usch...

vi köpte hus för snart 1 år sedan.
föra ägaren hade instalerat en helt ny anlägning med 1200 liters ackumelatortank och ved panna för 570mm bitar
måste eldas minst en gång om dagen o tömas på aska 1gång i veckan.
börjar redan nu tok trötna på detta och vill ha något mindre arbetsinstatskrävande.

funderat på jordvärme men även pellets.
då vi har både ny ved panna och stor tank borde det finnas en vetig lösning på de hela.
säg att vi använder pellets så borde denna bara behöva bränna några få timmar om dagen
för o värma tankn.

märket på pannan är ATMOS DC30
har mailat atmos men tänkte om ni had enågra bra ideér o tips...

vet att de inte lär bli biligare men o andra sidan är de inte biligare'
att skita i o elda o låte den gå på elpatrone varanandag häller :)

/ Linus
 
Låter som att pellets kan funka för dig.
Ved kan du elda med när du orkar och pellets när du inte orkar.

Du är medveten om att det är dyrare än ved men billigare än el så jag ser inte problemet.
Släng in en pelletsbrännare och ha en sak mindre att bry dig om när du kommer hem efter jobbet.

Ett tips är kika på blocket.se, finns mycket bra begagnade brännare till väldigt bra priser om du kan tänka dig att installera själv.
Kan du byta avgassystem på bilen så kan du installera en pelletsbrännare, svårare är det inte.

Mvh
 
bygger allt själv :D

jo men är de så enkelt då.
tänkte mer på vad som styr pelletsbränaren.
om man hänger på den på befintlig anlägning.

edit:
kanske kan gå o instalera en acu-tank till på typ 750l
för o slippa ladda skitet var dag...
undra villket som är enklart vs pris
 
Ja, att installera fler ackumulatortankar är ju ett enkelt sätt att slippa elda lika ofta. 1200 liter är ju inte så mycket. Har du dubbelt så mycket ackumulatorvolym så behöver du ju elda hälften så ofta (under förutsättning att de är isolerade).
 
Linus_E skrev:
jo men är de så enkelt då.
tänkte mer på vad som styr pelletsbränaren.
om man hänger på den på befintlig anlägning.
Pelletsbrännaren har egen styrning inbyggd.
Det enda den behöver är en termostat på pannan. Lämpligen tar man en dubbeltermostat från en oljepanna, kostar gratis på skroten och en femhundring på Rinkaby.
Termostaten monteras med ett dykrör in i pannan genom en lämplig invändig gänga som garanterat finns på din panna.

Begagnade acktankar dräller det av i dessa dagar från alla markvärmeinstallationer och folk som tröttnat på ved.
Det går att lösa billigare än nypris men rör och kopplingar är kostsamt . Det krävs dessutom att man sätter in sig i hur det ska kopplas för att det verkligen ska bli bekvämt och att skiktningen fungerar tillfredställande.

Mvh
 
Pelletsbränarens fördel är då att den är enkel o instalera och använda
ny tank att det är mindre eldning...

får undersökas :)

ett komplet kit med skruv, rör o bränare och i vissa fal vecko föråd hittar man på blocket
men funkar de verkligen med villken brännare som ?

finns de någon bra sida med info om hur de funkar för vill verkligen sätta mig in i hur de hela fungerar
villket jag har halv dålig kunskap om just nu... (villket stör mig :) )
 
Nja, vilken brännare som funkar inte.

Det finns två huvudaspekter beträffande brännare:

1: Om lågan brinner uppåt eller framåt, uppåtbrinnande eller framåtbrinnande alltså. Har med pannans rökgasvägar att göra och var brännaren kan placeras i pannan

2: Bra eller mindre bra konstruktion och kvalitet / hållbarhet.

Det finns brännare som är av mycket bra kvalitet och funkar klockrent samt att de kan brinna både uppåt och faktiskt även framåt med hjälp av en lågriktare. Jag skulle i första hand rekommendera en Janfire Flex-A och i andra hand en Iwabo Villa S1.

Om du vill ha en ren framåt brinnande så funkar Pellx och Baxi Eurofire hyffsat med det är bra mycket bökigare att få det att lira riktigt än ex en Janfire Flex-A med tillbehöret ågriktare.

Främsta anledningen är att Janfire har ett inbyggt mellanförråd som doseringen sker ifrån med egen intern-doserskruv.
Pellx och alla andra framåtbrinnande använder den långa matarskruven till även dosera med, detta är inte lika exakt och måste kalibreras in på varje enskild installation.

Slutsats:
Ring Atmos och fråga var brännaren ska monteras och vilken typ det ska vara.
Därefter bestämmer du dig för vilken brännare du ska ha.
Om det ska vara framåt brinnande ska du även ta ställning till om du ska ha en rent framåt brinnande eller Janfire-Iwabo med lågriktare.

Under tiden kan du kika på www.pellets.info

Jag vill tillägga att det finns pelletsbrännare som är sämsta sortens skit.
Andra är bara ok men inte prisvärda för fem öre.
Vissa få är faktiskt både prisvärda och rent av bra.

Impulsköp inte en brännare utan att ställa frågan här på forumet eller på pelletsforumet.
Oavsett vad ev säljare / återförsäljare hävdar beträffande produktens förträfflighet.

Mvh
 
Rätta mig om jag har fel. men tanken med en akumulator tank är väll att man ska ha den för att slippa elda hela tiden. Man tar altså en viss värmeförlust för att slippa elda mitt i natten. sätter du in pellets, så har du ingen nytta av akumulatortanken, peletsbrennaren skiter i om han får elda mitt i natten!

en annan sak är ju den att en ren pellets panna funkar MYCKE bättre än att peletskonvertera en vedpanna. så du kanske borde sälja din utrustning o köpa nått som är endat för det du ska värma huset med?
 
Har man kvar acktanken så har man fortfarande möjlighet till billig vedeldning när man orkar.
Det är väl syftet med att ha den kvar + att den idag troligen innehåller även varmvattenberedning då en modern vedpanna inte har det.

Det är ingen större skillnad på att elda med pelletsbrännare i en vedpanna eller pelletspanna.
Snarare en fördel med vedpanna då askutrymmet är stort och de brukar ha väldigt hög verkningsgrad, ibland faktiskt för hög så man får plocka ut turbolatorer för att inte få för låg rökgastemperatur och kondens i skorstenen.
Nackdelen är att vedpannor så gott som alltid är avsevärt dyrare än motsvarande pelletspanna.
Nu är denna befintilig så det är självklart att den ska vara kvar, annat vore ekonomiskt självmord.

Mvh
 
Har man tanken kvar så spar man tändningar på pelletsugnen också det är ju alltid nice.

Kom ihåg att det är tanken som räknas ;)
 
somelvis skrev:
Pelletsbrännaren har egen styrning inbyggd.
Det enda den behöver är en termostat på pannan. Lämpligen tar man en dubbeltermostat från en oljepanna, kostar gratis på skroten och en femhundring på Rinkaby.
Termostaten monteras med ett dykrör in i pannan genom en lämplig invändig gänga som garanterat finns på din panna.

Mvh
Det som ska va på pannan till pelletsbrännaren är överhettningsskydd o termostaten som startar brännaren ska sitta på acktanken, Pannan har väl ett överhettningsskydd eller??

En janfire beg på blocket o en TK1 termostat så startar brännaren då tanken är t.ex 50° i toppen o stoppar då tanken är full, En Thermia bequem/Ctc brännare har acktankstyrning inbyggd...

Här finns brännarstyrningen http://www.ekontroll.com/ekontroll_tk1b_prodblad.pdf
 
humm okej.

ska se här:
pannan har överhetningstryck sammt expantionskärl...
ska se om jag hittar ritning på hur de är kopplat just nu.

laddom1.jpg

sådär ser det ut just nu, om de säger er något.
 
Rätt standard laddomatkoppling. Jämför med deras sida så ser du troligen likheterna. Kopplat på samma vis i vårt hus och fungerar perfa. Enda skillnaden är att vi inte har rökrörstermostat. Tyvärr måste man ju elda :rolleyes:
 
Linus_E skrev:
humm okej.

ska se här:
pannan har överhetningstryck sammt expantionskärl...
ska se om jag hittar ritning på hur de är kopplat just nu.

[bild]

sådär ser det ut just nu, om de säger er något.

Som du har är det bara att bulta dit en brännare o koppla in överhettningsskyddet på pannans dito samt en brännarstyning så tempgivaren för start av brännaren styrs av tanktempen så sköter rökgastermostaten laddomaten...
Brännarstyningen går att bygga själv oxå el behövs inte med en Thermia/Ctc brännare...
 
Glöm inte kolla med Atmos vilken typ av Brännare det ska vara.
Dvs. framåtbrinnande eller uppåtbrinnande, Ecotec-CTC-Thermia brinnar spikrakt upp och kan inte rikta lågan.
De funkar således endast om det är en "rent" uppåtbrinnande det ska vara.

När fått ett vettigt svar på brännartyp och placering kan du gå vidare med vilken sort och fabrikat du ska välja.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.