Hej alla, den 14'e mars flyttade jag in i mitt första, egna hus !

Vet inte riktigt vad jag ska skriva här, lite om huset kanske.
Det är byggt 1952, 1½ plan + källare, med fristående dubbelgarage.
Totalt 210 m2, äntligen lite plats att röra sig på (y)

Bilder från annonsen så gräset går att se :rolleyes:
 
  • 3U2JB0PHF1IUCGCD_3U2SMMOOGQDT3MNE.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3U2JB0PHF1IUCGCD_3U2SMMV18QDT3MNS.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Första projektet (efter att lyckas packa upp allting) är att renovera badrummet då det dömdes ut redan 2009..
Var rätt så nervöst att börja skruva ner allt som gick och börja bryta lite, bara hjälpt till hemma när jag vuxit upp men alltid tyckt det är kul att bygga ! På med snickarbyxorna och ta första steget...

Kommer få hjälp av en rörmockare att plugga rören till element och handfat på torsdag (om inget dyker upp). Rivit det jag kommit åt och det ser inte så farligt ut ! Även tagit ut toastolen sen bilden togs, fritt fram att hämta den och handfatet ;)

Ligger och läser GVK's "säkra våtrum" om kvällarna, och hoppas på att det ska bli bra i slutändan.
Har rörmockarhjälp, en elektriker som ska koppla in elektrisk golvvärme, och troligast fått tag på en mattläggare som kan limma mattan när det är dags !

Ge gärna tips osv, har bilden av det färdiga badrummet i mitt huvud :cool:
 
  • 2012-03-15-010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2012-03-24-018.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga tips just nu men ett stort lycka till med huset och den kommande renoveringen
 
S
va för tips vill du ha??
själv hade jag monterat bort all vvs innan jag börjar riva
 
Tack !
Vet inte riktigt, bara allmänt ifall något ser dumt ut eller det finns ett bättre sätt att göra någonting på. Tanken var att all vvs skulle bort först, men hjälpen drog ut på tiden och jag blev för nyfiken på hur det såg ut under ;)
 
Lycka till med huset, har du bilder på planlösningen? och hur högt är det i tak i källaren?
 
Stort grattis och lycka till!
Gå inte in i renoveringsfällan nu, dvs lägga all tid på att fixa huset och ingen tid på vänner och familj. Lagom är bäst! :)
 
Goteborg: en bit över 2 meter till tak i källaren, är 1.83 själv och sträcker jag på mig så når tummen precis till taket utan att hälarna lättar från golvet ! Ritade ihop en liten bild, så skalan stämmer inte någonstans men du får en uppfattning iallafall :)

3b02012110224762c.jpg

Stew: +50 timmar jobb i veckan.. ;) nädå, ska försöka ta det lugnt efter badrummet. På tal om det, min rörmokarvän fick ändrade planer så han kommer först på söndag.. gav mig tid att koppla av i garaget istället !
 
Redigerat:
Hmm.. sitter här med lång näsa och en till person att inte höra av mig till igen.
Får nog boka en firma att plugga 4 rör nu och resten av jobbet snarast möjligt när jag hunnit riva och se hur det ser ut, så mycket för "självklart hjälper jag dig".

Surt med "vänner" som uppenbarligen inte håller det dom säger och inte kan höra av sig.
 
Redigerat:
Det var mig en lite udda men kul planlösning på denna kåk, stor är den också. Bor du där själv?
Badrummet på bilderna ovan du börjat riva, är det bad på entre våningen?

Och om jag får ta dina vänner i försvar, så har de ett liv utanför din renovering. Kan va bra att tänka så ibland. :)

Har du någon vision om hur badrummet ska se ut? bygga ut och plocka in mer yta? kakel klinker, färger?
Om du inte är medveten om det än så kostar badrum typ det dubbla mot vad man tror. Jag gjorde ett i min förra bostad, 2,8m2 och gick på 75'. Illa men fint blev det. (Edit - gjorde allt själv)
 
Gillar planlösningen, skönt att få allt "socialt" där man kommer in ! Jo det stämmer, känns lite egoistiskt men så är det. Blir aldrig någon diskussion över hur det ska göras iallafall ;)

Hade han bara hört av sig hade jag inte brytt mig, saker kan dyka upp. Men då jag först väntat på han i torsdags i 3 timmar före jag ringde och fick veta att han inte skulle komma först på söndag.. och igår kunde han inte ens svara då jag ringde på eftermiddan, läste på kvällen att han drog iväg mot stockholm och totalt sket i mig, det är respektlöst.

TH_3935074_001_800_800.jpgTH_3851030_001_800_800.jpg

Vägg och golvmattan, taket ska målas med vit våtrumsfärg som får gå ner efter väggen till där mattan börjar. Hoppas på att det funkar med horisontella linjer för att få rummet att kännas större ! Blir ingen utbyggnad, bara en enkel renovering så det får användas igen :)
Allt material och alla möbler kommer nog hamna runt 21', uppe i 16' och saknar rotgips, golvspånskiva, vägg- och golvspackel, våtrumsfärg och en fräsch strömbrytare.

Sen får rörmokaren köpa de rörbitar som behövs, mattläggaren får ta med lim. Sen vill nog elektrikern ha bullar och kaffe då han inspekterar golvvärmeslingan och drar kablarna till termostaten ;)
 
Sådär är det. Man skall inte renovera helt beroende på Vänners goda vilja.
 
Att han inte hade tid störde mig inte, utan det faktum att jag väntade på han eftersom han sagt att han skulle komma och inte kunde höra av sig någon av dagarna.
Men det är löst nu ! Lillpite rör kommer och fixar det första imorn, sen bokar vi återbesök för att göra klart det efter rivningen :)
 
Sådär... då är rummet naket, behöver städas och jag insåg att jag inte har någon grovavskiljare. Känns för elakt att fylla den lilla vanliga dammsugaren med småspik och liknande !
Pellvac låter intressant, tar bort det största problemet jag sett med den vanliga modellen dvs att filtret sätter igen, just nu lutar det åt att hyra en rejäl grovdammsugare från Cramo till veckan.

Dagens insats skulle vara att bygga glasbetongfönstret som ska "täcka för" det nuvarande men bevara utseendet utåt och samtidigt släppa in ljus. Fick leka lite med min nya sänksåg då jag sågade ut ramen till det !

Sen slog Murphy's lag till, som en blixt från klar himmel när det var dags för att limma...
Misstänker att jag fått en gammal tub glas-fix lim och för mycket spenat i maten.
Skar bort toppen på tuben, stoppa in den i min Cox Easiflow HD (som inte ens är 400ml gammal) och klämde till !
Det gick väldigt tungt, så jag nöp hårdare och känner att det börjar röra på sig.
Hinner tänka: "Den var nog bara lite segstartad" före jag inser vad som rörde sig.

Låter bilderna berätta slutet på historien.
 
  • 2012-04-06-062.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2012-04-06-063 - Copy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2012-04-06-064 - Copy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2012-04-06-065 - Copy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi kör en "vad tycker du" uppdatering.
Ska som sagt skydda fönstret med glasbetongblock, måste "tyvärr" ha en rad med halvstora block men då får jag en möjlighet att göra någon sorts design !

Har provat flytta runt blocken lite men blir inte mycket klokare för det, tog en bild på ett exempel så ni ser vad som finns att använda :)
 
  • 2012-04-06-068 - Copy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.