Gado skrev:
11 papp får man punga upp, samt ta bort den, om man här en frigge på ön olovligt hitta jag info om nu, den risken kan jag ta!
Fast är det miljöbalken du bryter mot iom att du dumpar sten i havet så finns det mkt starkare straff. Du är personligt ansvarig och kan få fängelse om det är grovt...
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
G Gado skrev:
Hej byggahus. Jag äger en tomt där jag har ganska stor fiske/vattenrätt, och sitter och funderar på om jag inom den skulle kunna bygga mig en egen ö där jag sedan kan placera en friggebod? helt enkelt genom att köra ut en massa sten m.m nu via traktor under vintern.

Det jag söker av er är väl en eventuell dumförklaring till varför det inte skulle gå, eller förhoppningsvis motsatsen.
Gado, hur gick det med dina drömmar kring att bygga en egen ö? Gick du vidare i frågan?

Jag kommer eventuellt att hamna i en liknande sits framöver med en strandtomt och med en tomt som sträcker sig 40 meter ut i en sjö. Jag skulle vilja bygga en ö för att förlänga tomten med en tätvuxen oas (skulle få vara en liten bro över) där jag skulle kunna ha ett trädgårdsbord för trevliga sommarkvällar etc. Men jag tänker att det dessutom skulle främja fiskars fortplantning i området (stranden runt om skulle ge mer grunda ytor med stenar) samtidigt som det skulle vara av nytta för fåglar i området, plus att jag skulle kunna sätta upp några fladdermusholkar där.
 
Excel
Lycka till, lät lite roligt att du ville kompensera ingreppet med nägra fladdermusholkar bara.
 
Haha ja jag förstår att det låter lite udda, men jag tycker om fladdermöss (vet dessutom att det har funnits i området fram tills för ca 20 år sedan) och det skulle kännas bra om jag eventuellt kunde bidra till att hjälpa någon eller några rödlistade arter. Jag vet inte riktigt vart på tomten idag som jag skulle kunna få upp en eller flera fladdermusholkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.