S
daugaard skrev:
borra hål i varje hörn, kör nibbler från bägge sidor slutligen isolerkniv/tigersåg lr sticksåg med isoleringsblad.

[bild]

[bild]
samma där ej från två hål, och dom där gör inget fint snitt.
 
S
men långt tigersåg blad kan man få en diff på 50mm om man har otur.
får väl ta kontakt med någon uppfinnare.
 
blir ingen diff alls om man har kört nibblern på bägge sidor först, kniven följer då spåren i den nibblade plåten.
 
S
daugaard skrev:
blir ingen diff alls om man har kört nibblern på bägge sidor först, kniven följer då spåren i den nibblade plåten.
det lovar jag att det blir.
har testat det mesta från två hål. diff blir det
 
Redigerat av moderator:
ok, självklart blir det en liten diff men iaf när jag tagit hål i motsvarande konstruktioner.
"tunn plåt - 100-200mm skum/frigolit - tunn plåt"
då har jag alltid borrat rätt genom i vardera hörn, viktigt att borra rakt :) sedan satt linjer mellan hålen som sedan följs med nibblern, sedan kapas skummet med o biten avlägsnas. jag har ännu inte misslyckats med det, men i mitt fall är det ju inte så noga om det blir ett par mm fel då jag alltid klär in hålet med en karm som täcker ca:20-40mm.
 
S
daugaard skrev:
ok, självklart blir det en liten diff men iaf när jag tagit hål i motsvarande konstruktioner.
"tunn plåt - 100-200mm skum/frigolit - tunn plåt"
då har jag alltid borrat rätt genom i vardera hörn, viktigt att borra rakt :) sedan satt linjer mellan hålen som sedan följs med nibblern, sedan kapas skummet med o biten avlägsnas. jag har ännu inte misslyckats med det, men i mitt fall är det ju inte så noga om det blir ett par mm fel då jag alltid klär in hålet med en karm som täcker ca:20-40mm.
jo men för mina arbetare så tar det för många timmar. jag har visat dom, hur dom ska göra. men det funkar ej.
till och med köpt en borrstativ. med det skiter sig.
 
ok tänkte på tiden precis när jag skickade svaret, för mig som tar upp några hål ganska sällan så gör det inte så mycket om det tar lite längre tid, men tyvärr blir det ju inte så effektivt om man ska göra massor med håltagningar.

ett annat tips: vet inte om det funkar för ert ändamål men provade en maskin för typ 10år sedan, det såg ut som en vinkelslip men hade dubbla klingor som rörde sig fram o tillbax har jag för mig. tror att den skar helt gnistfritt och med liten/ingen värmeutveckling. användes på ett jobb där det var känsligt för gnistor pga brandrisk.
 
S
daugaard skrev:
ok, självklart blir det en liten diff men iaf när jag tagit hål i motsvarande konstruktioner.
"tunn plåt - 100-200mm skum/frigolit - tunn plåt"
då har jag alltid borrat rätt genom i vardera hörn, viktigt att borra rakt :) sedan satt linjer mellan hålen som sedan följs med nibblern, sedan kapas skummet med o biten avlägsnas. jag har ännu inte misslyckats med det, men i mitt fall är det ju inte så noga om det blir ett par mm fel då jag alltid klär in hålet med en karm som täcker ca:20-40mm.
hur funkade verktygen att med klippa när det är gjupa spårningar och vid längsgående skarvarna?
eller tog du sticksåg/tiger vid dom?
jag gillar "plåtsaxen på en punkt. man slipper metallspånen i ansiktet.
 
S
pelle242 skrev:
"for Metal Sandwich" låter rätt klockrent [länk]

Ett test:
[länk]
ja. men samma där, det blir svajigt. personalen blir stressad och trycker maskin framåt. och då svänger bladet.
 
S
skulle va något som en sänksåg fast en bra sorts spånuppsamlare.
helst spånsamlare på bägge siderna liksom.
 
Vad rekomenderar tillverkaren av sandwichelementen? De borde ju ha en patentlösning på detta?
 
S
mexitegel skrev:
Vad rekomenderar tillverkaren av sandwichelementen? De borde ju ha en patentlösning på detta?
sticksåg och isolerkniv och fyra borrade hål.
dom tjänar pengar på ta hålen på fabriken
 
SBH skrev:
finns cirkelsågar med metalltrisa men dom sprutar för mycke skräp
Med risk att låta dumdryg vilket absolut inte är meningen. Varför är det hela världen om det skräpar ner? För mig låter det som detta är något som görs på typ en byggarbetsplats och då borde inte lite skräp vara så noga. Men jag antar att jag inte ser hela bilden.
 
S
för oss gör det inget, men en del byggen. så kommer det klagomål på spån. dels på parkering/körbana ibland även på bilar.

spånet sprätter iväg 3-4m bort. är värre utvändigt med vind.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.