6 459 läst · 50 svar
6k läst
50 svar
Hej! Jag har en 160w solpanel och 3 st. 95Ah bilbatterier kopplade till solpanelen.
Jodå, men varför är det bra att du halverar tiden lampan kan lysa bara för att du inte vill klippa sladden (det går ju att återställa om du lämnar en liten bit sladd kvar på kontakten)?thegud skrev:
Vad är det för kontakt lampan har?
Jag tackar för alla era svar o jag tror nog efter att ha läst vad ni skriver är att jag helt enkelt inte haft fulladdade batterier då jag fegat o satt på typ 13v,laddningen alltså. Jag ska höja till 14,1 kanske 14,4v så får vi se vad som händer .
Ja du...
Man undrar ibland varför man måste dra information ur folk, alltså hur svårt kan det vara att beskriva i detalj vad man har för grejer?
Jag har frågat en massa saker du inte svarat på som har betydelse,man undrar varför?
Exempelvis säger du att invertern drar 5w (0.4A) men bara lasten drar 4 w så det stämmer knappast eftersom det finns förluster i invertern...
Skit samma, "I'm out".
Man undrar ibland varför man måste dra information ur folk, alltså hur svårt kan det vara att beskriva i detalj vad man har för grejer?
Jag har frågat en massa saker du inte svarat på som har betydelse,man undrar varför?
Exempelvis säger du att invertern drar 5w (0.4A) men bara lasten drar 4 w så det stämmer knappast eftersom det finns förluster i invertern...
Skit samma, "I'm out".
Du ska ha "fritisbatterier" inte startbatterier för sånt här. Blyplattorna är gjorde för hög effekt i bilbatterier och slits ut fortare med avseende på mängd arbete.
Blyplattornas ytor har säkert blivid kristalliserade pga för låg laddningsnivå när de inte motionerats ordentligt. Du måste lösa upp blysalterna genom att ladda batteriet fullt.
Blyplattornas ytor har säkert blivid kristalliserade pga för låg laddningsnivå när de inte motionerats ordentligt. Du måste lösa upp blysalterna genom att ladda batteriet fullt.
Köp en batterimonitor så har du bättre koll på batteriernathegud skrev:
https://www.amazon.se/Victron-Energ...ocphy=1012213&hvtargid=pla-905632901260&psc=1
Verkar osmart. Energieffektivaste lösningen är ju att koppla lampan direkt på batterierna eller loadutgången på solcellsregulatorn.thegud skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 394 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 394 inlägg
Det räcker att läsa på om en vanlig, bättre (t ex MXS 5) Ctek-laddare för att få en uppfattning om hur man ska ladda bly/syra-batterier på ett effektivt sätt. Jag får mina bilbatterier att hålla 7-8 år genom att alltid koppla in en sådan när bilen står.
Lika med alla UPSer jag har, de laddar på liknande sätt som Ctek, med start runt 14,4V i normalläge (men eftersom det sitter gel-batterier så kan laddspänningen gå ända upp till 15V. När UPSerna anser att batterierna är nästan fulla så övergår de till float-laddning på runt 13,5-13,8V som den sedan kör i 2 dygn med timer och sedan stängs den av helt tills spänningen sjunker under 12,8 eller 13V, minns inte exakt. Kan ta mer än en månad om batterierna inte är urgamla (eller det blir strömavbrott såklart).
Alla dessa spänningar är lite högre pga gelbatterier än vad man normalt kör med "vanliga" blybatterier, men om man har batterier med specialkemi eller glasfibermattor inuti så måste man anpassa spänningarna. Ctek har t ex AGM-läge som laddar med 14,7V. AGM (absorbant glass mat/glasfibermatta) används ofta i moderna bilar med start/stopp-funktion eftersom de klarar av mer misshandel och fler laddcykler.
Mina UPS-batterier brukar hålla 6-7 år innan det är dags att byta, men då är det en bättre modell med mer avancerad laddningsteknik än de allra billigaste. Där fick jag inte ut mer än kanske 3-4 år.
Att ladda med tillräckligt hög spänning så att man verkligen laddar 100% är väldigt viktigt för livslängden eftersom bly/syra-batterier försämras så fort laddningen sjunker, till skillnad mot t ex Litium.
Som andra sagt, försök berätta och beskriva ditt bygge bättre så att man slipper dra uppgifterna ur dig. Det är ju trots allt du som ber om hjälp.
Lika med alla UPSer jag har, de laddar på liknande sätt som Ctek, med start runt 14,4V i normalläge (men eftersom det sitter gel-batterier så kan laddspänningen gå ända upp till 15V. När UPSerna anser att batterierna är nästan fulla så övergår de till float-laddning på runt 13,5-13,8V som den sedan kör i 2 dygn med timer och sedan stängs den av helt tills spänningen sjunker under 12,8 eller 13V, minns inte exakt. Kan ta mer än en månad om batterierna inte är urgamla (eller det blir strömavbrott såklart).
Alla dessa spänningar är lite högre pga gelbatterier än vad man normalt kör med "vanliga" blybatterier, men om man har batterier med specialkemi eller glasfibermattor inuti så måste man anpassa spänningarna. Ctek har t ex AGM-läge som laddar med 14,7V. AGM (absorbant glass mat/glasfibermatta) används ofta i moderna bilar med start/stopp-funktion eftersom de klarar av mer misshandel och fler laddcykler.
Mina UPS-batterier brukar hålla 6-7 år innan det är dags att byta, men då är det en bättre modell med mer avancerad laddningsteknik än de allra billigaste. Där fick jag inte ut mer än kanske 3-4 år.
Att ladda med tillräckligt hög spänning så att man verkligen laddar 100% är väldigt viktigt för livslängden eftersom bly/syra-batterier försämras så fort laddningen sjunker, till skillnad mot t ex Litium.
Som andra sagt, försök berätta och beskriva ditt bygge bättre så att man slipper dra uppgifterna ur dig. Det är ju trots allt du som ber om hjälp.
Som ni skrev tidigare i tråden så har jag ju laddat batterierna för lågt. Sen skrev jag att jag ska ladda dom fullt för att sen se om det blir skillnad på hur länge jag kan ha lampan tänd. Sen så säger min watt meter att loaden är på 9w när inverten och lampan är igång. Men skit samma nu,provar att ladda fullt o sen testar jag igen.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 032 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 032 inlägg
Men jävlar vad otacksam du är...thegud skrev:Jag har svarat dig så fort jag sett dina frågor men råkat missat någon då fler skrev. Att du har damp o skriver efter kl 12 på natten o bölar efter att man missat en fråga kan man ju börja undra vad du är för en. Ja du....Jag är inte expert på detta detta som du tror att du är. De andra som frågat om mina saker har inte betett sig som en snorunge....glad är du *out*.
Jag beklagar att du inte tål kritik utan måste börja med invektiv som damp, snorunge m.m.thegud skrev:
Fakta är att du konsekvent undvikit att svara på:
vilka batterier du har,
vilken inverter du har,
du har påstått att du har en 12V lampa men i själva verket har du en 230V lampa med transformator/driver till 12V LED.
Sedan "glömde" du initialt att du har en MPPT controller, men när du sedan talade om det , talade inte om märke/modell utan det fick någon annan fråga dig om.
Som sagt: måste kännas bra att veta allt. Bli aldrig lärare.D Dilato skrev:Jag beklagar att du inte tål kritik utan måste börja med invektiv som damp, snorunge m.m.
Fakta är att du konsekvent undvikit att svara på:
vilka batterier du har,
vilken inverter du har,
du har påstått att du har en 12V lampa men i själva verket har du en 230V lampa med transformator/driver till 12V LED.
Sedan "glömde" du initialt att du har en MPPT controller, men när du sedan talade om det , talade inte om märke/modell utan det fick någon annan fråga dig om.