Håll dig till silverlod dvs inget mjuklod med silvertillsats. Om du tar ur skaftet bör du kunna värma den med vilken brännare som helst även gasoltyper bara de har tillräcklig effekt. Om du värmer mer av helheten först och när det ligger vettigt i temp går på där du har kulan går det bra utan överhettningar.

Givetvis vore det bäst (som alltid) med gassvets.
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Berätta mer?
Nej jag var för snabb. Jag tänkte på Amerikanska produkter typ Staybrite. Tennlod med silver.
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Håll dig till silverlod dvs inget mjuklod med silvertillsats. Om du tar ur skaftet bör du kunna värma den med vilken brännare som helst även gasoltyper bara de har tillräcklig effekt. Om du värmer mer av helheten först och när det ligger vettigt i temp går på där du har kulan går det bra utan överhettningar.

Givetvis vore det bäst (som alltid) med gassvets.
Hade möjligen kunnat värma hammarhuvudena i min härdugn och sen köra brännare och silverlod..🤔
 
Alltgår Alltgår skrev:
Hade möjligen kunnat värma hammarhuvudena i min härdugn och sen köra brännare och silverlod..🤔
Har du såna resurser kan du lika gärna göra något mer likt det richardtenggren är inne på industriellt. Dvs förbered med ytorna, fluss och lod och kör allt direkt i ugnen vid rätt temp. Blir inte långt efter processer i vakuum eller skyddsgasatmosfär. :)
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Om du har en härdugn är väl det enkla att köra allt där om du överger tanken med en kula i respektive ände och accepterar två separata hammare. Förutsatt att du kan ha hammarhuvuduna utanför jättblåset beroende på hur du värmer det hela. Du kommer väl upp över ditt lods smältpunkt antar jag i ungnen?

Om din ugn pallar detta är det väl bara att borra ut så kulorna ligger still på respektive hammarhuvud, lägga en ring med hårdlod runt denna och sedan låta allt uppnå smältpunkten och böna och be att kapilärkraften ser till att ytan mellan hammarhuvud och kula väts fullt ut

Om syftet dock långsiktigt är att kallhamra metall borde ju finnas sätt att kraftigt minska massan på det du ska löda ihop så du faktiskt kan hårdlöda detta med tex mapgas och sedan får du ordna rätt massa på "hammarhuvudet" på annat sätt.
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.