Vet inte om det finns någon tråd för detta redan men jag tycker att det är intressant att se vilka lösningar som används, framförallt de hemsnickrade. Anledningen till att jag vill göra eget är att jag inte vill bygga in mig in någon lösning som kräver olika konton och "portaler" som man är beroende av, plus att jag vill välja exakt hur jag gör och det är kul att labba med det (viktigare än att få det färdigt...).

Exempel på lösningar jag använder:
- linuxserver som sköter det mesta. Kör cronjobb föra att starta olika övervakningsprocesser, köra saker enligt ett visst schema etc. Givetvis UPS.
- Använder Motion (server på linuxburken) för att detektera bilder och larma baserat på rörelser i bilder från nätverkskameror, tycker dock att det är lurigt att få det helt problemfritt, kommer att byta till annan lösning. Dock är det ändå intressant att ta bilder och filmer om kamerorna detekterar något så att jag kan se det från min mobil.
- Använder gammu SMS-server kopplat till en SMS-dongel. Jag kan kommendera servern att göra olika saker eller skicka tillbaka information. Är lite paranoid vad gäller bortfall av internet, SMS känns stabilare. Kör looptest (skicka och ta emot regelbundet för att se att det fungerar som det ska)
- Använder Dropbox för att hämta statusinformation och även till viss del för att skicka kommandon parallellt med att göra det med SMS.
- Använder IFTTT i viss utsträckning, exempelvis för att sätta på och stänga av larm baserat på att jag lämnar/anländer tillhemmet. Vill dock inte bygga in mig för mycket i den lösningen.
- Använder Pushover för att skicka pushmeddelanden vid larm, strömbortfall, andra felfall, dyker då upp på mobilen och apple watch. Kan givetvis gå in och kolla status manuellt vid behov.
- Använder även Pushover för att få upp status på apple watch, tillsammans med tiden och annat jag vill se på klockan
- Använder Workflow på iPhone för att skicka kommandon, har ännu inte orkat göra en egen app men jag är apputvecklare på hobbynivå så jag gör det senare om jag behöver. Kan ju skicka SMS manuellt också. Workflow är dock smidig för jag kan via dess apple watch-del lätt använda klockan för att styra saker som att stänga av/på larm, lampor etc.
- Har även PIR-baserade rörelsedetektorer men tycker att HF-baserade sådana fungerar mycket smidigare (har sådana i en del lampor som tänds automatiskt) så jag funderar på att snickra ihop larmsensorer med sådana sensorer. Den här fungerar superfint.
- Har lite andra udda övervakningsjobb, t.ex. hämtar jag vissa hemsidor som ändrar sig sällan men då de ändras vill jag veta direkt, skickar pushmeddelanden då.

Bara några exempel, har mer saker på gång i olika status...
Vad har ni andra i gång eller funderar på att göra?
 
Redigerat:
Lite uppdateringar. Nu har jag 4 sensorlampor aktiva som jag använder för rörelsedetektering via Sonoff som jag pingar, därmed slår jag av den bildbaserade larmdetekteringen som fungerar sämre. Bilder tas fortfarande vid rörelse men inget larm baserat på kamerorna.

Sen kopplade jag in en ESP8266-modul till S0-ingången på elmätaren via en fototransistor för att räkna pulser och räkna ut energiförbrukningen som jag visar på klockan ihop med larmstatus och tidpunkt för larmning/avlarmning samt tidpunkt för senaste rörelsen oavsett larmat eller ej.

Smartklockans display med larmstatus, energiförbrukning, tid och temperaturinformation.
 
Och nu realtidsvisning av data från elmätaren på Apple Watch.

[video=youtube;yPzzPe1j2vc]https://www.youtube.com/watch?v=yPzzPe1j2vc[/video]

Och motsvarande på iPhone:

Skärmbild från iPhone visar elmätarens realtidsdata med kwh och effektvärden.
 
Redigerat:
körde ett tag med en mqtt-broker, ett gäng esp8266 samt iftt. Men det blev lite för meckigt när man vill ha 8-10st multisensorer samt 20talet förbrukare som ska styras. men det är roligt att hacka lite själv.
 
Visst, jag gör det mest för att det är kul, kan inte säga att behovet är jättestort.
 
Fördröjningen mellan detektering på kortet, via MQTT till servern och sen via http till iPhone 7 är i stort sett försumbar!

[video=youtube;z_XXPxAx1kA]https://www.youtube.com/watch?v=z_XXPxAx1kA[/video]
 
"Dokumentationen" efter avslutat miniprojekt (avläsning av elmätaren).

Schematisk översikt av ett hemautomationssystem för avläsning av elmätare med Wemos D1 mini och visning på smartphone och smartklocka.
 
Redigerat:
Färdiga produkten, helt i realtid, bara viss eftersläpning på klockan. I princip samma om man kör hemifrån via 4G, kanske ett par tiondelar av en sekund i fördröjning.

[video=youtube;FVSz2KYMw7s]https://www.youtube.com/watch?v=FVSz2KYMw7s[/video]
 
En sån här får det nog bli för att indikera larmstatus m.m., går att se genom fönster (har glasfönster i dörren) eller om man sätter den i en armatur utanför entrén eller liknande. Finns billigare modeller om man inte vill ha vitt ljus.

LED-indikatorremsa med flera färgade lysdioder för larmstatus, reflektion mot mörk bakgrund.

http://www.ebay.com/itm/Adafruit-Ne...824572?hash=item3f698d8f3c:g:Nx4AAOSwj85YMv49

Tänkte visa via färger eller på annat sätt vilken larmnivå som gäller, går ju också varna om alla dörrar inte är stängda/låsta när man låser ytterdörren via "rinnande ljus", blinka rött etc. Får bli en Wemos D1 mini igen för att styra den via WiFi, har ett rejält lager med sådana.
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
Har inte brytt mig om temperatur förut men nu har jag tre sensorer live, för temperatur och luftfuktighet. Använder SHT30 som har hyfsad noggrannhet, den här:

https://www.aliexpress.com/item/Ori...32751645518.html?spm=2114.13010608.0.0.2mfI5l

SHT30 sensor för temperatur och luftfuktighet, kopplad till kretskort med texten SHT30-D och anslutningspinnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Koppad till Wemos D1 mini och avläsning via WifFi.

Får uppdaterade värden varje sekund via mqtt vilket är onödigt ofta men det skadar inte att se att data går fram.

Kombinerar detta med att övervaka vad gäller elförsörjning i rummen de mäter i, pingar dem för att se att de lever.

Tänker nu komplettera med temperaturvarningar, låg och hög.
Låg temperatur kan ju tyda på att värmeväxlaren pajat, läckage i värmesystemet, pajad cirkulationspump etc.
Hög temperatur är väl mer osannolikt, skulle möjligen kunna tyda på brand. Men när jag ändå kodar så kan jag ju lägga in ett larm vid 35 grader eller liknande.

SMS och pushmeddelande vid larm.

Kanske lika bra att larma/varna angående extremt låg luftfuktighet - kan tyda på pajad sensor eller möjligen brand.
Och för hög, för att det går. Får prova mig fram till lämpliga gränser.
 
Redigerat:
Intressant! Kommer följa! =)
 
Det går ju fort nu när jag kan återvinna kod och erfarenheter från tidigare projekt. Började häromdagen med en test av avläsning av sensorn, funkade i stort sett direkt fast jag hade usel kontakt med lösa sladdar. Idag gjorde jag färdigt programmet för att skicka via mqtt och lödde fast kablar/kontakter för tre enheter. Kanske gör några till senare.

Funderar även på att göra en generell parameterstyrning så att jag kan skruva på larmgränser utan att behöva koda om, typ att jag lägger alla parametrar i en databas eller en fil som övriga program använder. Då kan jag ju ändra gränser via mobilen/klockan om det skulle bli "falsklarm".

Ska nog bygga på appen för elmätaren så att den får fler flikar/sidor, lika bra att visa resten där också även om jag kan se allt via Dropbox i textformat. Parameterstyrningen är ju enklare att hantera via app. Skulle i princip kunna göra en variant som styrs via SMS på ett par timmar men det kan vara bökigt att komma ihåg exakt vad man kan skriva.
 
M
Vad kostar det att få publicera appar till AppStore/iPhone?
 
Marcussjogren skrev:
Vad kostar det att få publicera appar till AppStore/iPhone?
Förut var man tvungen att betala $99 per år för att ens köra på hårdvaran men jag tror att de har ändrat så att man inte behöver det. De jag gör för eget bruk publicerar jag normalt inte, det är bara att ladda ner på sina enheter efter att ha strulat lite med diverse inställningar... Jag håller inte på med appar varje dag och nästa gång jag ska göra något så har utvecklingsmiljön ändrats så det brukar strula en del... Men annars är det en mycket smidig utvecklingsmiljö. Har testat att göra appar till Android men jag gillade inte alls den utvecklingsmiljön.
 
M
hanpa skrev:
Förut var man tvungen att betala $99 per år för att ens köra på hårdvaran men jag tror att de har ändrat så att man inte behöver det. De jag gör för eget bruk publicerar jag normalt inte, det är bara att ladda ner på sina enheter efter att ha strulat lite med diverse inställningar... Jag håller inte på med appar varje dag och nästa gång jag ska göra något så har utvecklingsmiljön ändrats så det brukar strula en del... Men annars är det en mycket smidig utvecklingsmiljö. Har testat att göra appar till Android men jag gillade inte alls den utvecklingsmiljön.
Jaså, är det så? Att man kan utveckla appar åt sig själv bara och lasta över dem till sina enheter endast utan att betala en krona? Förr hade jag precis som du för mig att det kostade en ansenlig summa eller så var man tvungen att köra jailbreak och ett privat repository.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.