är enklast att underhålla över tid (där man kan tillföra mer vax utan att det syns att det är lagat).

Vissa säger t.ex. att pigmenterad lut hindrar oljan att sjunka in. Andra säger att dekorvaxet bara kan appliceras i ett lager eftersom det har pigment.... samtidigt kan man ha topplagret i flera lager, trots att det innehåller pigment.

Nu har jag tillbringat flera dagar på att försöka förstå vad som är sant och vad som bara är påhitt och hittar inte något bra svar. Med tanke med att Osmo har sålt produkterna i 30 år tycker jag att det skulle vara rimligt att de rekommenderade en eller flera kombinationer och appliceringssätt som har visat sig fungera bäst. Läser man på forumen här och annanstädes så verkar folk mest testa lite olika kombinationer på inrådan av olika försäljare och ibland lyckas, och ofta inte.

Det slutar väl med att jag får testa och jämföra de olika rekommenderade kombinationer och appliceringsmetoderna på egen hand... men hade hoppats att det fanns andra som redan hade svaren så jag slapp :)
 
hsd
hsd hsd skrev:
Undrar om vax är lämpligt på lutat golv
[länk]
Tack för länken. Det är en bra sammanfattning över möjliga kombinationer. Jag eftersöker lite mer praktisk info om vilken av dessa kombinationer som blir minst flammigt vid applicering samt vid reparation. Hoppas att någon som har testat olika kombinationer kan svara lite mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.