Hej! Ett hus med ojordade uttag, gammal elcentral (en massa proppar), osäker på årtal.

Vi är lite fundersamma nu, ingen av oss är proffs på el. Det hade känts bättre att leja bort och byta ut allt direkt till moderna grejer, men det är ju så klart en rejäl kostnad.

Hur brådis ska man ha om allt funkar?
Finns det något man kan göra med befintlig anläggning som höjer säkerheten?
Om man vill byta ut elen - kan man göra lite i taget, typ ett par rum åt gången eller är det lika bra att göra rubb och stubb direkt?

Vi har en massa andra planer som vi vill göra, nytt elsystem är kanske inte det roligaste om man får välja.
 
Har du inte den minsta susning om årtalet för elinstallationen i huset bör du absolut ta dit en el-firma som får undersöka allt i samband med inflyttning. Det kan finnas riktigt gamla och numera farliga saker som snabbt bör åtgärdas.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
En gammal elcentral är inte i sig något att oroas över. Är den i bra skick finns ingen säkerhetsmässig orsak att byta den. Lägger du upp lite bilder på den kanske du kan få några omdömen.

Om det inte redan finns är en åtgärd för att höja säkerheten att installera en jordfelsbrytare.

Det är inga problem att jorda ett rum i taget. Men om du skall ha en elektriker till det blir det kanske billigare totalt att göra allt på en gång.

Om det är gamla uttag med grunda brunnar och inget petskydd kan en annan säkerhetshöjande åtgärd vara att byta uttagen till nya med djupa brunnar och petskydd. Det är något man får göra själv. Men om du har för avsikt jorda på sikt kanske det är bättre att vänta på det.
 
  • Gilla
klosp11 och 9 till
  • Laddar…
Ta lite bilder på elcentral och uttag i kök och något rum så kan vi avgöra bättre.

Är det modernare än 50-tal brukar det inte vara någon större fara..
 
  • Gilla
Danne824 och 3 till
  • Laddar…
C ConnyN skrev:
byta ut allt direkt till moderna grejer
Inte säkert att det blir så mycket säkrare av det men allt beror givetvis på vad du har idag. Finns jordfelsbrytare? Om inte skulle jag se en sådan som ett självklart första steg som kan räcka långt.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Tack för svaren! Då kan vi nog andas ute lite. Har inga bilder ännu, tillträdet är inte förrän om ett gäng månader. Men kan gärna återkomma med det vid tillfälle.

Följdfråga - vad skulle det kosta på ett ungefär att dra om elen i ett gammalt hus? Mest som en fingervisning.

2 våningar, 180 m2, två mindre sidobyggnader.

Förstår att det inte är 20k, men är det 80? 120? 200k? Liksom mellan tummen och pekfingret?
 
Det finns lite mer att fundera på om du skall dra om allt. Hur gammalt är huset? Är elen omdragen eller kompletterad tidigare? Är det infälld eller utanpåliggande installation? Ett problem som ofta uppstår i gamla hus är att uttagen inte räcker till. Så om du skall dra om det. Fundera på hur du också skall bygga ut det.

Enklast att dra om blir det om allt är infällt och det är nyare än 50-tal. Är det utanpåliggande tar det mycket längre tid och troligen förstörs ytskikten samtidigt.
 
Det går tyvärr inte att svara på vad det kostar, det beror helt på hur det ser ut idag.

När vi flyttade in i vårt hus var förutsättningarna ungefär de samma och min prioriteringslista såg ut så här:
  1. Installera jordfelsbrytare
  2. Byt ut alla gamla uttag med grunda brunnar
  3. Byta alla trasiga dosor
  4. Jorda alla uttag
Punkt 1 lät jag göra innan inflytt, punkt 2 började jag med direkt där efter (jag köpte 25 begagnade ojordade uttag på Tradera, alla var inte tipptopp men även om jag kasserade några blev det betydligt billigare än nytt). Punkt 3 och 4 är inte klart än, det tar vi allt eftersom vi renoverar.

Jordfelsbrytare är den enskilt viktigaste investeringen du kan göra i elsäkerheten. Ofta går det att montera den i en separat kapsling bredvid den gamla proppcentralen men ibland är det enklare att montera en ny central med automatsäkringar. Du behöver dock inte byta ut alla uttag mot jordade för att jordfelsbrytaren skall fungera. Att bara montera en jfb i separat kapsling kostar från 10000, det beror på om man behöver felsöka. Att byta hela proppcentralen kostar minst det dubbla, beroende på hur stor den är. Att dra om allt kan kosta 50 men också 200, beroende på hur det ser ut och vad ni har för önskemål.
 
Jag skulle inte byta alla uttag till jordade. Däremot byta till djupa brunnar om de är grunda nu.
Och om elcentralen (Diazed?) ser fräsch ut, skulle jag inte byta den heller.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C ConnyN skrev:
Tack för svaren! Då kan vi nog andas ute lite. Har inga bilder ännu, tillträdet är inte förrän om ett gäng månader. Men kan gärna återkomma med det vid tillfälle.

Följdfråga - vad skulle det kosta på ett ungefär att dra om elen i ett gammalt hus? Mest som en fingervisning.

2 våningar, 180 m2, två mindre sidobyggnader.

Förstår att det inte är 20k, men är det 80? 120? 200k? Liksom mellan tummen och pekfingret?
När är huset byggt? Är det äldre än 70-tal har sannolikt elinstallationen byggts ut/förändrats och då finns större anledning att ta in nån som får kolla status på den.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Instämmer med Dan1891.
Har du en fräsch diazed (porslinsäkring) elcentral så behåll den.
När vi bodde i lgh och de bytte från diazed så fick vi bekymmer med att dvärgbrytarna löste ut en del vid uppstart av vissa saker.
Komplettera med jfb om det inte finns i första hand.

Ta in en elektriker som går igenom allt och ger råd.
 
Vi köpte ett hus för några år sedan. I grunden var installationen från 1926 men allt fungerade.
Var efter vi har renoverat har vi bytt både centraler och ledningar.
Nu två år senare är allt bytt till jordade uttag, nya ledningar samt två nya centraler samt installerat Plejd för styrning.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Däremot byta till djupa brunnar om de är grunda nu.
Egentligen tycker jag detta brådskar enbart om barn kan tänkas använda uttaget.

Det ska mycket till om en frisk vuxen ska få en stöt även om brunnen är grund.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Egentligen tycker jag detta brådskar enbart om barn kan tänkas använda uttaget.

Det ska mycket till om en frisk vuxen ska få en stöt även om brunnen är grund.
Just med tanke på barn ja...Det kan slumpa sig så olyckligt att man får sig en kyss med grunda brunnar.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
C ConnyN skrev:
Tack för svaren! Då kan vi nog andas ute lite. Har inga bilder ännu
Men ni har väl varit på visning? Var t.ex uttagen ojordade och utanpåliggande i svart bakelit med grunda grunnar? Man måste börja med att titta närmare på anläggningen och fixa det som är akut skadat. Utan någon fingervisning om ålder på elanläggningen eller när den renoverades senast är det svårt att säga.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.