robbin skrev:
Har precis avslutat mitt hempc avtal. Under tiden som jag hade detta var jag föräldraledig.Efter som hempc innebär sänkt sjukpenninggrundande inkomst med motsvarande belopp som pc betalas med(i mittfall 570kr/mån) innebar det mindre föräldrapenning. Under min ledighet kunde inte arbetsgivaren dra avgiften från min lön utan detta samlades som en skuld som drogs på min första lön. Så jag betalade alltså dubbel avgift i ett år , både genom sänkt föräldrapenning och senare löneavdrag. Mitt råd är alltså planerar ni barn kolla över vad det innebär för din föräldrapenning att ha hempc.
Bra tips.

Om det påverkar eller inte styrs av inkomstens storlek i förhållande till 7,5 prisbasbelopp:

"För att kunna fastställa SGI måste vissa villkor vara uppfyllda. I första hand krävs att personen omfattas av den arbetsbaserade försäkringen, vilken regleras i socialförsäkringslagen (1999:799). Vidare krävs att personens SGI uppgår till minst 24 procent av prisbasbeloppet* (9 500 kr år 2004). Inkomster som överstiger 7,5 x prisbasbeloppet (294 700 kronor år 2004) medräknas inte."

Tjänar man mindre än 294700 kan det alltså ha stor påverkan, tjänar man mer eller mycket mer har det liten eller ingen påverkan.

SGI påverkar inte bara sjukpeningen/föräldrapenning utan ligger till grund för en hel drös med ersättningar:

"SGI utgör grund för beräkning av en rad ersättningar som betalas ut per dag såsom sjukpenning, föräldrapenning, tillfällig föräldrapenning, havandeskaps-penning, närståendepenning, rehabiliteringspenning, dagpenning inom totalförsvaret och smittbärarpenning. Dessutom har SGI betydelse för bestämmande av livränta."

Det var väl det jag visste....det finns alltid en hund begraven när man hittar bra erbjudanden..... ;)
 
Hur intressant det är beror också på hur flexibel din arbetsgivare är. Vi fick välja "Hem-PC" paket ganska fritt så då blev det en 42" Plasma monitor med en Broadbandbox-PC anpassade för vardagsrummet samt 5.1-system. Det blir klart mycket billigare än att köpa grejerna privat.
 
Jag är stenhård...om bruttokostnaden per månad x avtalstiden är ungefär samma som marknadspriset så tycker jag att de gott kunde gjort en bättre deal.

Det egendomliga är att det brukar dyka upp flera paket i samma erbjudande där vissa är guldkorn och andra inte alls är lika 'lönsamma'.
Det slutgiltiga beslutet hänger ju alltid på vad man använder burken till och hur ofta du själv vill byta grejjor (en del tillåter inte ens att man byter ut hårdvara!) och framförallt om man vill skruva själv.

Vårt senaste erbjudande är inte alls lika tilltalande som det förra, bl.a. därför att man nu bara kunde välja hela paket och inte lösa delar.

Hmmm....ett mellanpaket i vårt fall skulle gå lös på 11´(vilket också är marknadspris) medan köp via ex. Komplett av bara det jag vill uppgradera skulle kosta strax under 5.000:-.
I det lyxigaste paketet var skillnaden upp till marknadspriset över 10.000:-.
Sedan känns det ju alltid lite bättre att veta vilka delar jag själv plockat in i burken (intalar jag mig i alla fall). ;)
 
Jag är en av de där som säljer hempc till företag & Stako.

Så länge man får paketet snabbt efter beställning (dvs inom 2veckor) så kör på.
Är det en stor affär så kan det dröja 2månader & då kanske man skall tänka om (priset på ditt häftiga paket har nu fallit ganska bra).

Blir du arbetslös, sjuk eller har oturen att skada paketet så finns det försäkring inkluderat i det hela som täcker allt sådant i 3 år. Annars är det ett företag som inte vet ngt om hempc som sålt det & arbetsgivaren som står för kalaset.

Arbetsgivaren får inte göra ngn vinst på affären.
Arbetsgivaren är ansvarig för att paketen betalas till leverantören. Datorn är  arbetsgivarens tills du har köpt loss den efter ca 3år (hempc LÅN). I annat fall tillfaller den arbetsgivaren som nu har en gratis dator som inte är värd ngt :)

Satsa på ett dyrt paket som är häftigt för det skall hålla i 3år. Du får ändra i datorn så länge du kan återlämna den i ett prestandaskick som är som den var i början eller bättre.

Sociala avgifter kan korrigeras så att man får ett större avdrag. Normalt så står det ca 32,3% men i verkligheten ca 37 - 39% skatteavdraget kommer på detta sen.
Kom ihåg att det är arbetsgivaren som står för allt arbete & därför blir det oftast större märken som levereras som kan hantera störrre volymer med allt vad support, garanti & administration som det innäbär samt att företaget skall helst finnas kvar i 3år. Mindre företag klarar inte alltid av detta så då blir det HP, Fuj/Siemens & Dell samt Network om man bor i Kungsbacka.

oavsett så är det mycket fult spel bakom kulliserna när man skall ta hem en order för det är en av de mest goa affärerna man kan göra om man gör allt rätt & då gäller det alla parter utom staten :)




 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.