Det slog mej igår!

Är det någon fördel eller nackdel med hög eller låg hastighet på cirkulationspumpen i ett värmesystem?

 
Beror helt på värmekälla.

Vedpanna, bra med låg hastighet som medför låg returtemp (ack-tank).

Pellets, olja el, etc utan ack-tank, inte så stor roll.
 
Jag kör min pump på lägsta hastighet, detta i kombination med en fjärrvärmeväxlare, fungar kanon!
 
Vi kör med pellets utan ack, och har ett enrörssystem. Jag upplever att det är lättare att få "tryck" på värmen nu när det är kallt, och lättare att justera när cirkulationspumpen står i läge 2. Vi har ledningsrören i golvet i källarplan, och jag upplever att det bli mycket värmeförluster (eller ofrivillig golvvärme ;D) när om pumpen är i läge 1.
 
VG
betalar du flödesavgift? Grubblar själv hur jag ska ställa in allt i växlaren, så det är mest fördelaktig för mig.
Vad har du för växlare?
 
Har kört pumpen på läge 1 i ett års tid. Har nu ändrat till läge 2 och upplever jämnare värme i huset,lägre läge på shunten samt (kan vara andra faktorer) lägre pelletsförbrukning.

pellets utan acktank samt enrörssystem
 
kyticka

Jag betalar ingen flödesavgift, har ett fast abon.pris (ca 2500 kr) & en avgift för service (ca 980 kr) en gång om året samt ett rörligt pris för förbrukad energi, 560 kr/MWh

Jag har en gammal fjärrvärmeväxlare från Euroterm som installerades nån gång på 70-talet, den sjunger väl på sista versen & det finns förmodligen växlare som är lång mer effektiva men ett byte så länge denna fungerar känns inte ekonomiskt försvarbart.

Som tempreglering har jag en Reftele/ESBE-shunt med en Automix 20 automatik på, fungerar kanon!

Rumsgivaren på nedre plan håller 20 grader +- någon tiondel, övervåningen är stabil i temp men någon grad kallare. Skönt att sova när det är lite svalare :)

 
  • Gilla
l.l
  • Laddar…
VG
vilken låg avgift du har, själv har jag dubbelt så dyrt :'(
vart bor du någonstans? Har du nåt statistik över förbrukning? Jag vet, det skiljer rätt mycket beroende på vanor, men ändå.... Jag har FV andra månad nu och tyckte att första räkningen var rätt saftig ??? med tanke på hur varmt det var..
 
Jag bor i en dåligt isolerad 30-talskåk som står i centrala Malmö. 2 plan med källare (ej uppvärmd & kallvind.

Januari som är min hittills dyrast månad gick på 2803 kr, 4,6 MWh. Ska nog tilläggsisolera vindbjälklaget till hösten!

Till dags dato har ett medelpris ca 1500 kr i månaden. Flyttade in 28 april -04.
 
VG skrev:
Är det någon fördel eller nackdel med hög eller låg hastighet på cirkulationspumpen i ett värmesystem?
Min pump går att ställa i tre lägen 1315, 1723 & 2456 rpm. I början körde jag på högsta fart, men då lever det jävel i mina element. Det är stora sektionsradiatorer och grova ledningar. Under snart 2 års tid har jag kört på läge 1 istället. Nu är elementet tysta oh jag har inte märkt nån skilnad på värmekomforten. Någon som vet hur de självreglerande cirkulationpumparna fungerar? Kanske man ska ha en sådan nästa gång?
 
Mogge,
det verkar som vi har ungefär likadant förbrukning... så kanske är det trots allt inte så tokig ::) med tanke på att min vind är helt oisolerad...
bor du i södra eller norra Norrland?
Vet du hur man ställer bäst kurvan på styrsystemet (Danfoss)? Just nu har jag 0,8 på enna ratten och den andra på 0
 
Angående hastighet, så börjar enkla tryckreglerade pumpar för små flöde (villasystem) komma ner i sådan prisbild att det kan vara intressant för "gemeneman" :)
 
Mogge,
då var min förbrukning rätt hög :'( - bor i Hälsingland vid kusten och i år har det varit max - 10C.
Få grubbla mer, hur jag kan sänka förbrukning....
 
Mogge,
jag har 1 1/2 + källare, 110m2 uppvärmt till 21C, lite svalare på övervåningen och källare till 16C. Jag kan inte nattsänka, då min styrgrej saknar klockan :( - pratade med tillverkare och han sa att med nattsänkning tjänar man ingenting ???
 
AlfM

Menar du att jag ska ha mellan 7 & 10 differans kmellan utgående & inkommande på min värmekrets?

Varför är det så himla kritiskt & justerar jag det i så fall med hastiheten på pumpen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.