Tjenare!

Jag har efter många om och men bestämt mig för att ersätta min kombipanna (CTC 171K) som står i huset med en helt ny vedanläggning i ladugården 35 meter bort. Detta för att sänka kostnaderna, få all vedhantering ute ur huset, kunna skicka värme till garaget i ladugården samt att jag har ypperligt läge för solvärme där. Eventuellt kopplas en begagnad pelletsbrännare in som reserv.

Mitt önskemål är att jag ska behöva elda sällan samt att få en jämn värme i huset utan att behöva förlita sig på en elpatron.

Såhär hade jag tänkt:

Vedpanna med mycket effekt som tar lång ved. Viadrus gjutjärnspanna som tar 90 cm verkar intressant, VEDA Miljö 70, som tar 1 meter, verkar också helt ok men då blir det ju genast dyrare. Jag gillar iden med gjutjärn då det har en fantastisk livslängd. Effektiviteten hos Viadrus ligger på ca 75%, det räcker för mig. (144 liter vedmagasin, 50 kW)
Hur mycket tank behövs till denna?

Stor acktank, utrymme finns. Jag funderar på att placera ex. en 3 kbm (eller 6) tank på nedre plan bredvid pannan, samt en mindre tank på kanske 500 liter med solslingor och varmvattenslingor våningen ovanför pannrummet. Man matar alltså in värme i toppen på den lilla tanken och sen rör sig värmen ner i den stora tanken. Med detta hoppas jag inte behöver värma 3 kubik med solvärmen men ändå ha mycket volym för vedeldning. Elpatronen monteras också i den övre lilla tanken och behöver således inte värma stora tanken.

Kan man göra så eller är jag helt ute och smurfar?

Till varmvatten tänkte jag ha vvc med nån sorts styrning, timer eller nåt, som vänder just före en liten elberedare i huset. Billigt, enkelt.

Veden kommer jag att förvara vägg i vägg med pannrummet och jag tror att jag kommer att sätta en transportör in till pannrummet och ha en liten hög där inne som räcker till typ 5 inlägg. När högen är slut kör man in mer.

Kulvert kommer att grävas ned på ca 1 meter och gå till boningshusets vägg. Det blir problem om jag vill in under huset. Sen måste jag nog dra rör till mitten av huset då det endast är där jag kommer åt stammen på värmen.

Ska expansionskärlet på vinden i boningshuset tas bort och att man använder ett nytt kärl i ladugården? Huset är högre än ladugården så den högsta punkten kommer nog att vara vid det översta elementet i huset.

Skorsten vet jag inte än hur jag löser.


Ge gärna tips på utrustning, var man hittar den, priser mm. mm. då jag är helt nybörjare på detta område. Alla tips mottages med glädje. Jag vill se till att jag vet vad jag pratar om när jag skall kontakt VVS:are för offerter.


mvh
//Warlock
 
Jag tycker verkligen du ska kolla på en annan panna. Rökgastemperaturer på över 500 grader är inte ovanliga i viardus pannor.Glöm 75% verkningsgrad.
 
Håller med föregående två inlägg.

Att livslängden på själva gjutjärnet skulle vara av betydelse är nog en efterkonstruktion. Det finns massor av 50-åriga plåtpannor i drift som inte rostat nämnvärt trots bara 4 mm plåt.
 
Att placera tekniktanken en våning upp är en god ide. Placerar du hela tanken ovanför pannan får du automatiskt pannans eftervärme att gå upp i tanken, också bra.
 
viadrus är konstruerat för att elda med koks, kol och ved enbart i nödfal, tycker jag. Det är en vesentlig skillnad mellan kol- och vedförbränning ....
En nackdel till: jämför eldstadsvolym på Viadrus och Veda och räkna på hur ofta för du springa till pannrummet och fylla på ;).
Stor tank är aldrig fel.
Det är bra att veta hur mycket värme ditt hus behöver en vanlig vinterdag innan man väljer storleken på anlägningen.
gaia
 
Tjenare!

Jag har kikat runt lite och pratat med lite folk och jag har fått upp ögonen för CTC V35 tror jag den heter. Vad tror ni om den? Fördelar/nackdelar?

Angående min effektförbrukning så vet jag inte riktigt hur man ska räkna, men jag gör ett försök:

När det är riktig vinterkyla så går min elpanna växelvis på 6kW och 3kW, mest på 6. Jag har även elgolvvärme i vissa rum (toalett och hall) som jag inte vet effekten på.

Låt oss för enkelhetens skull säga att jag kör på 6 kW hela tiden då det är kallt.

6 kW multiplicerat med dygnets 24 timmar ger 144 kW/dygn. ca 150 kW/dygn alltså.


Hur stor anläggning ska jag inrikta mig på? En lämplig överdimensionering vore väl på sin plats då man ändå bygger nytt?!

Jag har nog även fått tag på en begagnad 3 kubiks acktank till bra pris. Hur ser man om den är fräsch, vad ska man kika på? (Jag får den nog gratis mot urmontering)

En anställd hos min lokale rörkrökare tyckte inte att jag skulle montera en tank ovanför den andra, av den anledningen att det kunde bli luftfickor??!!!! Det tycker jag lät lite suspekt, eller?
Tanken är ju att man skall kunna tillgodogöra sig så mycket som möjligt av solvärmen. Bättre 500 liter 65 gradigt vatten än 3000 liter pissljummet.

Vad rekommenderar ni för tank utöver min beggade 3kbm?

Vad är bättre om man ska ha vvc, varmvattenberedare eller slingor?

Hur tycker ni att jag skall gå tillväga vid min nya installation, låta en rörkrökare står för hela anläggningen (utom min gratistank då) med installation och hela kitet, eller ska jag handla grejer där jag tycker att det verkar prisvärt och sedan låta en krökare installera? Eventuellt kan man ju också låta någon installera svart, men hur är det med alla garantier osv?

Hur skulle ni gjort!!!

Jag har sett snygga skisser på olika kopplingsförslag här på forumet, vilket program skall man använda för att få till lika snygga själv?


//Warlock
 
V35 är en panna i medelklassen, jämfört med tex Inova 30 har den ett billigare utförande enligt min mening. Mindre keramik, mindre vedmagasin, tveksam konvektionsdel. Dom har haft en del problem med svetsar som börjar läcka har jag hört. Plåten runt luckorna är enkel utan vattenmantel, kan kanske slå sig med täthetsproblem?

För att "tillverka" 150 kWh krävs två ilägg med den pannan, vill du ha lämplig överdimensionering bör du välja en större panna.

Angående påståendet om luftfickor så borde du välja en kunnigare rörkrökare. Jag tror att ungefär 90% av vedanläggningarna har luft/ångproblem av olika allvarlighetsgrad. Dom brukar visa sig som problem vid drifttagning eller vid hög temperatur. Detta är dock helt onödigt.
 
Matss skrev:
V35 är en panna i medelklassen, jämfört med tex Inova 30 har den ett billigare utförande enligt min mening. Mindre keramik, mindre vedmagasin, tveksam konvektionsdel. Dom har haft en del problem med svetsar som börjar läcka har jag hört. Plåten runt luckorna är enkel utan vattenmantel, kan kanske slå sig med täthetsproblem?

För att "tillverka" 150 kWh krävs två ilägg med den pannan, vill du ha lämplig överdimensionering bör du välja en större panna.
Kompisens V35:a från dec -03 började läcka vatten i en svets i botten dagen före julafton -06, Alltså efter 3 år!
Inga problem med att få en ny panna, Den ser betydligt mer väl gjord ut samt även verkar ge mer effekt..

Kompisen eldar mot 3m3 tank o då det ligger kring -10° så blir det 3 fulla pannor för att ladda tanken så han tycker den är för liten..
 
Warlock skrev:
Låt oss för enkelhetens skull säga att jag kör på 6 kW hela tiden då det är kallt.

6 kW multiplicerat med dygnets 24 timmar ger 144 kW/dygn. ca 150 kW/dygn alltså.
Hur stor anläggning ska jag inrikta mig på?
//Warlock
Du kan magasinera ca180kW i en 3000l tank så den är helt lagom för dina behov, tycker jag. Om du kompleterar det med en mindre teknikertank är ingen nackdel heller.
Rätt siktning i tanken gör att du har alltid varmaste vatten i toppen och den kalaste i botten så det blir inte ljummet i hela tanken ....om du inte vispar om det hela.
Nu skall du hitta en panna som kan ladda tankar under några få timmar.
V35 kan göra det på ca 5 timmar men det blir kanske fler än 2 inlägg .
Det gäller att ha så stor vedvolym som möjligt när pannan står utanför huset. Inget roligt att springa till pannrummet varannan timme hela kvällen ändå till midnatt.
Jag skulle välja en panna som kan ge 50kW men den skall också ha stor vedutrymme för att minimera pannrumbesök.

Viadrus med 75% verkningsgrad höjer vedförbrukningen och förlänger laddningstiden markant ( minst 15% gämfört med riktiga vedpannor).
Endast 144l magasin och 1m stockar låter inte alls bra - långsmal opraktisk utrymme med liten lucka ( som duger att skyffla in kol) ditt man ska putta in långa och tunga bitar OFTA. Jag är säker på att du kommer att ångra den besparing som du gör vid köpet av Viadrus. Håller med dej ang. gjutjärn men i detta fall får du en mycket besvärlig vedpanna som tyvärr håller allt för länge ;).

Var inte så snål mot dej själv och satsa några extra slantar för att få en bra panna som garanterar en bekväm vedeldning :). Rinkabyrör är bra ställe att handla vvs-varor för humana priser , kolla deras hemsida.
gaia
 
Tjenare!

Vilken panna rekommenderar Ni?

Alla har ju olika tycke och smak, men vad tycker ni vore ett bra val för mig med mina förutsättningar?

Blir skiktningen kass med tekniktanken stående ovanför 3 kbmtanken?????


//Warlock
 
Warlock skrev:
Tjenare!

Vilken panna rekommenderar Ni?

Alla har ju olika tycke och smak, men vad tycker ni vore ett bra val för mig med mina förutsättningar?

Blir skiktningen kass med tekniktanken stående ovanför 3 kbmtanken?????


//Warlock
Ta till pannan både i storlek och kvalite. Jag tror att risken att du om fem år säger "jag skulle ha köpt en billigare panna" är minimal.

Inova 50 eller Extuna 55 (finns med sugande fläkt) är rejäla grejer.

Skiktningen blir jättebra, men montera både tankarna och pannan parallellt med grova rör (cu35). På så vis kommer det att funka bra även när du tar ut lite värme och mer varmvatten också. När beredaren kyler övre tanken sjunker det kalla vattnet ner till botten av stora tanken och ersätts i toppen av varmt vatten från toppen av stora tanken.

Rita upp det hela noga, det är den bästa "investering" du kan göra.
 
Warlock skrev:
Tjenare!


Hur stor anläggning ska jag inrikta mig på? En lämplig överdimensionering vore väl på sin plats då man ändå bygger nytt?!

Jag har nog även fått tag på en begagnad 3 kubiks acktank till bra pris. Hur ser man om den är fräsch, vad ska man kika på? (Jag får den nog gratis mot urmontering)

En anställd hos min lokale rörkrökare tyckte inte att jag skulle montera en tank ovanför den andra, av den anledningen att det kunde bli luftfickor??!!!! Det tycker jag lät lite suspekt, eller?
Tanken är ju att man skall kunna tillgodogöra sig så mycket som möjligt av solvärmen. Bättre 500 liter 65 gradigt vatten än 3000 liter pissljummet.

Hur skulle ni gjort!!!
//Warlock
Jag får kalla kårar efter kroppen när jag tänker på "lokala rörmokare". Usch! Finns otroligt mycket okunskap i branchen. Säker många som är seriösa också. Men vem fan ska man lita på.

Jag skulle sattsa mina kort på att göra gratistanken större. Kapa på mitten, höj den 2 meter till. En tanka blir aldrig för stor. Med tanke på att du är i ett uthus är väl höjden inga problem. Med betoning på EN tank. Om jag skulle ändra någonting i min anläggning så skulle jag bygga ihop mina 2 x 3m3 till en 6m3 tank istället. Känns som att det blir mindre förluster.

Tanken ska vara överdimentionerad. Det ångrar man aldrig, däremot när den blir för liten. Grym känsla när allt fungerar och man bara eldar en gång i veckan. Förvisso blir det några ilägg den dagen. Men som hemapulare frukar det falla bra tillsammans.

När du ändå kapar i den monterar du i dom slingor du önskar. Men? Ska du ha cirkulerande varmvatten i kulverten? 35 meter?

OM du nu ska ha en extra tank, låt säga 200 liter, montera den inne i huset och sätt slingor i den istället. Så en kulvertstyrning på det.

Det är inga problem med solfångare och stora tankar. Antingen sätter du slingan högre upp i tanken. Eller monterar värmeväxlare på utsidan av tanken så laddar du med värme på samma sätt som vedpannan. Men en ventil kan du välja vilken höj du släpper in vattnet beroende på vilken temp det är i solfångaren.
 
Tjenare igen!

Nu har jag skaffat ett rökrör till min skorsten, 195 mm 4 mm tjockt. 10 meter 300 kr. BILLIGT!!!

Var köper man AquaWarm kulvert? Vad kostar den?

Är det ok med en plattvärmeväxlare istället för inbyggd beredare eller slingor?

Kikade lite på Calmarpannan V65 då den har separat lucka i sidan för pellets/flisbrännare. Då borde man ju kunna ha den monterad hela tiden med hjälp av distanser så att den inte tar utrymme i pannan. Men då blir det ju en panna på mer än 60 kw vilket innebär andra regler för pannrum.

Baxi Solo Innova 50 kw verkar hittills vara den rejälaste pannan. Men jag saknar hålet i sidan för en brännare! Men jag hittade även intressanta grejer på Hålltorps Säteri Maskin - värmepannor biobränslepannor lantbruksmaskiner jordbearbetning kulvert halmpannor stoker spannmålspannor flispannor tiltskärare kultivator pannrum frontlyft la forge kerner frontpackare uppvärmning

Fliseldning verkar ju billigt och enkelt, är det någon som har några erfarenheter?. (jag jobbar på ett sågverk och bor även nära så flis borde bli ett billigt och enkelt alternativ.)

Solvärme kan man komplettera med senare med värmeväxlare va?

Vore skönt att klara sig på den billiga, eventuellt gratis, 3 kbmtanken.

//Warlock
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.