vilpi skrev:
Hur rengör man knivarna smidigast?
Blötläggning?
Kjør roboten i regnveder .... da forsvinner alt belegg.


Jeg sparer 2-3 tmmer i veckan ...
 
Jag vt inte hur mycket tid jag sparar, kanske några timmar i veckan.
Jag vet dock att jag sparar in på mitt psyke. Jag verkligen hatar att klippa gräset. :)
 
Jag kan flika in med en detalj till. Jag har legat sjuk här nu nästintill 1vecka. Hade inte flitige Fido funnits så hade mitt gräs varit enormt högt. Så roboten är guld värd även när man är sjuk.
 
Ytterligare en fördel är att roboten inte är lika allergisk mot gräs som mig och hustrun. Nu har vi inte alls lika stora bekymmer med allergin! Jag uppskattar också att första sommaren kräver mer tid åt roboten än vad bensinaren hade krävt, men detta sparas in med råge kommande år. Sedan är det ju som sagt ganska trevligt att se på när den arbetar!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi lätt installera en Husqvarna ACX 230 sommaren 2009. Installationen ingick vilket var bra eftersom vi vill ha tre startpunkter med rätt fördelning mellan dessa. Sedan dess har Automowern gått över 4000 timmar på en gräsmatta som till en början var ca 1800 och nu är ca 1500 kvm. Varje år har vi minskat gräsmattan till förmån för planteringar och grusgångar. Vi lägger ner ca en till tre timmar på rengöring, två knivbyten och att dra om begränsningskablarna per år. Absolut inte mer. Om jag jämför med grannarna med sina åkgräsklippare är tidsbesparingen enorm. Vi har dessutom inte behövt använt tid för att gödsla, gräset återvinns, vattna, behövs inte, tat bort mossa, den försvinner efter ett år och aldrig behövt samla eller göra sig av med gräsavfall. Men det blir allt färre som klipper på det gamla sättet. Framförallt Automowern sprider sig tomt för tomt. Enda problemet vi har haft åstadkom vi själva. Vi råkade ha av kabeln från trafon till laddstationen vid ett fönsterbyte. Vi skarvade kabeln och gjorde den lite kortare. Tyvärr förstörde det kortet i laddstationen. Tre gånger på fem år har vi lämnat in den för uppgradering och service. Vi har inte bytt batterierna ännu, Vi mäter klipp- och laddningstid då och då och ännu har det inte varit några problem. Under dessa fem år har vi dessutom inte stört oss själva eller grannarna. Tycker det skall var som i Tyskland där det är förbjudet att klippa med en gräsklippare med en förbränningsmotor under helgerna. Misstänker att grannarna som sitter på åkgräsklipparna timme efter timme har den kvar för att få lite egen tid som inte någon annan kan inkräkta på. Deras gräsmattor är i alla fall inte bättre. Snarare tvärt om.
 
Kommer hem efter två veckor semester och gräsmattan är färdigklippt, det enda som behövdes göra vara att trimma kanterna. Himla skönt (y) Inget jobb och inte massor med långa gula slåttervallar. Kan göra något annat i stället :beer:

//Lasse
 
Måste svara på min egen tråd, jag kan bara säga, gör som militären, gå på beprövat och sånt som man vet funkar!. Har nu provat senaste tekniken (Bosch) samt en Gardena R160 som tydligen är rätt snarlik en Husqvarna Automover 220.
Skillnaden är enorm!.
Med Boschen fick jag driftstopp mest hela tiden, den klagade på allt möjligt från slinga, till att den hade blivigt upplyft mm mm mm. Jag gjorde massor av ominstallationer flyttade laddare osv osv, Medans med Gardenan så fungerar allt bara sedan dag ett!
Första veckan kördes den helt oavbrutet, med typ fabriksinställning och att jag dragit ner korridorsbredd i menyn, tänkte sortera ut fel i slingan jag trodde skulle komma t.ex.att den kanske låg lite väl tilltaget ut i bucklig fd rabatt där numera växer gräs tuvor osv, en lite fuktig brant del som var problem med Bosch, jag hade smal passage osv, men nada, NOLL driftstopp!
Jag har en rätt knepig tomt som kanske gjorde att Bosch maskinen ballade ur mer än för de flesta andra, den är ganska brant lutande på ett par ställen och har smal passage ca 60cm, en del mjuka områden, en del buckliga osv men det funkar klockrent med Gardenan.
Dessutom har den kört i regniga blöta förhållanden, nattetid med daggblött gräs hela nätterna utan minsta problem.
Efter den veckan har jag ställt ner den till nattkörning eftersom den är mycket tystgående (omöjligt med Boschmaskinen pga hjulmotorerna samt ibland brölande klippagregat) Så nu skrämmer den bort rådjur och harar jag haft problem med innan samt håller mördarsniglarna i schack.
Jag måste säga att jag är stolt att vara Svensk i detta fall, länge leve Husqvarna & made in Sweden :)
Grymt imponerad att det inte kommer några problem. Jag har mao nu sparat massa tid, och lägger den just nu på att plocka upp lite plomon som trillat ner, samt sitta och njuta i trädgården istället. (y)
 
  • Gilla
Hapsdog och 3 till
  • Laddar…
Hjälpte pappa lite med klippningen förra helgen :cool:
gräsn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bockstensmannen skrev:
Måste svara på min egen tråd, jag kan bara säga, gör som militären, gå på beprövat och sånt som man vet funkar!. Har nu provat senaste tekniken (Bosch) samt en Gardena R160 som tydligen är rätt snarlik en Husqvarna Automover 220.
Skillnaden är enorm!.
Med Boschen fick jag driftstopp mest hela tiden, den klagade på allt möjligt från slinga, till att den hade blivigt upplyft mm mm mm. Jag gjorde massor av ominstallationer flyttade laddare osv osv, Medans med Gardenan så fungerar allt bara sedan dag ett!
Första veckan kördes den helt oavbrutet, med typ fabriksinställning och att jag dragit ner korridorsbredd i menyn, tänkte sortera ut fel i slingan jag trodde skulle komma t.ex.att den kanske låg lite väl tilltaget ut i bucklig fd rabatt där numera växer gräs tuvor osv, en lite fuktig brant del som var problem med Bosch, jag hade smal passage osv, men nada, NOLL driftstopp!
Jag har en rätt knepig tomt som kanske gjorde att Bosch maskinen ballade ur mer än för de flesta andra, den är ganska brant lutande på ett par ställen och har smal passage ca 60cm, en del mjuka områden, en del buckliga osv men det funkar klockrent med Gardenan.
Dessutom har den kört i regniga blöta förhållanden, nattetid med daggblött gräs hela nätterna utan minsta problem.
Efter den veckan har jag ställt ner den till nattkörning eftersom den är mycket tystgående (omöjligt med Boschmaskinen pga hjulmotorerna samt ibland brölande klippagregat) Så nu skrämmer den bort rådjur och harar jag haft problem med innan samt håller mördarsniglarna i schack.
Jag måste säga att jag är stolt att vara Svensk i detta fall, länge leve Husqvarna & made in Sweden :)
Grymt imponerad att det inte kommer några problem. Jag har mao nu sparat massa tid, och lägger den just nu på att plocka upp lite plomon som trillat ner, samt sitta och njuta i trädgården istället. (y)
Jag säger samma sak. Hade en Stiga 520 som på sin höjd kunde gå 2-3 dagar utan att man fick hämta den nånstans eller hjälpa den när den klättrat upp på ett hinder. Bytte till en Husqvarna och den går vecka ut och vecka in utan minsta problem.
 
  • Gilla
Max R70
  • Laddar…
Känner även att jag behöver göra att inlägg, kanske gjort det redan.
Jag var/är i samma situation som Bockstensmannen. Hade först en värdelös Bosch Indego med framförallt 3st fel; kartering fungerade först inte, därefter lossade ena bakhjulet och tillsist transformatorn. Hävde köpet och köpte en Gardena R160 istället. Som dag o natt, den tuffar på precis under de tider jag ställt in den på och bara 1 stopp (självförvållat av mig). Enda jag gör med min gräsmatta numera är att kantklippa varannan helg och rengöra/byta knivar emellanåt.
Så jag har sparat tid både jämfört med Indegon men också i gräsklippning.
 
Jag har en automower och lägger de flesta veckor 0 timmar på den, även om jag ibland tar en promenad runt tomten och plockar upp eventuellt skräp. Första månaden var det en del inkörning, jag drog om begränsningskabeln på några ställen och fick även gräva upp ett par stubbar.

Nu är det egentligen bara ett ställe kvar där den har fastnat, en buske med grenar i perfekt höjd och vinkel så dom kommer åt att trycka på stopp-knappen. Väldigt magiskt. Det har jag inte orkat fixa ännu.
 
Jag har en Automower 230 ACX från 2010 och gräsytan har blivit mycket finare nu på dessa år jämfört med tidigare. Tid har jag lagt på att bland annat utöka slingan så själva gräsytan är nu större än innan. Har dessutom en ganska stökigt utformad tomt med en mängd buskar, träd och andra hinder. Första året var det en del pyssel med att fylla ut ojämnheter, täcka uppstickande stenar mm som man med en vanlig klippare lätt undviker när man klipper.
Jag räknar med att jag spar 2,5-3h per vecka på att slippa klippa manuellt på mina ca 2000kvm gräsyta.
 
Förlorad tid... Sambon skulle gräva utmed tomtgränsen, gick runt och satte ner spaden här och där. Slingan av på tre ställen. Grrr.
 
Riktigt intressant fråga.

Jag lever på förhoppningen att det en dag ska ha lönat sig men i dagsläget har jag lagt sjukt mycket tid på installation sen inköpet förra året. Jag har väldigt komplexa gräsmattor som omringar huset med diverse passager och olika "öar", sluttningar etc. Bara att få ner sladden har varit väldigt svårt pga denna komplexitet och inte minst att jag måste anpassa om gräsmattan efter vad vår lille R2D2 klarar (en HQ Automower 320). Men som nämns ovan - själva tomten, vilken vi flyttade till för två år sen, blir ju förbättrad i processen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.