P
Amatörsnickaren skrev:
Jag fick det också att fungera med Bosch SBE65N00EU men det blev bara 95% perfekt då "täckluckan" (av tre sammansatta lådfronter) fjädrar lite i överkant när man drar ut den. Tror dock inte att det är något som kommer att gå sönder ens med tiden utan har bara med "känslan" att göra. Jag använde IKEA "VÅGLIG" eller vad den heter för att sätta ihop flera lådfronter till en enda lucka men i övrigt Bosch monteringsgrejor.
Passade Bosch monteringssats med VÅGLIG monterad? Har en Siemens men de brukar ju se likadana ut som Bosch och där ska original monteringssats sitta där VÅGLIG nu är fastskruvad. Man skulle ju kunna tänka sig att flytta in våglig mot mitten men då måste något läggas emellan original fästena och luckan då dessa annars hamnar för lågt.
Funderade även på att skruvlimma en plywoodskiva för att hålla ihop lådfronterna men då gäller det ju att få allt rätt från början eftersom det inte går att justera något i efterhand samt att luckan blir tjockare.
 
P
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Löste det så här istället. Kanske bäst att måla kanten på mdf skivan med tanke på fukt.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Använder man IKEA VÅGLIG får man lägga en liten list eller liknande mellan men funktionsmässigt fungerar det. Lyckades få det lite bättre efter lite mixtrande så nu känns det helt stabilt när man öppnar och stänger.
Tycker dock att era lösningar ser bättre ut så kanske gör jag om min installation när (om?) andan faller på ;)
 
P
Ska ev fräsa ur mdf skivan så att våglig går att skruva dit då mdfen flexar lite när man ska öppna maskinen.
 
Detta är visserligen en gammal tråd men försöker ändå.
Vi har en diskmaskin Gram OMI 45-38T inbyggnad.
Vill montera in den i Ikea Metod köksinredning.
Nu visar det sig att svårt att hitta glidskena till maskinen så luckan går att öppna.
Förslag?
 
Abris52 Abris52 skrev:
Detta är visserligen en gammal tråd men försöker ändå.
Vi har en diskmaskin Gram OMI 45-38T inbyggnad.
Vill montera in den i Ikea Metod köksinredning.
Nu visar det sig att svårt att hitta glidskena till maskinen så luckan går att öppna.
Förslag?
Vi beställde från Ikea. Den fanns inte i vanliga sortimentet men gick att beställa. Den har funkat bra. Vet inte om de har kvar den annars verkar det finnas en annan produkt https://www.adapt-r.se/winkel/diskm...MIpKXAzq-R7wIVpgV7Ch1HbwHNEAQYAiABEgJc6vD_BwE
 
Ikea har ett glidbeslag Behjälplig som har utgått.
En ny med samma namn är på inkommande i mitten av mars 2021.
Vi väntar och kollar in den när den finns inne.
Annars har jag en annan lösning med vanligt lådglidsystem, där blir det ingen springa mellan maskin och front.
 
Abris52 Abris52 skrev:
Ikea har ett glidbeslag Behjälplig som har utgått.
En ny med samma namn är på inkommande i mitten av mars 2021.
Vi väntar och kollar in den när den finns inne.
Annars har jag en annan lösning med vanligt lådglidsystem, där blir det ingen springa mellan maskin och front.
[media][media]
Enligt vissa kunder kommer den nya behjälplig enbart att säljas tillsammans med diskmaskiner framöver hos Ikea men man får se.
 
Abris52 Abris52 skrev:
Ikea har ett glidbeslag Behjälplig som har utgått.
En ny med samma namn är på inkommande i mitten av mars 2021.
Vi väntar och kollar in den när den finns inne.
Annars har jag en annan lösning med vanligt lådglidsystem, där blir det ingen springa mellan maskin och front.
[media][media]
Tack så mycket för ett klockrent tips! Jag har förgäves letat efter en lösning på ett sånt här problem (IKEA-kök med Bosch diskmaskin) och inte hittat framgång någonstans. Vände mig därför till sådana här typer av forum och det här är exakt vad jag behöver!
 
  • Gilla
Abris52
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.