Låt såpan ligga och ”bränna” typ 30-60 min och kör med hård borste och nöt. Det är ju den du impregnerar trät med sedan också
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 2 till
  • Laddar…
L LillaM skrev:
Vi trodde att trädäcket "bara" var mycket smutsig och inte skött.
Vi fick rådet att tvätta med brunsåpa som skulle vara en lite starkare såpa.
Testade i helgen på en del av däcket men det blir inte bra. Träfärg kommer fram fläckvis och det ser hemskt ut.
Funderar på om tidigare ägare har använt olja med färg och att det är därför. Eller är det bara riktigt intorkad smuts?
Behöver råd då vi aldrig har haft trall förut.
Vad gör vi nu?
Hej
Jag kör med Grumme och Kärchers terrasstvätt - varje brädda två gånger.. sedan cuprinol v när det är tort. Lite jobb varje år men trallen blir inte så mörk med tiden
 
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Jag skulle rekommendera att aldrig någonsin tvätta eller på något sätt behandla trätrall.

Gör något roligt med er tid och era pengar istället.
Men det är kul.
 
K
Lättaste sättet är att köra enbart med högtryckstvätten.
Det brukar jag göra med några års mellanrum och det blir så bra så.
 
yonna yonna skrev:
Fortsätt tvätta som tidigare och med brunsåpan. Gör om proceduren 1-2 ggr till denna säsong, den sista gången tidig höst. Personligen skulle jag, när brunsåpan är slut, gå över till linoljesåpa. Successivt blir däcket renare. Jag skulle inte göra något annat radikalt.
Du glömde steg 1: Svära så intensivt att smutsen nästan släpper bara av det.

Intensiva svordomar är alltid första steget när en åtgärd inte går enligt plan.

I övrigt håller jag med.
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
Skura mer i mitten på brädorna (har sagts tidigare i tråden). Det sitter mest skit där och är svårast att få bort. Det är därför dina brädor ser randiga ut. Det som sitter i sprickorna får du däremot inte bort, så lite svarta ränder blir det nog kvar i ändå när du är klar.

Det tar tid och är ett slitgöra, men glöm inte att låta såpan verka länge på plankan (har också sagts tidigare i tråden) innan du börjar skura, annars kunde du lika gärna använt bara vatten.

Så gjorde jag: först bara vatten och skurborste för att få bort den lösa smutsen, sen brunsåpan för det som satt fast.
 
Tycker att det ser helt normalt ut för en trall som man inte gjort något alls med.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Tycker att det ser helt normalt ut för en trall som man inte gjort något alls med.
Precis. Ingen behandling. Bara skit.
Nackdelen är ju att när man väl börjar tvätta ser det ju fördjävligt ut om man inte gör klart.

TS verkar ju ska sälja och ville ha en "quick fix" och den bästa hade ju varit att inte röra den :)

Lillan: Som rådet är. bara köra på och tvätta och gnugga tills ni får den ren. Nu när ni börjat får ni göra klart annars kommer det skrämma köparna ;)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Det är så en trall ser ut efter 9 år inget konstigt alls. Vill ni få den renare för ni antingen hyra en bona altantvätt eller slipa ner trallen med en golvslip.
Eller byta ut alla brädorna
 
Cheesen
L LillaM skrev:
Vi trodde att trädäcket "bara" var mycket smutsig och inte skött.
Vi fick rådet att tvätta med brunsåpa som skulle vara en lite starkare såpa.
Testade i helgen på en del av däcket men det blir inte bra. Träfärg kommer fram fläckvis och det ser hemskt ut.
Funderar på om tidigare ägare har använt olja med färg och att det är därför. Eller är det bara riktigt intorkad smuts?
Behöver råd då vi aldrig har haft trall förut.
Vad gör vi nu?
Jag tycker då inte trallen ser smutsig ut. Trä grånar med tiden och får den vackra färgen som ni nu försöker tvätta bort. Nog går det tvätta bort grå färgen men det tar tid, ork och en massa svett.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.