Det blir inte mer sant för att du upprepar det.
El -självklart behörighetskrävande.
VVS -fackmannamässigt utförande.
Om polacker eller andra EU-medborgare installerar VVS på ett fackmannamässigt sätt i Sverige så är det OK. Att det svenska rörkrökarskrået och Byggnads inte gillar det är ju en annan femma.
 
Västerhaninge 17 skrev:
Frågade min VVS:are om just detta ,så vad vet jag:rolleyes:
:eek: Å du trodde på honom? :D

Ärligt talat, klart att han värnar om sitt gebit. Men var finns dessa föreskrifter? :confused:
 
Immobil skrev:
:eek: Å du trodde på honom? :D

Ärligt talat, klart att han värnar om sitt gebit. Men var finns dessa föreskrifter? :confused:
precis !
det finns vissa som vill se bransch leg då och då men krav har jag aldrig hört.
pula på du men hör dig för så att du gör rätt bara så går det bra
 
Redigerat:
Det krävs ingen "behörighet" för att göra vvs:en själv, tror inte ens det krävs behörighet vid nybyggen,
Jag har då klarat mig utan, "Vattensäkra Sverige" räckte för husleverantören...
Att sedan en vvs:are påstår annat får stå för honom, Någon ursäkt för timlönen lär han väl ha..
 
Jag ger mig ,ringde o pratade med VVS:arn (kompis)
Det krävs ej särskild behörighet ,men jobbet skall vara fackmanamässigt utfört

Har hört att vattenskadorna blir fler o fler föresten:rolleyes:
 
Mikael_L
Västerhaninge 17 skrev:
Kan du specefisera Bulshiten,så att vi andra förstår
OK
Först och främst måste vi inse att det är stora skillnader mellan:
Lagkrav.
Branschrekomendationer.
Försäkringskrav.
Beställarkrav

osv osv.
Inser man inte detta och vilken "regel" som hör var så blir diskussionen snabbt knepig.


Västerhaninge 17 skrev:
El dragning måste man ha ett Svensk cert för
NEJ. Det räcker t.ex. att man är anställd på ett företag där någon anställd eller ägaren har behörighet. Ringer du till nån större elfirma på orten och beställer ett arbete är det troligt att någon utan behörighet kommer och kopplar din el.
Sen heter det behörighet här, inte ett cert.

VVS måste man också ha ett Svenskt cert för
Inte såvitt jag vet. Vad för slags cert krävs, enligt dig?

Snickerier och betong jobb kräver ej något cert
Helt rätt. Men ändock finns det olika cert som ev kan krävas. En större beställare kräver kanske en certifierad arbetsledare för betongarbeten, som exempel.

Men om det är byggfelsförsäkringen /övriga försäkringsbolag som kräver cert vet jag ej ,men troligtvis
Inte troligt. F-bolagen verkar mest titta på firmans ekonomi innan dom vill teckna BFF. Det ingår lixom i konceptet BFF att inte är någon ökning av kvaliteten som gäller. Däremot är bolagen rädda för utbetalningar, så företag som konkar innan de 10 årens garanti gått ut är ju en potentiell risk.
Vad det sen gäller vanliga villaförsäkringar, så är det dels så snåriga villkor sen varierande från bolag till bolag. Men i huvudsak verkar hantverksmässigt utförande samt normala aktsamhetskrav vara kraven.

Men som med el kan ju VVS dras i förväg och besiktigas av en proffs på området:confused:
Inte tillåtet, enligt lag iaf, när det gäller el.
Vad det gäller VVS så är det knappast olagligt. Men kanske onödigt om man nu inte tror att man gjort fel. Dvs då man borde tagit en hantverkare direkt. :)
 
Redigerat:
OJ vilken storm jag drog igång:D

Japp, allt är fördraget i mitt Hjältevadshus. I princip bara att skruva lite så att säga. Jag har även turen att ha en granne som har rörfirma som jag får hjälp av. Som alla husägare så är man ju ute efter att komma undan lite billigare så att man kan äta godare;) Goda grannar kan man ju istället bjuda på en grillfest i sommar om Ni hänger med;)

Jobbet blir garanterat utfört fackmannamässigt. Det jag var ute efter var just det om det behövs något intyg gällande VVS arbetet likt det som väl finns för el vid inkoppling? Vid en ev skada så borde ju FB ändå se om det är fackmannamässigt utfört eller ej?
 
Det enda i rörkrökerit som kräver certifiering är gasinstallationer.
Jobbar du åt dig själv behöver du inte ens heta arbeten vid just heta arbeten.
 
Mikael_L skrev:
"skrev:Snickerier och betong jobb kräver ej något cert"

Helt rätt. Men ändock finns det olika cert som ev kan krävas. En större beställare kräver kanske en certifierad arbetsledare för betongarbeten, som exempel.
:)
Nej detta stämmer inte när det gäller betong.
Det finns tydligt uttalade lagkrav för betongarbeten som påminner om de som gäller för el.
Dvs den som rent praktiskt gör jobbet behöver inte ha behörighet, men väl arbetsledaren.
Normalt talar man om två nivåer, klass I och II.
Klass I är den högre behörigheten och krävs för mer komplicerade konstruktioner, tex broar.
Klass II gäller för de flesta normala jobb, tex flerbostadshus och kontorsbyggnader.
För att få resp behörighet krävs både teoretisk utbildning och praktisk erfarenhet.
Man kan läsa mer om kurserna här: http://www.cbi.se/viewNavMenu.do?menuID=41
Här hittar man kraven för resp nivå: http://www.betong.se/admin/UploadFile.aspx?path=/UserUploadFiles/Rapport nr 8.pdf
 
Mikael_L
anaitis skrev:
Nej detta stämmer inte när det gäller betong.
Det finns tydligt uttalade lagkrav för betongarbeten som påminner om de som gäller för el.
Dvs den som rent praktiskt gör jobbet behöver inte ha behörighet, men väl arbetsledaren.
Normalt talar man om två nivåer, klass I och II.
Klass I är den högre behörigheten och krävs för mer komplicerade konstruktioner, tex broar.
Klass II gäller för de flesta normala jobb, tex flerbostadshus och kontorsbyggnader.
För att få resp behörighet krävs både teoretisk utbildning och praktisk erfarenhet.
Man kan läsa mer om kurserna här: [länk]
Här hittar man kraven för resp nivå: [länk]
Ähum, vänta nu lite ...
Du påstår att det står i lagen att det måste finnas behörig arbetsledare vid betongjobb.

Gäller det alla jobb?
Bröt jag mot lagen i somras, då jag gjöt betongplatta till garaget, helt utan betongbehörig arbetsledare. Fan, jag kommer snart sluta skriva här på ett tag, för internet får man väl inte använda i fängelset.

Gäller det alla jobb?
Jag har även funderat på att gjuta en "soffa" i betong, att ha i trädgården. Då kommer jag hamna i fängelse igen....
 
Mikael_L skrev:
Ähum, vänta nu lite ...
Du påstår att det står i lagen att det måste finnas behörig arbetsledare vid betongjobb.

Gäller det alla jobb?
Bröt jag mot lagen i somras, då jag gjöt betongplatta till garaget, helt utan betongbehörig arbetsledare. Fan, jag kommer snart sluta skriva här på ett tag, för internet får man väl inte använda i fängelset.

Gäller det alla jobb?
Jag har även funderat på att gjuta en "soffa" i betong, att ha i trädgården. Då kommer jag hamna i fängelse igen....
Läser jag anaitis inlägg så tolkar jag att kraven kommer först vid flerfamiljshus och större byggnader.
 
Mikael_L
Linnex skrev:
Läser jag anaitis inlägg så tolkar jag att kraven kommer först vid flerfamiljshus och större byggnader.
Ja du har rätt. Det ser jag ju när jag läser noggrannare ... :surprised:

Vill jag fortsätta vara lite motvalls så kan jag slå ner på ordet kontorsbyggnader.
Den nya friggeboden (med betongplatta) jag byggde ska ju vara hemmakontor ... hur blir det då...

Men OK, finns det någon lagtext någonstans får vi väl hoppas den är tillräckligt smart skriven.
 
Mikael_L
pirrepirre, jag hoppas det är OK för dig att vi slaktar din tråd med en massa OT ... :surprised:

Jag har fått intrycket att själva frågan är besvarad..., men hojta till om du vill styra in allt mer till ursprungsfrågan.
 
Tjena!
Japp jag har nog fått svar på min fråga med råge:D

Det går bra att slakta tråden nu, men så mycket om VVS handlar det ju inte om längre;)
 
En detalj som möjligtvis hamnar under VVS är ju badrum och dess tätskikt.

Där är det t ex F-bolag som ställer krav och ibland påstås att om jobbet inte är fackmannamässigt utfört så blir det ingen ersättning vid evenuella vattenskador. De försäkringsvillkor jag tagit del av har haft olika självrisker för om badrummet varit korrekt utfört eller ej, dvs det är inte alls så att ersättning uteblir!

Skulle man räkna lite på det där är det inte alls omöjligt att man kommer fram till att det är ekonomiskt försvarbart att bygga badrum med sämre, icke godkända, tätskikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.