Tänk på att ni kanske ska hitta en köpare till erat hus i framtiden :)
 
egl skrev:
Tänk på att ni kanske ska hitta en köpare till erat hus i framtiden :)
Dom flesta har idag printer, nas, router.. allt administreras via webbgränsnitt..
Man kommer inte ifrån det... Det är det faktumet som gör att jag bygger upp en
lokal webbserver där man kan lägga in länkar till allt så man har all administration från samma ställe. Jag tror inte det här är nått som får folk o backa.... Jag tror att det är det här som är framtiden.. Sen gör jag även så att man kan övervaka värmesystemet administrera borta tändning/släckning.. från samma ställe... Naturligtvis måste allt dokumenteras..
Och kopior på mjukvaran måste finnas backup på...

Det är så många av mina vänner som lägger in loggning av el mm och styrning av larm..
Men visst har tanken slagit mig... ;)
 
De flesta har NAS? Det gissar jag är helt fel. Ett egenutvecklat system på PHP+tomcat skulle jag backa ifrån fort om jag vore köpare. Lite script som sköter saker är OK, men att i samband med ett köp ta över någon annans PHP (eller Pascal, Java, C#....) Nej tack, jag vill inte utvärdera kodkvalitet i samband med ett husköp.
 
ullberg
MathiasM skrev:
De flesta har NAS? Det gissar jag är helt fel. Ett egenutvecklat system på PHP+tomcat skulle jag backa ifrån fort om jag vore köpare. Lite script som sköter saker är OK, men att i samband med ett köp ta över någon annans PHP (eller Pascal, Java, C#....) Nej tack, jag vill inte utvärdera kodkvalitet i samband med ett husköp.
Nu är tråden förvisso 2,5 år gammal, men när nu den blev aktiv igen kan jag väl passa på att hålla med om att jag skulle rata ner alla hemmabyggda automationssystem kraftigt vid ett köp (inte för att de nödvändigtvis är sämre, sannolikt tvärt om, utan just för modifierbarheten), så för mig var det tvunget att välja något "erkänt" system eller förbereda för att återställa vid ev. försäljning.

Det slutade i att jag valde KNX, mycket just för att kunna påvisa att sådan kunskap finns vitt spriden (famous last words... Vi får väl se hur det är om 20 år när detta har blivit automationssystems motsvarighet till COBOL). Detta till trots svettas jag över den dagen jag vill sälja (har som plan att bo här för livet som tur är, men planer ändras), kanske får jag ta det enorma arbetet att återställa till normal installation (jag drog ett par extra rör för att ha den möjligheten, men sannolikt har jag glömt massor av kanalisation...)

/U
 
Ledsen att jag aktiverade en gammal tråd. Den dök upp som en tråd för mer läsning och jag kollade inte datum som jag borde.

Dock håller jag helt med om synsättet. Eller åtminstone att inte tro att ett hemmaknackat system kan vara med i en försäljning om man inte säljer till ännu en ubergeek.
 
Tror också på en "återställare" den dagen vi säljer huset. Man vill ju inte agera support för någon icke g33k.
 
  • Gilla
Hoffan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.