Z
Hej

Jag köpte ett hus där det sitter en kasett monterad i en äldre öppen eldstad från 70 talet. Jag har inte använt någon spis själv innan så vet inte riktigt om jag gör rätt. Det var svårt att få det att ta sig och det rök en hel del ut genom gallren som sitter ovanför och under själva kasetten. När det väl tog sig så rök det ju mindre så det var väl rätt. Dock sitter det någon form av plåt direkt ovanför inne i spisen som lågorna slickar hela tiden. Vad är det för en plåt? Den började ju bågna och blev helt som ett U när den värmdes upp och hängde ner framför glaset så jag såg lågorna slicka runt den. Släckte elden då ifall något var fel. Är det nått som ska plockas bort? Kanske skydd så inte skit mm kommer in genom skorstenen när man inte använder den?
 
T
Kolla vad det är för plåt, låter som något monterat den i efterhand, kanske just för att få röken att tvingas ut efter skorstenen , men när skorsten är var borde den fungera?
 
Upp med lite bilder.
 
Z
Här är en bild där man ser plåten som sitter upptill.

Interiör av en vedspis med synlig plåt i ovandelen och spiselucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Det där är bara en plåt som stoppar värmen att dra rakt ut ur skorstenen , fäst bara upp den i framkanten, den är helt lös där, med värmen böjs den ner, röken går ut vid sidorna om den.
 
Z
Ser inte riktigt hur man ska kunna fästa den där. Sitter inget direkt där som den kan fästa på vad jag kan se. Är det så bra att lågorna slickar en plåt så hela tiden? Det lär ju bli varmt så den riskerar att bli röd och deformeras helt känns det som.
 
T
T Takläggare skrev:
Det där är bara en plåt som stoppar värmen att dra rakt ut ur skorstenen , fäst bara upp den i framkanten, den är helt lös där, med värmen böjs den ner, röken går ut vid sidorna om den.
Visst sitter plåten löst? du kan dra ut den?
 
Ska väl ligga upp över kanten i framkant och på fästena i bakkant?
 
  • Gilla
Ludde67
  • Laddar…
Z
Plåten sitter löst så man kan dra ut den ja. Den har en liten bock i mitten så den är lite V formad redan från början och den ligger bara på metallfästerna på vänster och höger sida. Bak finns något liknande metallfäste men då den är V formad ligger den inte an där. I framkant finns inget utan där är det bara släta ytor på insidan av spisen. Så den "balanserar" på vänster och höger fästena.
 
Illustration av instruktioner för montering av rökhylle i en skorsten med markerade delar och steg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Din insats ser väldigt lik ut min Handöl-insats (men inte identisk). Så här ser det ut i min. Jag tror som övriga att din plåt är felmonterad. Plocka ut den och undersök, skicka gärna bild på hur det ser ut med den bortplockad.
Braskamin med synlig eld genom två glasdörrar och en misstänkt felmonterad plåt inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Z
Ja min spis är också en Handöl
 
Z
Hur får man lättast eld i den utan att det ryker in en massa? Försökte med tidningspapper och ved och det brann ju nån minut innan allt slockna och det rök ut rejält i gallren ovan och under spisen, så nu luktar det ju rök i hela huset.
 
Z
Jag tog ut plåten och ser att ovanför där den ligger sitter några metallpinnar. Känns som mer riktigt att fästa den mot dem istället att lägga den på de fästen som håller stenarna. Den verkar sitta rätt bra också, även om den inte går emot den bortre pinnen i mitten (men det kanske den gör om den bågnar av värme?)
Ser ut så här nu:

Metallplåt placerad i en ugn med synliga metallpinnar och fästen för stenar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har väl öppnat spjället innan du tände? Om det nu finns ett spjäll.
 
  • Gilla
Björne T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.