Hur resonerar ni kring detta med sk Hempc-erbjudanden? Leasa/hyra på 36mån mot bruttolöneavdrag.

Jag har alltid varit skeptisk pga kostnaden för att lösa ut "skrotet" tre år senare samt att man kanske inte annars skulle göra investeringen utan köra vidare med det man har.

Nu kommer jag antagligen uppgradera befintlig datalåda inom något år och detta kostar 4-5kSEK. Ett fetto till pc via företagets hempcerbjudande kostar 11kSEK netto under en treårsperiod. Detta oräknat minskad pension/sjukpenning. Marginalskatten gör ju dock bruttolöneavdraget väldigt fördelaktigt.

Detta är bara en ekonomisk fråga, teknikdelen har jag koll på, men är lite kluven till upplägget i övrigt.

Vad säger ni, tumme upp eller toaspol? ???
 
Jag skulle säga så här att trots att ordet "hem" ingår i Hempc och att detta är nära förknippat med ordet "hus" så är det här en diskussion som kanske ska föras i ett annat forum.
 
MathiasS skrev:
Vad säger ni, tumme upp eller toaspol? ???
8) Tumme upp! :D
 
Det beror väl lite på hur man ser det.

Om man är en "normalanvändare" så är det oftast en bra affär, beroende lite på hur hög marginalskatt man har.

Själv är jag lite mer tveksam, eftersom det brukar vara ganska restriktivt till vad man får göra med datorn (installera extra kort och hårddiskar etc). Jag har byggt båda mina nuvarande datorer själv, och vill kunna byta ut delar efter behag. På mitt förra jobb var de iofs ganska generösa, så man fick plocka ihop en dator med de komponenter man ville ha, ur hem-pc-företagets sortiment, så alla kunde få sina önskemål uppfyllda.

Så är det ju oftast inte på större företag, där det är exempelvis ett Compaq-paket som erbjuds.

Jag skulle hellre sparat pengar under ett antal månader och uppgraderat en befintlig dator.

Sedan har vi detta med lösa ut datorn efter hyrtidens slut. Det brukar väl inte vara tvingande att göra detta? Visserligen har man troligtvis vant sig vid den prestandan då, så antinge köser man ut den eller köper nytt, och då borde man få så mycket för pengarna att det är bättre att köpa nytt.
 
Jag tycker att det är en relativt bra affär, åtminstone om man betalar marginalskatt.

Nackdelen som du redan nämnt är att en dator oftast är skräp redan efter två år och då känns det lite omotiverat att betala ~400:- /månad det sista året för något som är rena stenåldern.....

Har man funderat på att vara tjänstledig mer än 6 månader eller byta jobb så blir det till att lämna igen burken. (Långtidssjukskrivning likaså).

Räkna in ~14% förlorad semesterersättning på avdraget och några % förlorad pension också.

Jag har själv nyss beställt en laptop på hempcavtal, stationära datorer vill jag hellre bygga själv.



 
General Failure skrev:
Jag skulle säga så här att trots att ordet "hem" ingår i Hempc och att detta är nära förknippat med ordet "hus" så är det här en diskussion som kanske ska föras i ett annat forum.
Jag är böjd att hålla med, men tycker ändå du är en gnällgubbe som måste påpeka det.... ;)

1. Du kan väl låtsas att jag skall använda PCn för att logga värmepumpen och styra micron i köket
2. De andra forumen jag frekventerar på nätet nordicaudi.com och rejsa.nu passar om möjligt ännu sämre...
3. det verkar ändå vara av allmännt intresse....
 
Bergling skrev:
Det beror väl lite på hur man ser det.

Om man är en "normalanvändare" så är det oftast en bra affär, beroende lite på hur hög marginalskatt man har.

Själv är jag lite mer tveksam, eftersom det brukar vara ganska restriktivt till vad man får göra med datorn (installera extra kort och hårddiskar etc). Jag har byggt båda mina nuvarande datorer själv, och vill kunna byta ut delar efter behag. På mitt förra jobb var de iofs ganska generösa, så man fick plocka ihop en dator med de komponenter man ville ha, ur hem-pc-företagets sortiment, så alla kunde få sina önskemål uppfyllda.

Så är det ju oftast inte på större företag, där det är exempelvis ett Compaq-paket som erbjuds.

Jag skulle hellre sparat pengar under ett antal månader och uppgraderat en befintlig dator.

Sedan har vi detta med lösa ut datorn efter hyrtidens slut. Det brukar väl inte vara tvingande att göra detta? Visserligen har man troligtvis vant sig vid den prestandan då, så antinge köser man ut den eller köper nytt, och då borde man få så mycket för pengarna att det är bättre att köpa nytt.
Jag resonerar i princip som du. I detta fall är dock tekniken ok (rätt saker i) och om jag får lägga till diskar eller inte tänker jag inte bry mig om.....:)

tack för dina synpunkter!
 
Arbetsgivaren behöver inte göra något avdrag alls på hemPC:n. De enda regler som finns är att avdraget inte får överstiga 10 000 kr per år. Så har man en riktigt bussig arbetsgivare kan man alltså få låna datorn gratis. Såna arbetsgivare är det nog iofs inte gott om, jag har aldrig hört talas om någon.

För övrigt håller man på och utvärderar hela hemPC-konceptet. http://www.regeringen.se/sb/d/4270/a/29241 .

Så vi får väl se hur länge det finns kvar
 
Jag tackar för forumets stöd....

Pc är beställd. P4@3.4Gz, 1Gigram@533, 320gbsata, 20"TFT, nvidiageforce6800gto256mb, 5.1 högtalare. Ingen mjukvara bundlad förutom os.

Nettopriset bidde ungefär en tredjedel av vad jag kunde plocka ihop på dell, komplett eller datorbutiken.com. Det verkar som om företaget dealat till sig lite bra priser.

Hoppas bara jag är klar utomhus på tre veckor för då ska jag spela bilspel tills jag blir åksjuk och kräks... ;)
 
Jag var också skeptisk tidigare men harnu fallit till föga...eller om behovet är annat nu kanske?! Har alltså också beställt en HemPC för några dagar sedan och det är förmånligt, tro inget annat. Bruttopriset som man får betala brukar motsvara marknadspriset på PC'n.

I mitt fall gjorde det att jag fick betala mindre än halva marknadspriset för Hem-PC paketet. ca 12 kkr istället för ca 29 kkr på Dell. Men det skiljer säkert mellan olika företag så räkna på det innan!

/Michael
 
MathiasS skrev:
Jag tackar för forumets stöd....

Pc är beställd. P4@3.4Gz, 1Gigram@533, 320gbsata, 20"TFT, nvidiageforce6800gto256mb, 5.1 högtalare. Ingen mjukvara bundlad förutom os.

Nettopriset bidde ungefär en tredjedel av vad jag kunde plocka ihop på dell, komplett eller datorbutiken.com. Det verkar som om företaget dealat till sig lite bra priser.

Hoppas bara jag är klar utomhus på tre veckor för då ska jag spela bilspel tills jag blir åksjuk och kräks...  ;)  
Har du bredband? Så kan du leka med min make som sitter med hem.PC han med och spelar bilspel, strategispel, hockeyspel och annat till JAG kräks! ;D Vad gäller själva erbjudandet så har min make (det är han som kan datorer i familjen, jag kan bara använda dem) talat om för mig (efter TIMMAR på internet då han jämfört priser) att det var bra erbjudanden. Bägge gångerna. Vi har nämligen 2 hem-PC... ::) Och en bärbar. Och en extra till barnen som nog blir server nu snart... ::)
 
Ett par goda råd om man ska anta arbetsgivarens PC-erbjudande:
a) man skall vara rejält ung dvs pensionen ligger långt fram i tiden
b) man skall vara frisk samt hålla sig frisk under avbetalningsperioden
c) man skall sitta säkert 'i sadeln' dvs inte vara i riskzonen för uppsägning/arbetslöshet

Om en längre barnledighet under avbetalningsperioden påverkas vet jag inte men kan misstänka detta då beloppen regleras via F-kassan.
 
jureit skrev:
Något säger mig att ni fått andra erbjudanden än vad vi fått som är anställda inom Stockholms Stad... :-/
Jodå, jag har sett Stadens erbjudanden också och dom åkte soptunna direkt. Det erbjudande vi fått är rätt specialsytt utan onödigt lull-lull.

Yonna, angående C, det är klokt att se till att det finns en klausul som säger att man kan lämna in pcn om man får kicken. Så ser det ut hos oss iaf - annars skulle jag vara ännu mer tveksam.
 
Sophia skrev:
Har du bredband? Så kan du leka med min make som sitter med hem.PC han med och spelar bilspel, strategispel, hockeyspel och annat till JAG kräks! ;D Vad gäller själva erbjudandet så har min make (det är han som kan datorer i familjen, jag kan bara använda dem) talat om för mig (efter TIMMAR på internet då han jämfört priser) att det var bra erbjudanden. Bägge gångerna. Vi har nämligen 2 hem-PC...  ::) Och en bärbar. Och en extra till barnen som nog blir server nu snart...  ::)
nej nej...uppvigla inte till sådant....jag har egentligen inte TID!!! Men nog finns det lite bredband allt....:)
 
Har precis avslutat mitt hempc avtal. Under tiden som jag hade detta var jag föräldraledig.Efter som hempc innebär sänkt sjukpenninggrundande inkomst med motsvarande belopp som pc betalas med(i mittfall 570kr/mån) innebar det mindre föräldrapenning. Under min ledighet kunde inte arbetsgivaren dra avgiften från min lön utan detta samlades som en skuld som drogs på min första lön. Så jag betalade alltså dubbel avgift i ett år , både genom sänkt föräldrapenning och senare löneavdrag. Mitt råd är alltså planerar ni barn kolla över vad det innebär för din föräldrapenning att ha hempc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.