Hm jag blir lite smått fundersam när man läser igenom detta. Är det så satans dyrt med abonnemanget som ni säger så kan det väl knappast finnas nån mening med att ha fjärrvärme? Värmepumpen slår juh era siffror hur lätt som helst.
 
  • Gilla
pludder
  • Laddar…
Erik,
ibland går det inte att borra :'( och har man fjärrvärme i huset, då gäller det att göra det bästa av det - trimma anlägningen.....
 
Erik
Det är dyrt med fjärrvärme men det är billigt att instalera
burken kostar bara 13000kr+moms
 
knatte skrev:
Förstår inte hur man kan påverka tempdiffen mellan fram- och returledning genom att ändra cp hastighet.

Som jag ser det så är det radiatorernas termostater som bestämmer flödet i ett 2 rörssystemet, inte c-pumpen.
Har man hög framtemperatur vid lågt effektbehov stänger termostaterna och man får lågt flöde och höga tempdiffar mellan fram och retur och vice versa.

Dvs det är shuntens styrning som avgör tempdiffen inte c-pumpens varvtal.
Jag skulle ha så låg hastighet som möjligt på c-pumpen, det som är avgörande är flödesstabiliteten (förmåga att fördela flöde), om man märker att någon radiator kallnar vid högt effektbehov (kallt ute) så  har man för låg hastighet på cp:n.

om man har många krökar & eller smala rör blir flödet så lågt att vattnat kalnar innan det når de märt avlägsna radiatorerna.
desutom så hinner vattnet kallna fortare i radiatorerna om vattnet sirkulerar saktare.

så vist kan du påverka tempraturen med hastigheten på cirkulationspumpen.

min värme anläggning är en värmepump med flytande kondensering. på en sån annläggning ska man ha så bra flöde som möjligt = inga termostater alls, bara välja rätt hastighet på cirkulationspumpen för att uppnå ca 5-6 graders diff mellan fram & retur
 
CarMan,
är du säkert att det är likadant om man har fjärrvärme ??? kör just nu CP på tvåan och har ändå diff på 4-5 grader. Funderar mer om nåt samband termostat-värmekurvan på styrsystemet ??? Kanske öppna termostater till max och sänka kurvan ??? jag vet inte :(
 
CarMan skrev:
om man har många krökar & eller smala rör blir flödet så lågt att vattnat kalnar innan det når de märt avlägsna radiatorerna.
desutom så hinner vattnet kallna fortare i radiatorerna om vattnet sirkulerar saktare.

så vist kan du påverka tempraturen med hastigheten på cirkulationspumpen.

min värme anläggning är en värmepump med flytande kondensering. på en sån annläggning ska man ha så bra flöde som möjligt = inga termostater alls, bara välja rätt hastighet på cirkulationspumpen för att uppnå ca 5-6 graders diff mellan fram & retur
Om du inte har några termostater okej, men har du termostater i ett 2 rörssystem kan du inte påverka flödet genom att varva upp pumpen, detta beroende av att termostaterna bestämmer flödet, inte pumpen.
Smala rör och många rörböjar påverkar isig inte flödet så länge som termostataterna inte öppnat fullt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.