Det är vad jag menade med grader av fel. Man bör kanske inte hänvisa till historiska färger om inte anläggningsdelen är från just de åren. I detta fall finns ju ingenting att välja på annat än grå. Viktigare är att försöka se till att minimera risken för missförstånd.

Det bör vara naturligt tydligt i ändarna att det är en neutralledare, t.ex genom att inte bryta den i anslutningsdosan utan koppla den på sidan om. Men finns det dosor på vägen så behöver det göras tydligt att just den grå ledaren är en neutralledare.

Formellt beror det också på ifall man gör underhåll eller om det handlar om en nyinstallation (ny användning av denna anslutningspunkt). Byte av cirkulationspump skulle jag kalla underhåll.
 
  • Gilla
Nick Nyfiken
  • Laddar…
A Avemo skrev:
En undercentral bara för en cirkulationspump verkar ganska meningslöst. Du kan inte få till en matning till en enfas cirkulationspump från den brytaren utan att dra nya trådar till centralen om allt skall vara ok. En halvful lösning vore att använda en av de vita trådarna till nolla eftersom du inte längre behöver tre faser. Men då blir både nolla och fas vita. Det vore mindre fel än att använda jorden som PEN-ledare. Men fortfarande fel.
Tanken med uc kunna gå till 3fas 5 ledare ifrån den också? En PEN-ledare får bara vara matning till en central ej UC ?
 
Nick Nyfiken Nick Nyfiken skrev:
Tanken med uc kunna gå till 3fas 5 ledare ifrån den också? En PEN-ledare får bara vara matning till en central ej UC ?
Det finns ett par saker att tänka på när det gäller PEN-ledare.

1. Den får bara användas till centraler. Även undercentraler.

2. Har det en gång skett en uppdelning till 5 ledare får man aldrig återgå till 4 ledare. Så om din huvudcentral matas med 4 ledare får du mata vidare till en undercentral med 4 ledare. Är huvudcentralen matad med 5 ledare får du det inte.

3. En PEN-ledare måste vara minst 10 mm². Det är uppenbart på bilden att den inte är. Alltså får du inte mata en central med de ledare du har i nuläget.

Är det infälld installation? Det kanske går att få i en ledare till i röret. Det finns inget godkänt sätt att få till en trefasmatning med nolla med de ledare du nu har.
 
  • Gilla
Nick Nyfiken och 2 till
  • Laddar…
Nick Nyfiken Nick Nyfiken skrev:
Hcentral ifrån 60talet Gbg vill koppla in 5tråds 3fas finns 4 tråds 3fas draget efter brytare vit,vit,vit,röd 1.5mm går det smidigt TN-c TN- s, eller bättre med UC 6 dz säkringar
(behöver drar nytt 2.5mm?) Inte pratat med elfirman ännu.
Funderar på att koppla in en lvvp i närheten uc eller med kombo uttag.
 
A Avemo skrev:
Det finns ett par saker att tänka på när det gäller PEN-ledare....
Skruvade av HC för ta titt intressant jord delning, aldrig sett den variantern förr är ifrån sent 60tal Gbg, 1969(?)
 
  • Gammal säkringslåda med keramiska proppar och ledningar, synlig i öppen väggnisch i byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för jorddelning som du tycker är intressant?
Det är den mest välordnade diazedcentral jag sett på länge, uppenbarligen ganska orörd.
Det enda jag ser är anslutningen av den gröna PEN-ledaren - den skulle jag känna på.
 
  • Gilla
Nick Nyfiken och 2 till
  • Laddar…
Inget märkligt med det. bara några extra nollskenor som finns i äldre centraler.
 
  • Gilla
Nick Nyfiken och 2 till
  • Laddar…
Nick Nyfiken Nick Nyfiken skrev:
Skruvade av HC för ta titt intressant jord delning, aldrig sett den variantern förr är ifrån sent 60tal Gbg, 1969(?)
Jag tycker att det är ungefär hur det brukar se ut. Det är ett vinkelbeslag som förbinder nollskenan med jordskenan. Skruven som förbinder vinkelbeslaget med jordskenan kan öppnas för att koppla isär dem för felsökning eller om man skall koppla in en jordfelsbrytare. Från den centralen kan man dra vidare en matning med 4 ledare till en undercentral under förutsättning att PEN-ledaren är minst 10 mm².
 
  • Gilla
Nick Nyfiken och 1 till
  • Laddar…
A
Den ser fin ut. En sån där trotjänare i bra skick vill man behålla.

Man ser tecken på att vissa grupper används hårt. Flera lösa pärlor i huvarna speciellt i andra längst ner till höger. Tror det ligger tre extra pärlor i huven. Undrar vad den gruppen tar hand om? :)

De extra skenorna verkar vara noll-skenor i tre rader. Vet ej varför man strösslade med noll-skenor förr i tiden. Nuförtiden brukar det vara lika många noll som jordplintar. Kanske var annorlunda förr?

Noterar också att man använt vit som fas och svart som nolla det brukade vara tvärtom men det var kanske hugget som stucket på den tiden. Jag tror jag bara sett svart fas och vit nolla i alla äldre anläggningar jag hållit på med.

Konstigt att ingen huvudbrytare finns. Det är lite synd. Eller sitter den utanför bild kanske?

Jag hade velat behålla den där och komplettera med en jordfelsbrytare. Det är dock lite väl många grupper för en enda jordfelsbrytare i mitt tycke så man hade nog fått byta den oavsett driftläckström.

Om du tänkt byta den ser det ut som en modern kapsling typ schneider resi9, hager gamma etc borde passa in bra där som det är eventuellt med lite justering med sticksågen i skivorna.
 
  • Gilla
Nick Nyfiken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
A avh67f skrev:
Den ser fin ut. En sån där trotjänare i bra skick vill man behålla.
Japp, i fint skick och det verkar inte varit några och härjat där och fulat till allt.
Dock är alla säkringsplatser slut.
A avh67f skrev:
Man ser tecken på att vissa grupper används hårt. Flera lösa pärlor i huvarna speciellt i andra längst ner till höger. Tror det ligger tre extra pärlor i huven. Undrar vad den gruppen tar hand om? :)
Jag lade också märke till det, det verkar vara överlast på vissa grupper.
A avh67f skrev:
De extra skenorna verkar vara noll-skenor i tre rader. Vet ej varför man strösslade med noll-skenor förr i tiden. Nuförtiden brukar det vara lika många noll som jordplintar. Kanske var annorlunda förr?
Om du kollar de tre säkringsraderna till vänster så ser du att nollskenorna inte går hela vägen där, dessa är avsedda att vara trefasgrupper, resten av centralen enfasgrupper, och där använder man nollan som är bredvid anslutningen till säkringen för att det ska bli snyggt och lätt att följa.
Glöm inte att många centraler från denna tiden hade väldigt få anslutna skyddsjordar då det ofta vara ojordat till de flesta enfaslasterna.
A avh67f skrev:
Noterar också att man använt vit som fas och svart som nolla det brukade vara tvärtom men det var kanske hugget som stucket på den tiden. Jag tror jag bara sett svart fas och vit nolla i alla äldre anläggningar jag hållit på med.
Det där beror mest på vilken ort det är och ibland även vilken elfirma det var.
I Uppsala är det vanligaste svart fas och vit nolla, i Stockholm är det motsatta vanligast. Som exempel. Alla orter hade sin egen "regel". Det varierade även något över vad andra färger användes till, röd är vanligt både som skyddsjord och tändtråd, faktiskt inte ovanligt i samma anläggning ens.
A avh67f skrev:
Konstigt att ingen huvudbrytare finns. Det är lite synd. Eller sitter den utanför bild kanske?
Ifall mätartavlan finns där nära, brukade man nöja sig med att låta den agera HB.
A avh67f skrev:
Jag hade velat behålla den där och komplettera med en jordfelsbrytare. Det är dock lite väl många grupper för en enda jordfelsbrytare i mitt tycke så man hade nog fått byta den oavsett driftläckström.
Och så var det ju även slut säkringsplatser, det kan vara en god anledning att faktiskt byta den centralen, fast den är i fint skick. Eller så knöar man inte en lite större normkapsling som får hysa JFB och samtidigt erbjuder utbyggnadsmöjlighet med fler automatsäkringar.
Montaget där, infällt i väggen, brukar som regel skapa vissa begränsningar i vad man kan göra som fortfarande ser någorlunda snyggt ut.
 
  • Gilla
Nick Nyfiken och 4 till
  • Laddar…
Nick Nyfiken Nick Nyfiken skrev:
Tanken med uc kunna gå till 3fas 5 ledare ifrån den också? En PEN-ledare får bara vara matning till en central ej UC ?
A avh67f skrev:
Den ser fin ut. En sån där trotjänare i bra skick vill man behålla.

Man ser tecken på att vissa grupper används hårt. Flera lösa pärlor i huvarna speciellt i andra längst ner till höger. Tror det ligger tre extra pärlor i huven. Undrar vad den gruppen tar hand om? :)

De extra skenorna verkar vara noll-skenor i tre rader. Vet ej varför man strösslade med noll-skenor förr i tiden. Nuförtiden brukar det vara lika många noll som jordplintar. Kanske var annorlunda förr?

Noterar också att man använt vit som fas och svart som nolla det brukade vara tvärtom men det var kanske hugget som stucket på den tiden. Jag tror jag bara sett svart fas och vit nolla i alla äldre anläggningar jag hållit på med.

Konstigt att ingen huvudbrytare finns. Det är lite synd. Eller sitter den utanför bild kanske?

Jag hade velat behålla den där och komplettera med en jordfelsbrytare. Det är dock lite väl många grupper för en enda jordfelsbrytare i mitt tycke så man hade nog fått byta den oavsett driftläckström.

Om du tänkt byta den ser det ut som en modern kapsling typ schneider resi9, hager gamma etc borde passa in bra där som det är eventuellt med lite justering med sticksågen i skivorna.
Huvud brytare nära i inkommande skåp...och dåligt med plats vid installationen(?)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.