A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bort med allt kakel, och beroende på material bakom så får man vara försiktig när fixet ska bort.
Putsa upp ytan plan igen med något lämpligt. Sen är det bara att välja vad som önskas, nytt kakel, vitmålad yta, olika skivor etc.
Är det tänkt att ha en målad yta så behöver inte fixet avlägsnas, bara det som är löst, innan man spacklar upp nya ytan. Nya ytan måste bli någonstans i nivå mellan det tidigare kaklets baksida och framsida, för annars kommer den för långt in i väggen, det blir ett mellanrum mellan vägg och diskbänk.

Strunta i vinet när det är dags att kakla, det blir lätt vint och snett då. Ja det blir lätt så även utan vin ... :cool:
Tack för svar. Låter rimligt och kanske inte alls så svårt som vi tänkt oss. Vi har anlitat en firma som sätter in en ny bänkskiva och det är på deras instruktion som vi tar bort det gamla kaklet.

Vet du förresten om det är lättbetong som ser ut att sitta nu och som vi delvis tagit bort (se bilden) och behöver det sitta lättbetong där? Läste att lättbetong har en värmeisolerande effekt, vill inte att vi gör något som skapar kondens eller annat problem.
 
Mikael_L
Lättbetong är det man bygger huset av, dvs väggar.
Så är det lättbetong där, så måste det vara det, annars tar du alltså bort väggen.

Tryck/vrid med en skruvmejsel, går den in ganska lätt 0.5 - 1cm så är det troligen lättbetong, det är nämligen ganska "mjukt", lättborrat sas ... :)

Om jag ska klamra en kabel på lättbetongvägg och det är endast något enstaka plugg som ska i, så händer det att jag "borrar" med min 4mm flat-skruvmejsel och sen knackar in en 5,5 mm plugg lite försiktigt med hammaren.

Men det är inga problem med kakel på det underlaget, och det går lätt att putsa upp en slät yta som går att måla om man hellre vill det. Det är infästningar av alla de slag som är besvärligt i lättbetong.

Skogshammaren skrev:
Vi har anlitat en firma som sätter in en ny bänkskiva och det är på deras instruktion som vi tar bort det gamla kaklet.
Kontrollera vilken bredd (på mm) som skivan har, så ni får en bra nivå på väggen, så skivan räcker fram till och lite utanför luckorna, den ska ju inte sticka ut för mycket, men måste ju nå fram. Perfekt avstånd spelar ju på mindre än 10 mm.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Lättbetong är det man bygger huset av, dvs väggar.
Så är det lättbetong där, så måste det vara det, annars tar du alltså bort väggen.

Tryck/vrid med en skruvmejsel, går den in ganska lätt 0.5 - 1cm så är det troligen lättbetong, det är nämligen ganska "mjukt", lättborrat sas ... :)

Om jag ska klamra en kabel på lättbetongvägg och det är endast något enstaka plugg som ska i, så händer det att jag "borrar" med min 4mm flat-skruvmejsel och sen knackar in en 5,5 mm plugg lite försiktigt med hammaren.

Men det är inga problem med kakel på det underlaget, och det går lätt att putsa upp en slät yta som går att måla om man hellre vill det. Det är infästningar av alla de slag som är besvärligt i lättbetong.


Kontrollera vilken bredd (på mm) som skivan har, så ni får en bra nivå på väggen, så skivan räcker fram till och lite utanför luckorna, den ska ju inte sticka ut för mycket, men måste ju nå fram. Perfekt avstånd spelar ju på mindre än 10 mm.
Haha ok, trodde det var en betong man sätter på den "riktiga" betongen. Det ser dock ut som tre lager, längst in en hårdare betong, nästlängst ut ett annat lager av betong som går att ta bort med mejsel och längst ut det som man sätter kaklet på.

Innan vi slaktar vidare undrar jag alltså om vi ska undvika att ta bort mittlagret och om vi behöver sätta dit det vi tagit bort?

Bifogar bild så du ser vad jag menar.

Vägg med tre lager betong där det mittersta lagret är delvis bortmejslat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja den informationen ska ha nått fram till bänkskivefirman. Vi vill i princip ha samma som nu fast i sten.
 
electroluxaren skrev:
lättbetong innehåller radon så spackla över detta
lättbetong *kan* innehålla radon.
 
Skogshammaren skrev:
Haha ok, trodde det var en betong man sätter på den "riktiga" betongen. Det ser dock ut som tre lager, längst in en hårdare betong, nästlängst ut ett annat lager av betong som går att ta bort med mejsel och längst ut det som man sätter kaklet på.

Innan vi slaktar vidare undrar jag alltså om vi ska undvika att ta bort mittlagret och om vi behöver sätta dit det vi tagit bort?

Bifogar bild så du ser vad jag menar.

[bild]

Ja den informationen ska ha nått fram till bänkskivefirman. Vi vill i princip ha samma som nu fast i sten.

Du har

1 lättbetong som utgör själva väggen
2 spackel som ser till att väggen är helt plan
3 fix som kaklet limmas med
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
hammaren.

Men det är inga problem med kakel på det underlaget, och det går lätt att putsa upp en slät yta som går att måla om man hellre vill det
Det går lätt att putsa om man kan det. Jag gissar att TS redan passerat sin gds-gräns och behöver hjälp att återställa detta.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Du har

1 lättbetong som utgör själva väggen
2 spackel som ser till att väggen är helt plan
3 fix som kaklet limmas med
Tack för förtydligande! Spacklet lossnar väldigt lätt när man ta bort kaklet tyvärr. Då bör vi kunna ta bort spacklet också innan vi sätter dit färg som stänkskydd?

Så i teorin tar vi bort kakel samt befintligt spackel, sedan sätter vi dit nytt spackel med ungefär samma djup, därefter målar vi med våtrumsfärg 2-3 grr.

Ska man använda någon särskild typ av spackel på betong innan färg?
 
A
MathiasS MathiasS skrev:
Det går lätt att putsa om man kan det. Jag gissar att TS redan passerat sin gds-gräns och behöver hjälp att återställa detta.
GDS, gör det själv?
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Mikael_L
MathiasS MathiasS skrev:
Du har

1 lättbetong som utgör själva väggen
2 spackel som ser till att väggen är helt plan
3 fix som kaklet limmas med
Och fixet är det som är randigt, direkt bakom kakelplattorna.
 
Mikael_L
MathiasS MathiasS skrev:
Det går lätt att putsa om man kan det. Jag gissar att TS redan passerat sin gds-gräns och behöver hjälp att återställa detta.
Hrrm, själv har jag alltid varit precis förbi den gränsen, men jagat på, lärt mig, och skjutit gränsen framåt hela tiden.
Har man det bara så ställt i sin hjärna, så går det ... :cool:

edit:
Men putsa är, som du påpekar, inte lätt. Det ser lätt ut när man kollar de som kan ... :)
Jag gav mig på att bredspackla ett rum, egentligen ganska enkla väggar i huvudsak rakt, problemet var en vasstapet.
När en vägg till sist var klar, så åkte jag och lämnade igen oanvänt spackel och köpte easy-cover istället.
Ibland kommer man inte riktigt förbi GDS-gränsen. :)


Skogshammaren skrev:
GDS, gör det själv?
japp
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Ok men alltså som sagt, i teorin bör det väl inte vara så svårt att göra själv? Även för någon som saknar erfarenhet?

1. Ta bort allt fram till lättbetongen.
2. Sätt dit nytt jämnt spackel, ca 5 mm (som det är idag)
3. Grundmåla och måla med våtrumsfärg.

Eller?
 
Mikael_L
Skogshammaren skrev:
2. Sätt dit nytt jämnt spackel, ca 5 mm (som det är idag)
Nja, om det ska målas, om kaklet ska ersättas med målad yta, så ska det kanske spacklas upp med 15-20 mm nu. Så den kommande bänkskivan når till väggen när den ligger rätt i framkant.
Därför bör ni kolla upp vad för bänkskiva som ska dit, olika fabrikat skiljer lite i bredd.

Vad gäller att putsa (och mycket annat hantverk) så är det två saker som gör en duktig, erfarenhet och vana samt någon slags grundläggande fallenhet.
Det ena ersätter lite det andra. Det finns en del hantverkare som med tiden blir rätt duktiga trots att de inte hade det i kroppen av sig självt i början, dvs de får in det genom att jobba mycket.
Andra har något som verkar vara inbyggt i kroppen, sådana personer brukar lyckas ganska bra redan vid allra första försöket, och blir de hantverkare så har de en enormt brant kurva i duktighet.

Vad man har och inte har i sig, vet man ju ofta inte (i förväg).
Själv är jag rätt kass på målning/spackling/murning osv, men bättre på tapeter, snickeri, montera saker och mäta osv.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, om det ska målas, om kaklet ska ersättas med målad yta, så ska det kanske spacklas upp med 15-20 mm nu. Så den kommande bänkskivan når till väggen när den ligger rätt i framkant.
Därför bör ni kolla upp vad för bänkskiva som ska dit, olika fabrikat skiljer lite i bredd.

Vad gäller att putsa (och mycket annat hantverk) så är det två saker som gör en duktig, erfarenhet och vana samt någon slags grundläggande fallenhet.
Det ena ersätter lite det andra. Det finns en del hantverkare som med tiden blir rätt duktiga trots att de inte hade det i kroppen av sig självt i början, dvs de får in det genom att jobba mycket.
Andra har något som verkar vara inbyggt i kroppen, sådana personer brukar lyckas ganska bra redan vid allra första försöket, och blir de hantverkare så har de en enormt brant kurva i duktighet.

Vad man har och inte har i sig, vet man ju ofta inte (i förväg).
Själv är jag rätt kass på målning/spackling/murning osv, men bättre på tapeter, snickeri, montera saker och mäta osv.
Ok men annars så bör det vara de tre stegen?

Ja precis försöker uppskatta om jag fixar det här själv.
 
Mikael_L
Ja, de 3 stegen.

Men så tillkommer det lite.
Att välja rätt puts/spackel och ska ytorna primas, eller vattnas innan.

Vilket färgsystem, om det kommer stänka vatten på det så är det kanske ett våtrumsfärgsystem som gäller?
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, de 3 stegen.

Men så tillkommer det lite.
Att välja rätt puts/spackel och ska ytorna primas, eller vattnas innan.

Vilket färgsystem, om det kommer stänka vatten på det så är det kanske ett våtrumsfärgsystem som gäller?
Ok ok får se om vi tar hjälp för spacklingen då, låter rätt svårt med att det ska primas/vattnas. Vet inte vad det innebär.

Ja precis våtrumsfärg har vi tänkt oss. Det kommer även sitta en list i marmor ca 10 cm som en del av stänkskyddet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.