Warlock skrev:
Hallå igen!

Ett par veckor före semestern skickade jag iväg offertförfrågningar till 4 st vvs:are. Idag fick jag första priset. (en av de fyra var iofs här och kikade men sen har jag inte hört ett skvatt)

Slutpris: 212 000:- !!!!!!!!!!!!!

Känns jävligt billigt att köpa en pelletsbrännare och sätta den i befintliga pannan :(


Ledsna och uppgivna hälsningar från Warlock
Hmmm de va inte billigt...

Du har ca 190000:- att köpa pellets för om du monterar en ny brännare i pannan men det går ju köpa en beg för 10000:- oxå o ta hem el köpa Co2 mätare för ca 3600:- + moms så justerar du in den själv...
Beroende på hur hög energiförbrukning du har avgör ju hur snabbt du kan tjäna in investeringen men har du bara 25000 kWh så kommer pelletsen gå på ca 15000:- idag vilket gör att det tar låång tid att ta igen 212000:- då det blir ca 10000:-/år dyrare än ved exkl ränta o amortering.. Med ränta så blir det bara ca 3000 dyrare/år med pellets än ved...

Men de ä klart har du nån som kommer med gratis kapad o kluven ved som du får ladad i vedbon så kör på ved.. :)
 
Mitt råd.
Ta in mer offerter på samma grejer.

Jag tror pellets priset kommer att gå upp mycket mer.
 
Om man är inne på fliseldning m.m så tycker jag Veda CK/CKB verkar vara ganska vettig, plus att t.ex. vissa brännar tillverkare rekommenderar dom för Arimax.
 
Jag måste väl förarga er med formel-1 pannor då.
Viadrusen som jag installerat och kört med i typ två veckor funkar bra. Inte alls jobbig att elda i eller lassa i. Luckan är alldeles nog stor och rökgaserna är inte över 500grader. Jag hade inte gratis tankar men betalade bara 2500 för dem. Hela installationen hamnade på runt 50000, med 1500liter och 35Kw pannan, den gör sitt jobb och jag är nöjd. Jag hugger min ved själv och gnäller inte över att det går åt lite extra ved. Satsa du på en Viadrus om du hugger din ved själv då får du pengar över till en skogsvagn och ett vedhus.
 
Vilken 90cm panna kostar endast 10000 mer? Vedlängden är ganska avgörande om man vill ha lite plock, jag skulle själv ha valt en med längre ved än 60cm om jag bara hade haft utrymme i pannrummet.
Jag tycker definitivt att man ska se till helheten om man kommer att tillverka sin egen ved och inte spendera alla pengar på pannan.

Ska man lägga ut 212000:- så finns det himla fina värmepumpsalternativ som man kör tillsammans med solfångare. Jag håller med dig Warlock att det är en hysterisk summa pengar för att elda ved.
 
En liten undran bara.
Är det egentligen så mycket lättare med ved som är över 60 cm?Själv tycker jag att den blir tung att bära samt får många klyvar det svårt.
Om en panna kostar 15000-20000 kr mindre gör inte offerten på 212 000 kronor mer attraktiv.Endera tar man in nya priser och försöker pruta eller får man välja en helt annan anläggning. Då räcker det inte med en billigare panna utan man får ta mindre tank och kanske hoppa solslinga mm.
Eller försöker man göra en del arbete själv för att få ner kostnaderna.
 
aprilia-tobbe skrev:
En liten undran bara.
Är det egentligen så mycket lättare med ved som är över 60 cm?Själv tycker jag att den blir tung att bära samt får många klyvar det svårt.
Det är väl för att pannan är avsedd för att elda koks med som vedutrymmet är 90 cm.

50cm är väl ganska hanterbart..
 
Kom att tänka på en sak till..
Bara kapitalkostnaden blir 10000:-/år + sotningsavgiften på ca 800:-/år + brandskyddskontroll vartannat år drygt 800:- så då vill det till att man har hög förbrukning för även om man har egen skog så är det inte gratis innan man har den hemma kapad o kluven...
Ska man även betala så får det inte bli mycket som den kostar, Verkar iaf som det kostar över 300:-/m3 (staplat mått) så då blir kostnaden bara för veden kring 7500:-/år om man behöver 25000 kWh/år...
Köper man o kapat/kluvet så vill det till att man redan har en kap o klyv annars så blir det dyrare...

Så pelletsen måste bli duktigt dyr innan en anläggning för 212000:- ska gå att tjäna in med vedeldning i ett hus som behöver 25000 kWh/år...
 
Håller med dig 2an, en dyr anläggning kräver hög förbrukning för att vara lönsam, annars får man gå på pellets/värmepump alternativt billigare mer arbetsintensiv vedanläggning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.