Mycket av det vi människor skapar ökar vårt välbefinnande.
Men för resten av naturen/djurvärlden kan det vara problematiskt.

Så nu är det alltså de små igelkottarna som drar det kortaste strået i vår högteknologiska värld.
Närbild på en ung igelkott bland gröna växter, vilket illustrerar djurlivets påverkan av teknologi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.atl.nu/lantbruk/igelkottar-skadas-av-robotgrasklippare/

Hur känns det, kära tomtägare?
Är det värt det?
 
  • Gilla
micke_o.
  • Laddar…
ullberg
Jag är ledsen min kära vän men nu tycker jag du kastar sten i glashus:
https://www.byggahus.se/forum/tradg...et-mot-mullvadarna-varning-starka-bilder.html
Låt mig ställa frågorna: Hur känns det kära tomtägare KoW? Är det värt det?

Det som talar för "din sak" är givetvis lidande (avsaknad av detsamma), vet inte om "fienderna" i din gräsmatta riktigt håller med...
EDIT: inser att det som talar emot dig är att du har uppsåt - börjar se mörkt ut på min personliga moralskala...

/U - som klipper helt manuellt och "igelkottssäkert"
 
Redigerat:
  • Gilla
Laggeman och 2 till
  • Laddar…
ullberg skrev:
Jag är ledsen min kära vän men nu tycker jag du kastar sten i glashus
Touche!

Men jag känner faktiskt mer för de små kottarna än för de lömska underjordiska mullisarna.

På det närliggande godset, Stjärnarp, har de 4-5 robotklippare som är igång dygnet runt.
Hoppas att de skrämmer bort kottarna innan dessa blir skalperade.

Här hos oss har vi dessa helt ekologiska "gräsklippare":
Två bruna kor betar i en äng framför ett vitt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Mysigt att trampa i en koblaja när man går barfota på tomten, eller har du lärt dom att gå på låda :)
 
Intressant! Någon som varit med om detta? Låter i artikeln som att det är vanligt.
 
I
Det är förskräckligt. Så långt hade inte jag heller tänkt, trodde allt sprang undan för en annalkande maskin.
Men tänker man efter så förlitar ju kottarna sig på sina taggar och rullar ihop sig.
Kanske krävs det fortsatt utveckling och förse klipparna med sensorer som gör att de stannar eller viker av om det finns ett hinder. Men det ska kanske till att något barn som inte förstår att flytta på sig får fötterna sönderskurna. :(
 
Demmpa skrev:
Redan 2013 skadades (solande, vuxen) person
[länk]

Skadat barn, tidigare i sommar, kom ut i massmedia idag
[länk]
[länk]
Det är nog procentuellt sett betydligt fler skador relaterade till traditionella motor och åkgräsklippare jämfört med robotgräsklippare.
 
Korvgubbe
Jag har svårt att se hur en igelkott skulle kunna bli skadad av en robotklippare, knivarna sitter så pass lågt och långt in att krocksensorerna borde reagera långt innan det är någon fara.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
daugaard skrev:
Mysigt att trampa i en koblaja när man går barfota på tomten, eller har du lärt dom att gå på låda :)
Visserligen OT, men av våra 15000 kvm har vi stängslat in ca 12500 kvm med elstängsel.
Där får kossorna klippa gräset, gödsla och producera nya små klippare (=kalvar), vilket är deras livsuppgift :)

De resterande 2500 kvm har vi reserverat för oss människor, och klipper med en vanlig åkgräsklippare.
 
  • Gilla
daugaard
  • Laddar…
Hörde i nåt reportage för ett tag sen att 80% :eek: av alla igelkottar blir överkörda i trafiken. Det är förstås inte roligt för de drabbade kottarna men tror nog inte att robotklippare är nåt större problem i sammanhanget.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Ja, igelkott vs. trafik/teknik har varit ett problem länge:
https://www.youtube.com/watch?v=w9lmCpIzhFo

Min klippare kör lyckligtvis bara under kontorstid, då hederliga igelkottar bör vara på någon annan plats. Men annars borde mer teknik hjälpa - ultraljudssensorer på klipparna borde få dem att väja, och kottarna tycker nog det är jobbigt med allt pipande. Worx hade en sådan modell på gång förra året men verkar inte ha fått till det...
 
Jag har svårt att se att vår klippare skulle köra över en igelkott då den stannar när den stöter på ett hinder. Finns det någon statistik på vilka klippare som skadar igelkottarna?
 
mr_bygg skrev:
Jag har svårt att se att vår klippare skulle köra över en igelkott då den stannar när den stöter på ett hinder. Finns det någon statistik på vilka klippare som skadar igelkottarna?
min Landroid har fastnat några ggr på en dåligt pumpad boll, ca 10 cm i diameter. alltså klipparn stannar ovanpå med bollen mitt under vid knivarna! och en liten igelkotte är ju så liten o lätt så klipparn lär vell bara putta den framför sig eller köra över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.