Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Jag ska låta byggfirman få fixa alla konstigheter. Nästa vecka ska jag ta hit en kille som får titta på allt och sen skickar jag en lista till chefen på firman. Är det okej att göra så tror du?
Skicka gärna ett privat meddelande med företagsnamnet.
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
J jugge37 skrev:
Limmar man foder så gör man det med Pl600 eller något annat vitt lim, detta ser ut som Pl400 och det kommer inte att ”vittra” tyvärr är de du haft hemma inte hantverkare för ingenting du beskriver är speciellt svåra moment och en van hantverkare skulle utan problem fixa detta utan alla dessa amatör lösningar.

Vad är PI400 för lim? Det stinker fortfarande i lägenheten.
 
C chali skrev:
flera av bilderna visar att golvet ligger tätt, enkelt sagt där golvet ligger tätt mot vägg, annat golv eller dörrposter osv utan spalt kommer det resa sig, eller så spicker det i skarvarna, golv måste ligga fritt så det kan röra sig. har varit på ställen där hela yttervägga vikt sig för man lagt junkes med för liten spalt.
Tror att jag lyckades ta en bra bild på en skarv som är hård och inte lika slät som vissa andra.

Enligt chefen beror dessa skarvar på underlaget. Jag har en plastmatta under golvet och det var inget fel på det (ojämnheter och sånt) förutom att det luktade hemskt illa. Har samma plastmatta i hallen och där ligger golvet utan några hårda och vassa skarvar.
 
  • Närbild av en golvskarv mellan två mörka träimitationsplattor, med fokus på ojämnheten och grov textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Tror att jag lyckades ta en bra bild på en skarv som är hård och inte lika slät som vissa andra.

Enligt chefen beror dessa skarvar på underlaget. Jag har en plastmatta under golvet och det var inget fel på det (ojämnheter och sånt) förutom att det luktade hemskt illa. Har samma plastmatta i hallen och där ligger golvet utan några hårda och vassa skarvar.
Man lägger inte laminatgolv direkt på plastmatta utan har folie under
 
P Putte 9497 skrev:
Man lägger inte laminatgolv direkt på plastmatta utan har folie under
Varför inte då? :surprised: Folie är det vad man kallar för foam?
 
Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Varför inte då? :surprised: Folie är det vad man kallar för foam?
Man lägger foam på plastmattan för att på så sätt ta bort ojämnheter. Har plastmattan hårda skarvar tar man antingen bort plastmattan eller slipar ner skarvarna
 
P Putte 9497 skrev:
Man lägger foam på plastmattan för att på så sätt ta bort ojämnheter. Har plastmattan hårda skarvar tar man antingen bort plastmattan eller slipar ner skarvarna
De har satt en nivålist mellan nya golvet och det gamla i hallen. Nivålisten sitter inte speciellt bra (ser ut som att de har satt den för högt upp på det nya golvet) Hur som helst så kikade jag där under och kunde faktiskt se någon typ av foam som stack ut. Något positivt iaf.

På bilden ser man det är något vitt och lite glansigt där under som iaf påminner om foam.
 
  • Nivålist mellan två golv med synligt vitaktigt foammaterial underifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Disneygrisen Disneygrisen skrev:
De har satt en nivålist mellan nya golvet och det gamla i hallen. Nivålisten sitter inte speciellt bra (ser ut som att de har satt den för högt upp på det nya golvet) Hur som helst så kikade jag där under och kunde faktiskt se någon typ av foam som stack ut. Något positivt iaf.

På bilden ser man det är något vitt och lite glansigt där under som iaf påminner om foam.
Då har de gjort som de ska göra så långt. Att listen är lite för hög kan knappast företaget rå för när plåtlister har olika standardmått
 
P Putte 9497 skrev:
Då har de gjort som de ska göra så långt. Att listen är lite för hög kan knappast företaget rå för när plåtlister har olika standardmått
Tråkigt att den sitter löst bara så man kan vicka på den. Kanske finns en nivålist som sitter bättre där limmet tar på båda sidor/båda golven? Eller kanske någon som man kan skruva i så den inte gungar så mycket när man går där. Nåväl, det där är smågrejer. Mest orolig över golvläggningen som fått lite kommentarer här.
 
Boka en besiktning med en besiktningsman. Viktigt att du bjuder in byggfirman inom rätt tidsrymd också, detta ska besiktningsmannen ha koll på.

Har vi fått någon info om hur avtalet mellan dig och byggaren ser ut?
 
K kallabaz skrev:
Boka en besiktning med en besiktningsman. Viktigt att du bjuder in byggfirman inom rätt tidsrymd också, detta ska besiktningsmannen ha koll på.

Har vi fått någon info om hur avtalet mellan dig och byggaren ser ut?

Vad är rätt tidsrymd? Det är idag exakt en vecka sedan de åkte härifrån och i måndags när chefen kom hit och skulle lämna nyckeln och försöka slipa de redan monterade bänkskivorna.

Jag ringde en auktoriserad besiktningsman igår, han sa att jag till en början kan ta in en sakkunnig, en snickare (som kan kolla på karmarna) och en golvläggare som får ge sina synpunkter som jag förmedlar till byggfirman och vill inte firman åtgärda allt då så kan jag ta in en besiktningsman.

Avtalet består bara av en offert med timmar och vad de ska göra: Riva, lägga golv, sätta karmar, lista foder och socklar. Bänkskivan är ett extrajobb på 8 timmar. Det enda som är löpande i offerten är materialet.
 
Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Vad är rätt tidsrymd? Det är idag exakt en vecka sedan de åkte härifrån och i måndags när chefen kom hit och skulle lämna nyckeln och försöka slipa de redan monterade bänkskivorna.

Jag ringde en auktoriserad besiktningsman igår, han sa att jag till en början kan ta in en sakkunnig, en snickare (som kan kolla på karmarna) och en golvläggare som får ge sina synpunkter som jag förmedlar till byggfirman och vill inte firman åtgärda allt då så kan jag ta in en besiktningsman.

Avtalet består bara av en offert med timmar och vad de ska göra: Riva, lägga golv, sätta karmar, lista foder och socklar. Bänkskivan är ett extrajobb på 8 timmar. Det enda som är löpande i offerten är materialet.
Nej alltså du behöver informera byggaren en viss tid innan om besiktningen så att han har möjlighet att närvara.
Gör en ordentlig byggbesiktning.
 
Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Tror att jag lyckades ta en bra bild på en skarv som är hård och inte lika slät som vissa andra.

Enligt chefen beror dessa skarvar på underlaget. Jag har en plastmatta under golvet och det var inget fel på det (ojämnheter och sånt) förutom att det luktade hemskt illa. Har samma plastmatta i hallen och där ligger golvet utan några hårda och vassa skarvar.
Det här har inget med underlaget att göra, det är golvbitarna som inte har klickat i varandra som dom ska, fel vid läggningen alltså. Jag har själv lyckats med detta på ett golv jag lagt, fast inte lika illa, men då är jag IT-konsult, inte hantverkare...
 
  • Wow
Disneygrisen
  • Laddar…
0 02tobbe skrev:
Det här har inget med underlaget att göra, det är golvbitarna som inte har klickat i varandra som dom ska, fel vid läggningen alltså. Jag har själv lyckats med detta på ett golv jag lagt, fast inte lika illa, men då är jag IT-konsult, inte hantverkare...
Som jag misstänkte. Har meddelat detta till chefen på byggfirman. Får se vad han svarar, för han skyller på underlaget.
 
K kallabaz skrev:
Nej alltså du behöver informera byggaren en viss tid innan om besiktningen så att han har möjlighet att närvara.
Gör en ordentlig byggbesiktning.
Får nog kanske ta och göra det, ta hit en riktig besiktningsman, men de är så sablans dyra. Hade hoppats på att kunna undvika det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.