Hur stor är högen och vilka dimensioner talar vi om, är det timmerstock?
 
PNO PNO skrev:
Det är väl kedjan till denna sågen:
[länk]

Ett verktyg som får rätt så blandade omdömen i svensk räddningstjänst. Mest negativa vad jag hört, men så använder vi inte heller denna såg där jag jobbar, så jag kan inte uttala mig själv. Ska enligt vissa vara totalt livsfarlig att arbeta med. Har tydligen bland annat en tendens att tappa tänder. Kastar lätt visst också lätt.

Jag tror oavsett vad andra säger definitivt inte att det är en bra idé med den kedjan i en "vanlig" motorsåg. Någon mening måste det ju vara med "skärdjupsbegränsaren"...

Där jag jobbar kör vi med motorkap och rescue-klinga. Den påminner mest om en vanlig hårdmetall-klinga för cirkelsågar, bordssågar etc. Kapar utan vidare spik, takplåt, smärre beslag o.d. Hemma så kör jag cirkelsåg eller kap och gersåg med HM-klinga när jag sågar rivningsvirke. Det fungerar bra. Ta inte bästa klingan bara.

Tricket för att köra virke med spik med vanlig motorsåg är annars att alltid hålla full gas. Då brukar man kapa en spik utan att sabba hela kedjan. Fes-kör man så brukar hela kedjan rasa.
Lite sent svar, men kanske någon som går i rivas-tankar.... Jag inhandlade den här räddningskedjan till min Stihl 261 och den funkar alldeles utmärkt. Full gas och den tuggar igenom trä, spik, ledningar och plåtbleck utan problem. Jag önskar att jag gjort det direkt när jag började riva, har rivit typ halva huset med en 18v tigersåg och kofot......... :D

Ska sägas att 261an är precis kraftfull nog att köra den här kedjan, man får inte ligga på för mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.