Hej!

Jag håller på att bygga ett nytt hus och funderar på att dra elen själv. Och, ja, jag vet vad jag pysslar med!

Min fråga är om man behöver en elektriker som godkänner installationen? Vad händer om man inte har det?

MVH
Jontan
 
Händer ingenting så länge ingenting "händer". Det är först då som problemen lär komma! Sitter i samma sits som du. Har både utb och praktik, ansökt om bb1 nu, då får jag i alla fall göra en del själv.
 
Tror du får stora problem att få elleverantören att ansluta någon matning till dig om det inte är en behörig som anmäler inkoplling.
 
Japp, det är (skall vara) tvärstopp.
En behörig installatör skall skicka in en Föranmälan/Servisbeställning till nätbolaget, när sedan bygget är klart skall en Färdiganmälan skickas in. På den skall installatören intyga att "...installationsarbetet är utfört enligt ovan lämnade uppgifter, gällande föreskrifter och gällande installationsbestämmelser...".

Du får väl leta reda på en installatör som går med på att sätta sig som ansvarig för ditt arbete.
 
Så det är för att få elbolaget att släppa på krämen till fasadmätarskåpet som färdiganmälan behövs?

Kan man tänka sig att man får en elektriker att koppla in en väldigt enkel anläggning, säg endast ett trefasuttag, till fasadmätarskåpet och då skriver en färdiganmälan. Och sedan kopplar man själv vidare när han har åkt hem?
 
Jontan skrev:
Så det är för att få elbolaget att släppa på krämen till fasadmätarskåpet som färdiganmälan behövs?

Kan man tänka sig att man får en elektriker att koppla in en väldigt enkel anläggning, säg endast ett trefasuttag, till fasadmätarskåpet och då skriver en färdiganmälan. Och sedan kopplar man själv vidare när han har åkt hem?
Det är ju en så uppenbar fint om någon skulle granska detta att elektrikern verkligen måste lita på att du kan dina grejer. Annars är det ju han som har intygat anläggningens riktighet. Men nog finns säkert även en sådan elektriker.

En variant skulle ju vara att kalla det "installation av fast byggström". Med "tanke" om att sedan låta eletriker installera vidare.
 
Anger elektrikern på färdiganmälan vad han egentligen har kopplat in (alltså kopplingsschema eller liknande), eller står det bara att han gjort en godkänd installation?

Man kan ju tänka sig att många använder sig av flera elektriker, t.ex. om man inreder bottenvåningen först och sedan övervåningen först långt senare. Finns det då anviget vilken elektriker som gjort vad?
 
Jontan skrev:
1. Så det är för att få elbolaget att släppa på krämen till fasadmätarskåpet som färdiganmälan behövs?

2. Kan man tänka sig att man får en elektriker att koppla in en väldigt enkel anläggning, säg endast ett trefasuttag, till fasadmätarskåpet och då skriver en färdiganmälan. Och sedan kopplar man själv vidare när han har åkt hem?
1. Japp!
2. Japp! Men hittar du en sådan elektriker gör du det bra. Denne kommer bergis att skriva att installationen bara avser ett trefasuttag.

Jag har pratat med många sura installatörer som insett att dom blivit snuvade på ett jobb, samt står där med sitt namn och ansvar. Dom har i efterhand hört av sig och kompletterat Färdiganmälan med denna text. Utan att "kunden" vet det.

Det är nog lättare (men ändå svårt) att hitta en installatör som går med på att du gör jobbet och att dom sedan, efter en besiktning och mot en summa pengar, står för behörigheten.
Du har ju ändå sparat in en bra slant på det förfarandet
 
Tackar för bra och tydliga svar!

Gäller att en ny färdiganmälan ska skickas in om man senare gör en utvidgning av el-systemet, t.ex. att man inreder övervåningen efter ett par år? Eller är en färdiganmälan något som bara skickas in första gången då man blir inkopplad på el-nätet?
 
Gör du tex. en säkringsändring så måste detta anmälas till elbolaget på samma sätt.
 
Jontan skrev:
Så det är för att få elbolaget att släppa på krämen till fasadmätarskåpet som färdiganmälan behövs?

Kan man tänka sig att man får en elektriker att koppla in en väldigt enkel anläggning, säg endast ett trefasuttag, till fasadmätarskåpet och då skriver en färdiganmälan. Och sedan kopplar man själv vidare när han har åkt hem?
Det behövs inte alls någon färdiganmälan för att få ström till fasadmätarskåpet. Det behövs däremot en behörig elektriker som anmäler till elbolaget att du vill bli inkopplad. Och ja, du kan få ett trefasuttag med ström i att använda till ditt bygge, och det behövs ingen färdiganmälan för det.
 
Jontan skrev:
Gäller att en ny färdiganmälan ska skickas in om man senare gör en utvidgning av el-systemet, t.ex. att man inreder övervåningen efter ett par år? Eller är en färdiganmälan något som bara skickas in första gången då man blir inkopplad på el-nätet?
Skall man vara petnoga, ja, men det är det ingen som gör.

Man skall till och med skicka in en om man "ändrar användningssätt" på elen utan att byta huvudsäkring (t.ex. från elpanna till VP), men ingen gör heller detta utom dom tokseriösa.

F.ö. håller jag inte med andersmc, vill du ha en "fast anslutning" gäller Färdiganmälan.
Om du däremot kallar det Byggström behövs ingen För-/Färdiganmälan.
Men det är en helt annan pilsner.
 
Byggströmmen har jag redan från en "temporär" anslutning, dvs ej till fasadmätarskåpet utan från en stolpe i gatan som elbolaget har kopplat in den i.

Planen som det verkar nu är att låta en behörig elektriker koppla in ett trefasuttag till fasadmätarskåpet, och sedan skicka in en anmälan till elbolaget om att vi vill koppla in den permanenta anslutningen till fasadmätarskåpet.

Om vi väl har detta fixat är det fritt fram att "utöka" installationen hemma genom att steg för steg koppla in resten av huset. Det är alltså ingen som kräver att se att hela installationen är godkänd innan vi kan få slutbevis då huset är klart. (El-installationen finns ej med i den godkända kontrollplanen.)
 
Jontan skrev:
Byggströmmen har jag redan från en "temporär" anslutning, dvs ej till fasadmätarskåpet utan från en stolpe i gatan som elbolaget har kopplat in den i.

Planen som det verkar nu är att låta en behörig elektriker koppla in ett trefasuttag till fasadmätarskåpet, och sedan skicka in en anmälan till elbolaget om att vi vill koppla in den permanenta anslutningen till fasadmätarskåpet.

Om vi väl har detta fixat är det fritt fram att "utöka" installationen hemma genom att steg för steg koppla in resten av huset. Det är alltså ingen som kräver att se att hela installationen är godkänd innan vi kan få slutbevis då huset är klart. (El-installationen finns ej med i den godkända kontrollplanen.)
Du är ju med all säkerhet inte elektriker eftersom du ställer dessa frågor. Men du tänker alltså bygga elcentral och koppla in hela huset själv? Är inte det att ta "kan själv" lite väl långt?

Visst om man drar rör själv, drar tråd och kopplar in lite uttag och brytare men när "kan själv" ska börja koppla in elcentraler, dimensionera säkringar och antal uttag per säkring och kanske koppla in elvärmegolv själv då har det gått för långt.
 
bax skrev:
1. Japp!
2. Japp! Men hittar du en sådan elektriker gör du det bra. Denne kommer bergis att skriva att installationen bara avser ett trefasuttag.

Jag har pratat med många sura installatörer som insett att dom blivit snuvade på ett jobb, samt står där med sitt namn och ansvar. Dom har i efterhand hört av sig och kompletterat Färdiganmälan med denna text. Utan att "kunden" vet det.

Det är nog lättare (men ändå svårt) att hitta en installatör som går med på att du gör jobbet och att dom sedan, efter en besiktning och mot en summa pengar, står för behörigheten.
Du har ju ändå sparat in en bra slant på det förfarandet
För mig låter "mot en summa pengar" här som en muta. Det är väl inte enligt reglerna att ta betalt för att sätta sin signatur på ett papper? Och vi vill väl inte att mutor ska spridas i samhället?

Jag förstår att du själv är emot detta men jag tycker det är fel att upplysa om hur man kan kringgå reglerna.

Hoppas verkligen inga elektriker gör detta. Jag vill iaf inte köpa eller vistas i ett hus där någon "kan själv" kopplat in allt själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.