bax skrev:
F.ö. håller jag inte med andersmc, vill du ha en "fast anslutning" gäller Färdiganmälan.
Om du däremot kallar det Byggström behövs ingen För-/Färdiganmälan.
Men det är en helt annan pilsner.
Håller med och håller med... Jag redogör för MINA erfarenheter och JAG behövde ingen färdiganmälan, utan min fasta anslutning var det första jag gjorde på mitt bygge. Sen kan naturligtvis detta variera mellan olika elbolag.
 
Jag håller med Betong. Det finns en anledning till att man måste ha en behörighet för att få göra vissa saker.
Har du pluggat el eller nånting tidigare?
 
Betong skrev:
För mig låter "mot en summa pengar" här som en muta. Det är väl inte enligt reglerna att ta betalt för att sätta sin signatur på ett papper? Och vi vill väl inte att mutor ska spridas i samhället?

Jag förstår att du själv är emot detta men jag tycker det är fel att upplysa om hur man kan kringgå reglerna.

Hoppas verkligen inga elektriker gör detta. Jag vill iaf inte köpa eller vistas i ett hus där någon "kan själv" kopplat in allt själv.
Nu ska vi inte måla fan på väggen bara för att jag har konstig dialekt...du såg väl de tre orden "efter en besiktning"??

Vad jag menar är att Jontan hittar en installatör vilken går med på att Jontan drar rör och tråd, sätter dosor och guvetvad. Naturligtvis efter installatörens anvisningar. Ev. gör vissa kopplingar och dylikt.
SEDAN kommer installatören dit, gör vederbörliga isolationsprov och hela kontrollköret med ev ändringar tills denne är nöjd.
Installatören fakturerar därefter för det jobb han gjort.
Detta förfarande är nog inte helt ovanligt om man har en elektriker/rörkrökare/snickare/Byggare Bob i bekantskapskretsen.

Hur det blir i detta fall kommer väl knappast nån av oss få veta, men vad jag vet är att installatörerna är snabba att friskriva sig när dom inser att dom bara fått montera ett trefasuttag.
 
Det är helt korrekt att jag ej är elektriker, vilket inte hindrar att jag har fullt tillräckliga kunskaper för att knåpa ihop ett elsystem till en vanlig villa. Kommer dock antagligen INTE att göra allting själv, men det hindrar inte att jag är nyfiken på hur regelverket fungerar i praktiken.

Vad som är moraliskt förkastligt eller ej tycker jag är upp till var och en. Betong tycker tydligen att det är ok att man drar lite tråd själv trots att det är olagligt, medan det inte är ok att koppla in elvärmegolv. Samma som att tycka att det är ok att köra i 130 på motorvägen men inte 150.

Stort tack till bax och andra för bra och icke fördömande svar.
 
bax skrev:
Nu ska vi inte måla fan på väggen bara för att jag har konstig dialekt...du såg väl de tre orden "efter en besiktning"??

Vad jag menar är att Jontan hittar en installatör vilken går med på att Jontan drar rör och tråd, sätter dosor och guvetvad. Naturligtvis efter installatörens anvisningar. Ev. gör vissa kopplingar och dylikt.
SEDAN kommer installatören dit, gör vederbörliga isolationsprov och hela kontrollköret med ev ändringar tills denne är nöjd.
Installatören fakturerar därefter för det jobb han gjort.
Detta förfarande är nog inte helt ovanligt om man har en elektriker/rörkrökare/snickare/Byggare Bob i bekantskapskretsen.

Hur det blir i detta fall kommer väl knappast nån av oss få veta, men vad jag vet är att installatörerna är snabba att friskriva sig när dom inser att dom bara fått montera ett trefasuttag.
Det är lätt att missförstå varandra på ett forum. Jag tolkade meningen som att installatören även ville ha lite pengar för sin underskrift. Men det är ju bra att vi är överens.
 
Jontan skrev:
Det är helt korrekt att jag ej är elektriker, vilket inte hindrar att jag har fullt tillräckliga kunskaper för att knåpa ihop ett elsystem till en vanlig villa. Kommer dock antagligen INTE att göra allting själv, men det hindrar inte att jag är nyfiken på hur regelverket fungerar i praktiken.

Vad som är moraliskt förkastligt eller ej tycker jag är upp till var och en. Betong tycker tydligen att det är ok att man drar lite tråd själv trots att det är olagligt, medan det inte är ok att koppla in elvärmegolv. Samma som att tycka att det är ok att köra i 130 på motorvägen men inte 150.

Stort tack till bax och andra för bra och icke fördömande svar.
Det är bra att du nu funderar på att inte göra allting själv. Och om du nu tycker att det är ungefär likvärdigt att dra tråd som att koppla in elvärmegolv så tycker jag du bör läsa detta:
Aftonbladet: Byggde ny dusch – dog av elchock

Och, fördömande svar kan ibland vara räddande svar. Kanske något att tänka på.
 
Ni som arbetar med elinstallatörer, vad gäller egentligen ansvars- och ersättningsmässigt för er? Anta att en installation ni utför mot förmodan resulterar i att den nya tv'n eller det nya hemmet brinner? Det är väl meningen att installatörens företagsförsäkring ska ersätta detta, och om sådan saknas eller inte täcker detta, installatören själv? (med installatör menar jag här ett bolag, inte en person)
 
gravedigger skrev:
Ni som arbetar med elinstallatörer, vad gäller egentligen ansvars- och ersättningsmässigt för er? Anta att en installation ni utför mot förmodan resulterar i att den nya tv'n eller det nya hemmet brinner? Det är väl meningen att installatörens företagsförsäkring ska ersätta detta, och om sådan saknas eller inte täcker detta, installatören själv? (med installatör menar jag här ett bolag, inte en person)
Du har ju alltid en försäkring på ditt företag som tar dessa "smällar". Jag undrar om man kan ha ett företag utan en försäkring?? borde väl vara samma som med en bil. Ingen försäkring, inget körande. Om jag inte missminner mig så brukar grundförsäkringen för ett litet företag täcka skador upp till 2 miljoner.
 
Har jag rätt angående ansvarsfrågan Gnistjagarn, att det är den som har utfört installationen som har det ekonomiska ansvaret?
 
gravedigger skrev:
Har jag rätt angående ansvarsfrågan Gnistjagarn, att det är den som har utfört installationen som har det ekonomiska ansvaret?
Det får ju en polisutredning/försäkringsutredning utreda ( Om det är uppsåt eller rent oförsiktighet) Men i de flesta fall (jag vet) så tar företaget smällen. Ungefär som om du krockar med firmans bil.

En sak som hände min årskamrat var att han på sitt andra år efter skolan skulle koppla in en transformatorstation (nybyggt radhusområde) och glömde dra åt nollan. Vilket resultatet blev att mycket elektronik gick sönder. Detta tog firmans försäkring då det ansågs ligga på den behöriga att genomföra alla mätningar innan driftsättning.
 
Uppsåt eller vårdslöshet heter det nog. De två brukar kunna bli dyra.

Vad jag är ute efter är det som jag ibland läser här om att en elektriker "besiktigar" eller "godkänner" en hempulares installation.

I vissa lägen framstår det nästan som att detta förfarande gör att installationen blir officiellt "godkänd" och att den som besiktigar eller godkänner tar på sig ett ansvar för hela installationen i och med detta.

Jag har väldigt svårt att tro att detta stämmer. Vem vill ta det ansvaret utan att a) ha god kännedom om installationen (=ha gjort den. direkt eller indirekt) eller b) fått mycket pengar för att ta risken.

Hur är det, kan ni bli av med behörigheten om ni gör bort er?
 
Elsäkerhetsverket kan med stöd av Elinstallatörsförordningens (1990:806) §10 ge mig som elinstallatör en varning eller återkalla min behörighet.
Citat
*

Återkallelse av behörighet m. m.

10 § Elsäkerhetsverket får återkalla eller inskränka ett beslut om
behörighet eller tilldela elinstallatören varning om han inte fullgör de
skyldigheter som åvilar honom enligt denna förordning eller med stöd av
förordningen meddelade föreskrifter. Förordning (1992:1234)."
 
Jag är skeptisk till att en behörig el-installatörs försäkring i praktiken täcker kostnader i händelse av el-fel, då t.ex. någon av följande scenarie kan vara aktuella:

1. Firman som gjorde installationen har gått i konkurs.
2. Installatören tar på sig skulden, men hans 2-miljoners försäkring täcker inte att 5-miljoners villan brunnit ner.
3. Installatören hävdar att någon annan har micklat med elen efter det att han gjort installationen.
4. Installatören påstår att anläggningen inte använts på korrekt sätt, t.ex. överbelastning eller vad som helst.

Bättre att göra installationen själv och se till att det blir rätt gjort!
 
Om vi nu håller oss till försäkringsaspekten, så är det ganska ointressant för dig som kund hos en elektriker huruvida hans försäkring gäller och täcker ett nedbrunnet hus hos dig. Det täcker din egen brandförsäkring, ditt bolag kan ev. kräva elektrikern på ersättning.

Om du däremot blir påkommen med att ha orsakat en brand själv genom hempul (bevisbördan är svår) så riskerar du att ditt försäkringsbolag antingen inte betalar ut något eller kräver dig på skadestånd för de belopp de måste betala till din bank.

Så ur ekonomisk risk synpunkt så är det tveklöst bättre att en behörig får göra ditt eljobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.