Inne i köksskåpet som döljer fläkten sitter ett jordat uttag med plats för en stickpropp.

Jag vill montera ett extra utanpåliggande eluttag under överskåpen.

För att uppnå detta vill jag slakta en jordad förlängningskabel genom att kapa hon-änden och koppla kabelns tre poler till ett utanpåliggande eluttag. Han-änden sätter jag i eluttaget som är dolt i köksfläktens skåp. Att kapa förlängningskabeln är en förutsättning för att kunna leda den genom borrade hål för att montera den prydligt.

Vips har jag ett extra jordat uttag! Eller?

Hur dumt tänkt är detta, på en skala 1-5?
 
Det kommer att fungera och inte vara särskilt farligt. Men är definitivt inte enligt hur man får göra. Om du nu tänker sätta ett riktigt uttag, gör en riktig installation som det ska vara.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
4. En stark 4.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Om du nu ska spara in på kostnaden för elektriker tycker jag att du lägger en del av dessa pengar på vettigt material. Köp ett kvalitetsuttag från Schneider eller Elko. Det finns både på Jula och Byggmax. Deras egna märken är såklart billigare, men skippa dessa då det brukar vara krångligare att koppla in dessa och framförallt att det oftare kärvar när man ska sätta i kontakterna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Om du ändå vet hur man kopplar ett extra jordat uttag, på den avklippta delen av sladden. Så kan det ju inte vara något problem att göra det på korrekt sätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K Kaun skrev:
Hur dumt tänkt är detta, på en skala 1-5?
4,5 men i och med att du frågar här så blir det en 4 😀.

Ta ett kort på uttaget i köksskåpet så hjälper vi dig att skaffa rätt prylar så det blir rätt gjort istället.

Har du tillgång till en multimeter?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Om vi antar att du gör rätt? Alltså hur farlig är installationen om en elektriker använde det material du har för att på bästa möjliga sätt installera ett uttag?

Helt ofarligt skulle jag säga. Säkrare än minst hälften av världens elinstallationer.

Men är du säker på att du kommer göra rätt? Mitt tips är att, innan du börjar, kolla upp vad dragavlastning är 😉
 
  • Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
Jag sätter en femma för risken är att du kommer hem med ett uttag som bara stöder snabbkoppling, och att försöka knö in en gummikabeln i en sådan kommer att leda till varmgång och eventuellt brand.

Din ide kräver behörighet. Ska du bryta mot behörighetskravet (vilket är ditt beslut) så ska du inte samtidigt bryta mot utförandekraven utan göra en riktig installation med en installationskabel som t.ex EXQ.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 18 till
  • Laddar…
Unikt namn
Vad är argumenten för att inte köpa rätt sorts kabel och göra en ordentlig installation?
Rätt kabel kostar en hundring.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
En variant, om du kan tolerera ett 20 mm hål, är att skaffa IKEA Åskväder och dra dess lilla kontakt genom hålet till dess uttag som man sätter fast med deras vägghållare,

Inte lika proffsigt som ett korrekt installerat fast uttag, men kräver ingen behörighet.
 
  • Gilla
  • Älska
marieed2 och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
kolla upp vad dragavlastning är 😉
Är det så relevant i detta scenario?
 
  • Gilla
Matsam och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Har du tillgång till en multimeter?
Vad behöver man mäta här? 🤔
 
Givet fast installation så säkerställer man att det är spänningslöst innan arbetet startar.

Den behövs också för kontroller vid idrifttagning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag brukade designa dragavlastningar till elektroniska maskiner förr i världen. Allmän kunskap om elektronik och kraftel är dock inte detsamma som elektrikerbehörighet... Därav att jag är här och frågar er.

Min tanke med detta var att jag skulle ha så få hobbyelektrikermoment som möjligt. I det här fallet blir det ju bara kopplingen mellan det nya utanpåliggande uttaget och den slaktade skarvsladden. En fuskpunkt och om resultatet inte blir förtroendeingivande kan jag bara dra ut skarvsladden och återställa allt.

Det finns väl två alternativ till detta:

1) hobbyelektriker-fixa med korrekt dragning från befintlig matning till det nya uttaget. Bäst potentiellt slutresultat men dubbelt så mycket amatör-el.

2) hitta ett vanligt grenuttag med ett utseende man kan leva med och montera fast detta i köket. Kommer ändå behöva kapa och reparera kabeln för att kunna leda den hela vägen, så egentligen är detta lika farligt som huvudalternativet.
 
D dan_norstedt skrev:
En variant, om du kan tolerera ett 20 mm hål, är att skaffa IKEA Åskväder och dra dess lilla kontakt genom hålet till dess uttag som man sätter fast med deras vägghållare,

Inte lika proffsigt som ett korrekt installerat fast uttag, men kräver ingen behörighet.
Hallå det här var ju ett fenomenalt tips! Ska läsa in mig i produkten lite så att jag inte bygger in mer smart s**t i hemmet.

Finns det några liknande produkter från andra ÅF?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.