O olofh skrev:
bor du i detaljeplanelagt område så är det ju definitivt bygglovspliktig åtgärd så om det då inte är ett svartbygge så finns ritningar hos byggenheten på kommunen.
Detta är så vitt jag vet ett svartbygge. Många år gammalt, vet ej när men Google Streetview från 2009 visar att tillbygget fanns då.
 
Att köra avfuktare utan att täcka marken är ganska meningslöst slöseri med energi såvida det inte är kruttorr sandmark..
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Det låter som om ni har byggt om en plintgrund till en tät krypgrund utan plast mot mark. Med en avfuktare som inbyggd uppvärmning. Tyvärr blir det en svampodling då.
Återställ plintgrunden och låt vinden torka upp. Vilken typ av mögel/svamp det är behövs nog provtagning för att avgöra.
 
  • Gilla
Bragul
  • Laddar…
S
Tråkigt när man tar in hanverkare som inte vet vad de håller på med :(

Återkoppla gärna med vad det var för svamp, om försäkringsbolaget ger något stöd och vad lösningen blir :)

MVH //
 
  • Gilla
Bragul
  • Laddar…
Fast svampen verkar ju begränsad till sidorna på grunden? Vad står huset på som jag var inne på tidigare? Var är plintarna i förhållande till det man ser? Om påväxten bara är på det man ser så är det väl bara ta bort det och det behöver man knappast blanda in försäkringsbolaget för ?
 
S SueCia skrev:
Tråkigt när man tar in hanverkare som inte vet vad de håller på med :(

Återkoppla gärna med vad det var för svamp, om försäkringsbolaget ger något stöd och vad lösningen blir :)

MVH //
Det ska jag göra!
Försäkringsbolaget hänvisade mig vidare direkt till Anticimex, och vi har nu bokat in en tid på tisdag då de kommer och undersöker. Förmodar med provtagning osv.

Edit: Tisdag, inte onsdag.
 
Redigerat:
S Stefan1972 skrev:
Fast svampen verkar ju begränsad till sidorna på grunden? Vad står huset på som jag var inne på tidigare? Var är plintarna i förhållande till det man ser? Om påväxten bara är på det man ser så är det väl bara ta bort det och det behöver man knappast blanda in försäkringsbolaget för ?
Ja precis, sidorna och jordgolvet.
Jag kan äkta hussvamp för dåligt. När jag läser om det så står det att man bör ta bort materialet och en meter extra åt varje håll. Det blir ett rejält hål i så fall...
Men det verkar också som att Anticimex har andra medel med upphettning och kemikalier. Sen återstår ju problemet med fukt i krypgrunden... Men det är vårt problem och inte försäkringsbolaget (möjligtvis även de hantverkare vi anlitade)...

Här är ett par nya bilder som även visar vad rummet står på. Plintar som jag nämnde tidigare. Den ena plinten står precis bredvid svampen som går att se i mitten av denna bild:
Utrymme under hus med jordgolv, stödbjälkar, plint, plastduk och betongplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser man även övriga utrymmet. Som ni ser så hade jag börjat med att lägga ut plast och hålla den på plats med betongplattor.
Krypgrund med synliga plintar, påbörjad plastutläggning och svampangrepp på jordgolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid bortre väggen fortsätter övriga huset. Det står stabilt på gjuten platta.
 

Bästa svaret

Uppdatering på originalinlägget.

Anticimex kom och tog prover (fixat genom vårt försäkringsbolag som täcker äkta hussvamp). Efter analys av proverna så fick vi följande svar:

Analysresultat
I det insända provet detekterades inga sporer, mycel eller andra identifieringsgrundande
kännetecken från Äkta hussvamp (Serpula lacrymans) eller Timmergröppa (Serpula
himantioides).
Mycelet tillhör annan storsvamp.

Det betyder också att anticimex eller försäkringsbolaget inte kommer göra några vidare åtgärder.

Skönt att höra att det inte är äkta hussvamp såklart. Nu får vi åtgärda den svamp det nu är och åtgärda felkonstruktionerna i grunden.

Tack för alla inlägg och tips!
 
  • Gilla
  • Älska
Manganbangan och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.