Har en hög med gammalt virke (obehandlat) från en riven lada som ja sparat. Tänkte nu slänga eller såga upp det till ved. Är ju dock endel spik i. Försökt undvika men redan sabbat en kedja.

Frågan är om en hårdmetallvariant skulle funka. Tänkte mig den som visas på nedan länk Rapid Duro 3. Läser man på stihl hemsida finns det dock flera varianter av Rapid Duro 3 och ja gissar att den mest lämpade varianten är den som kostar 3500kr och används av räddningstjänsten. Den behöver dock inte hålla år ut å in så den kanske är ett bra "budget" alternativ. Erfarenheter någon??

http://www.skogsverktyg.se/Sagkedjor-Svaerd/Sagkedjor/Hardmetall-sagkedjor/325-sagkedjor/Stihl-hardmetallkedja-sagkedja-33cm-325x1-3mm-56-laenkar-13tum::2481.html
 
S
tigersåg med demolitionblad är inget du vill använda dig av?
 
Njä det tar för lång tid att såga tycker ja, testat lite men.... Vore guld att kunna körat med motorsågen
 
S
beror på blad och maskin. tar inte så värst mer tid.
är väl priset 3300kr för en kedja då. funkar i t.ex. trä med spikar, cement och pansarglas. så jag förstår priset
 
Det är väl kedjan till denna sågen:
http://www.stihl.se/STIHL-produkter...ingssåg/22632-1696/MS-461-R-räddningssåg.aspx

Ett verktyg som får rätt så blandade omdömen i svensk räddningstjänst. Mest negativa vad jag hört, men så använder vi inte heller denna såg där jag jobbar, så jag kan inte uttala mig själv. Ska enligt vissa vara totalt livsfarlig att arbeta med. Har tydligen bland annat en tendens att tappa tänder. Kastar lätt visst också lätt.

Jag tror oavsett vad andra säger definitivt inte att det är en bra idé med den kedjan i en "vanlig" motorsåg. Någon mening måste det ju vara med "skärdjupsbegränsaren"...

Där jag jobbar kör vi med motorkap och rescue-klinga. Den påminner mest om en vanlig hårdmetall-klinga för cirkelsågar, bordssågar etc. Kapar utan vidare spik, takplåt, smärre beslag o.d. Hemma så kör jag cirkelsåg eller kap och gersåg med HM-klinga när jag sågar rivningsvirke. Det fungerar bra. Ta inte bästa klingan bara.

Tricket för att köra virke med spik med vanlig motorsåg är annars att alltid hålla full gas. Då brukar man kapa en spik utan att sabba hela kedjan. Fes-kör man så brukar hela kedjan rasa.
 
Kanske inte är en bra ide då.... Tanken är ju som sagt att inte köra i spik medvetet men då och då prickar man ju en dold spik. Ganska många tänder rök när js körde med elmotorsågen beta la av 10 plank och tre stockar innan kedjan va helt ras.... Inte värt att ens sabba en 160kr kedja färden lilla högen det blev. Motorsåg vs tigersåg skulle ja ju säga är 3sek vs 30sek i sågtid
 
Annars gör ju rage klingor till kap och cirkel som är gjord för sånt
De har väl vänt tänderna ett antal gånger på klingan för att den ska kunna klippa spiken
Betydligt billigare än en hm-kedja
Sen tycker jag personligen att motorsåg är det "verktyg" i mobil form som man ska ha mest respekt för
Skulle hellre köra tigern med ögonbindel och tumvantar doppade i glidmedel än att köra motorsåg utan hjälm och skyddsbrallor
 
syftar nu på en hårdmetall kedja för 469kr. Köpte en klinga till cirkelsågen för ett tag sedan för att köra i takplåt och den gick på 1000kr så det är ju inget prisvärt alternativ.

Lutar nog att ja slänger eller bränner upp hela högen baserat på vad ni säger här.
 
S
PNO skrev:
Det är väl kedjan till denna sågen:
[länk]

Ett verktyg som får rätt så blandade omdömen i svensk räddningstjänst. Mest negativa vad jag hört, men så använder vi inte heller denna såg där jag jobbar, så jag kan inte uttala mig själv. Ska enligt vissa vara totalt livsfarlig att arbeta med. Har tydligen bland annat en tendens att tappa tänder. Kastar lätt visst också lätt.

Jag tror oavsett vad andra säger definitivt inte att det är en bra idé med den kedjan i en "vanlig" motorsåg. Någon mening måste det ju vara med "skärdjupsbegränsaren"...

Där jag jobbar kör vi med motorkap och rescue-klinga. Den påminner mest om en vanlig hårdmetall-klinga för cirkelsågar, bordssågar etc. Kapar utan vidare spik, takplåt, smärre beslag o.d. Hemma så kör jag cirkelsåg eller kap och gersåg med HM-klinga när jag sågar rivningsvirke. Det fungerar bra. Ta inte bästa klingan bara.

Tricket för att köra virke med spik med vanlig motorsåg är annars att alltid hålla full gas. Då brukar man kapa en spik utan att sabba hela kedjan. Fes-kör man så brukar hela kedjan rasa.
inte vill du stoppa ner hela svärdet i när du gör hål som brandman
 
Nej, normalt inte. Vanlig motorsåg är det ju inget problem att skärdjupsbegränsa på fri hand så att säga och helt enkelt använda så mycket av svärdet som behövs för tillfället. Men jag har som sagt aldrig använt stihls räddningssåg, så jag kanske inte förstår storheten. Man jag har tolkat det som att skärdjupsbegränsare även är ett skydd på grund av kedjans speciella egenskaper. Jag har heller aldrig hört att någon inom räddningstjänsten kört HM-kedjor i vanliga sågar.
 
S
PNO skrev:
Nej, normalt inte. Vanlig motorsåg är det ju inget problem att skärdjupsbegränsa på fri hand så att säga och helt enkelt använda så mycket av svärdet som behövs för tillfället. Men jag har som sagt aldrig använt stihls räddningssåg, så jag kanske inte förstår storheten. Man jag har tolkat det som att skärdjupsbegränsare även är ett skydd på grund av kedjans speciella egenskaper. Jag har heller aldrig hört att någon inom räddningstjänsten kört HM-kedjor i vanliga sågar.
du vet ju inte svärdet hamnar i om trycker det för djupt.
 
SBH skrev:
du vet ju inte svärdet hamnar i om trycker det för djupt.
Exakt så. Samma sak gäller när man tar hål med vanlig motorsåg, vilket är det vanligaste i träkonstruktioner. Men då är det inget problem att såga med lagom mycket av svärdet i ingrepp, utan begränsare.
 
S
PNO skrev:
Exakt så. Samma sak gäller när man tar hål med vanlig motorsåg, vilket är det vanligaste i träkonstruktioner. Men då är det inget problem att såga med lagom mycket av svärdet i ingrepp, utan begränsare.
men då har du förvarnat din kompisar. brandmannan vill inte sätta klingan i en avtuppad person :thumbdown:
 
Ett tips är att använda sig av metalldetektor. Då vet man var spiken är så kan man såga bredvid.
 
funkar det inte med en billig kapsåg från jula?....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.