Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Alternativ 2 går bra endast om
  • du inte klipper kabeln utan använder ett färdigt grenuttag och borrar hål som stickproppen går igenom (åskväder har en fördel där),
  • sträckan är kort och synlig. Man ska inte gömma en anslutningskabel. Speciellt inte i kök där man potentiellt belastar uttaget högt.
  • allting ska kunna demonteras utan verktyg och utan krav på behörighet.
En lösning med grenuttag kan dock ses som brott mot samma elsäkerhetslag som beskriver behörighetskravet, dvs du riskerar att "åka dit" i händelse av en olycka, även om orsaken till olyckan inte ligger direkt i grenuttagslösningen. Men det finns samtidigt inga sådana påtagliga risker. Ett grenuttag kommer sannolikt att tjäna väl i 20 år. Belasta det inte för tungt bara.

JFB har inte tagits upp här. I ett kök är det krav på JFB vid utvidgning. Man får bara montera nya uttag i torra rum utan krav på JFB. Så det går inte att komma ifrån, inte ens med grenuttag som är permanent monterad. Om det händer en olycka så är det ofta så att en JFB skulle mildra konsekvensen, och därmed läggs ett ansvar på dig som innehavare.

Alternativ 1 kräver behörighet. Men kan du göra jobbet så att det inte går att skilja mot ett fackmannamässigt jobb, då går du fri även om uttaget på något sätt skulle orsaka en brand.
  • Välj rätt typ av kabel, t.ex EQRQ, EXQ, EXLQ.
  • Du ska med säkerhet kunna avgöra att uttaget du nallar ström ifrån blir strömlöst före arbetet.
  • Är uttaget infällt behöver man hitta en väg in. Vissa uttag, Schneider, stöder att man jackar ur plastramen och går in utifrån. Annars får man borra snett in i dosan, det anses fackmannamässigt.
  • Du ska kunna avmantla kabeln utan skador på ledarisoleringen och att du ska kunna skala ledarna utan jack i ledaren. Träna före om du behöver.
  • Kabelmanteln ska sticka in högst nån centimeter i dosan. Hålet i dosan behöver inte vara supertätt, men heller inte överdrivet stort.
  • Kabeln ska avmantlas så att du får en ledarlängd på 10-15 cm i dosan.
  • Anslutning av ledarna till uttaget är svår att misslyckas med på ett modernt uttag, så byt uttaget ifall det är riktigt gammal. Skala ledaren 11 mm eller vad som står präglat på uttaget, se till att ledaren bottnar i klämman och dra åt (om det är en skruv). Det ska då normalt inte synas någon koppar på ledaren, eller max nån millimeter.
  • Kabeln ska förläggas och klamras snyggt, med fina böjar och införing mot dosa och uttag i rät vinkel. Detta moment är det mest avslöjande. Även om det inte är en säkerhetsfråga så kan du "åka dit" på det.
  • Kabeln, där den förläggs, ska inte vara onödigt utsatt för värme eller fysiskt åverkan.
  • Det nya uttaget ska placeras där det inte är onödigt utsatt för väta och fysiskt åverkan.
  • Det ska också vara av rätt typ, jordat eller ojordat. Det kan vara en gråzon i ett gammal kök med ojordade uttag vid matplatsen.
  • För varje moment ovan bör du hämta andan och ägna 1 sekund åt kontroll.
  • Efter utfört arbete och innan strömmen slås på ska du också ovillkorligen mäta kontinuitet mellan jordblecket på det nya uttaget och ett annat uttag i närheten, dock inte det du nallade ström ifrån. Här behövs inget mer avancerat än en multimeter.
  • Det behövs egentligen fler kontroller och åtgärder, men om det handlar om en utvidgning på nån meter eller så, då får det duga.
Detta skriver jag inte som en uppmaning att bryta mot behörighetskravet, utan därför att det är en säkerhetsmässigt bättre lösning även om man har tummen lite i handen.

Grenuttag ska egentligen bara användas temporärt, speciellt för tyngre förbrukare som uttag i kök. Det händer att det blir varmgång i uttag/stickpropp. Med grenuttagslösningen får du en utsatt stickpropp som är dold.
Riktigt matigt inlägg! Tack så mycket! Ska läsa det två gånger till!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En lösning med grenuttag kan dock ses som brott mot samma elsäkerhetslag som beskriver behörighetskravet, dvs du riskerar att "åka dit" i händelse av en olycka, även om orsaken till olyckan inte ligger direkt i grenuttagslösningen. Men det finns samtidigt inga sådana påtagliga risker. Ett grenuttag kommer sannolikt att tjäna väl i 20 år. Belasta det inte för tungt bara.

JFB har inte tagits upp här. I ett kök är det krav på JFB vid utvidgning. Man får bara montera nya uttag i torra rum utan krav på JFB. Så det går inte att komma ifrån, inte ens med grenuttag som är permanent monterad. Om det händer en olycka så är det ofta så att en JFB skulle mildra konsekvensen, och därmed läggs ett ansvar på dig som innehavare.
...

Detta skriver jag inte som en uppmaning att bryta mot behörighetskravet, utan därför att det är en säkerhetsmässigt bättre lösning även om man har tummen lite i handen.

Grenuttag ska egentligen bara användas temporärt, speciellt för tyngre förbrukare som uttag i kök. Det händer att det blir varmgång i uttag/stickpropp. Med grenuttagslösningen får du en utsatt stickpropp som är dold.
Allting med stickpropp ska ju vara temporärt. IKEA har en hållare för sitt uttag som håller uttaget så det sitter stadigt men inte hårt - verktyg behövs bara för att ta bort själva hållaren. Så formellt så är hela installationen temporär - om man gör rätt och låter pli att skruva fast grenuttaget permanent. Och jag skulle säga att man då inte kommer i konflikt med formella krav på anläggningen vid utökning - eftersom den fasta delen inte utökas.

Men jag håller med om att hela detta med vekt fastsatta grendosor är en gråzon regelmässigt - men å andra sidan så är grendosor en nödvändighet, finns få (inget?) hem där antalet vägguttag räcker till alla mer eller mindre permanent anslutna apparater.

Jag ser det som klart säkrare att någon utan rätt kompetens stoppar dit ett grenuttag än skruvar upp ett fast uttag utan att förstå fallgroparna.

Själv skulle jag i normalfallet se till att det blev ett fast uttag uppsatt av någon med tillräckliga kunskaper - och gärna inkludera en JFB samtidigt om den inte fanns tidigare. Jag känner mig en aning orolig rent allmänt med uttag nära en diskbänk (där det alltid finns en klar risk att en ansluten köksmaskin blir blöt) utan JFB.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S
Men varför blir det här en tresidorstråd??

Om du tror dig klara av att skala en anslutningssladd och göra en fast installation av denna så klarar du garanterat av att installera en installationskabel också. För det är betydligt mycket enklare att ansluta en installationskabel än en anslutningskabel.

Anslutningskabelalternativet garanterar att du får en hempularinstallation med stor risk för glappkontakt i framtiden (RK) och det kommer synas direkt att det är utfört av någon som har noll koll på el.

Alternativet att göra en korrekt installation med installationskabel och vettiga uttag kommer göra att det kan bli helt omöjligt att avgöra om det är utfört av elektriker eller inte.

Du behöver inte ett enda svar till på den här frågan, stryk anslutningskabelsalternativet direkt och gör det korrekt. Punkt slut.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
K Kaun skrev:
Inne i köksskåpet som döljer fläkten sitter ett jordat uttag med plats för en stickpropp.

Jag vill montera ett extra utanpåliggande eluttag under överskåpen.

För att uppnå detta vill jag slakta en jordad förlängningskabel genom att kapa hon-änden och koppla kabelns tre poler till ett utanpåliggande eluttag. Han-änden sätter jag i eluttaget som är dolt i köksfläktens skåp. Att kapa förlängningskabeln är en förutsättning för att kunna leda den genom borrade hål för att montera den prydligt.

Vips har jag ett extra jordat uttag! Eller?

Hur dumt tänkt är detta, på en skala 1-5?
Så får du inte göra, ett uttag under skåpet, kabel från fläktuttaget, det är ett jobb som kräver elbehörighet. Inget du får gör själv.
 
haha5810 haha5810 skrev:
Jag hade gjort så här:
1) Köp ett utanpåliggande uttag och en bit kabel för fast förläggning
2) Montera det nya uttaget och anslut kabeln dit
3) Bryt spänningen till befintligt uttag
4) Ta loss befintligt uttag och borra ett hål snett genom väggen in i dosan utan att skada inkommande ledare.
5) Koppla in kabeln till befintligt uttag
6) Sätt tillbaka befintligt uttag
7) Slå på spänning och testa uttagen
Visst,men detta är ett behörighetskrävade arbete, ring en elfirma
 
D dan_norstedt skrev:
En variant, om du kan tolerera ett 20 mm hål, är att skaffa IKEA Åskväder och dra dess lilla kontakt genom hålet till dess uttag som man sätter fast med deras vägghållare,

Inte lika proffsigt som ett korrekt installerat fast uttag, men kräver ingen behörighet.
Det där var ju en smidig lösning! Som inte kräver varken nödvändig kännedom eller elektriker.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.