Hej!

Reserverar mig med att detta är en ganska bred fråga med många funderingar.

Sedan vi flyttade in i vårt hus för några år sedan har vi haft problem med kondens på insidan av fönsterna så fort temperaturen har sjunkit närmare nollan. Jag har läst på massor och har förstått att detta troligtvis har med ventilationen att göra. När vi flyttade in hade vi endast en tilluftsventil på 105m2 och frånluftskanaler i badrum, toalett, kök och tvättstuga. Tidigare har huset enbart haft självdragsventilation, som uppenbarligen inte fungerat. Därför lät jag installera en Fresh Intellivent Sky i mitt badrum för ungefär ett år sedan med förhoppning om att få ett tillräckligt bra undertryck i huset. Badrummet blir förvisso sällan fuktigt (spegeln är princip aldrig immig längre) men problemen med fönsterna har kvarstått. Vi har vattenburen golvvärme i hela huset utan radiatorer.

Nu I somras installerade jag dessutom tre extra tilluftsventiler efter konstens alla regler. Nu har jag alltså ett i vardera sovrum, samt två i vårt vardagsrum som är ganska stort. Som komplement till detta har jag även installerat en likadan intellivent i min tvättstuga som också går kontinuerligt. Värt att nämna är att frånluftskanalerna från badrummet och tvättstugan mynnar ut i samma skorsten(?)/plåthuv, eller vad det nu kallas.

Egentligen tycker jag inte att luftfuktigheten varit alarmerande hög någonsin av att döma från min hygrometer (50-60%) men jag vill så gärna bli av med problemet eftersom att jag inte vill ha ruttna fönster, eller dåligt inomhusklimat för den delen.

Nu har visserligen temperaturen varit ovanligt mild i år med närmare 13-14 grader om dagarna och 10 grader om nätterna i oktober och min luftfuktighet inomhus ligger ganska stabilt på runt 50%. Jag har därför inte kunnat se på mina fönster om ventilationen gjort någon nytta..

Det jag undrar är alltså; tror ni att min ventilationslösning är tillräckligt bra sett till husets storlek? (Har inte råd med att sätta kanalfläktar eller installera FTX eller liknande just nu). Vad är en normal RF inomhus såhärårs (med fungerande ventilation)? Pallar fläktarna skjuta luften ca 1,5 meter upp ut genom frånluftskanalerna eller motverkar de mest kallraset som tidigare fanns?
Finns det något sätt jag kan avgöra redan nu om ventilationen förbättrats?

Tacksam för svar.
 
Enklast är att vid varje ventil se hur luften rör sig. Ett papper över de frånluftskanaler som inte har en fläkt. Sugs pappret fast?
Vid friskluftsventilerna kan du göra samma sak, men där ska ju pappret inte sugas fast.
Man kan även använda en tunn strimma av t.ex. silkespapper för att se vart luften tar vägen.
En installation av en huvmonterad fläkt hade nog varit billigare än dina två befintliga fläktar. Men det är nog annars det billigaste sättet att få till ett undertryck i och med att alla kanaler mynnar ut i en och samma plåthuv.
 
Vilka fönster kommer kondensen på? Sover ni med något öppna dörrar och kan luften passera ovan/under dörrarna till badrum och tvättstuga?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilka fönster kommer kondensen på? Sover ni med något öppna dörrar och kan luften passera ovan/under dörrarna till badrum och tvättstuga?
Kondensen kommer på sovrumsfönsterna och köksfönsterna. Köksfönsterna ska bytas ut eftersom att de är gamla och dåliga. Men överlag har vi haft problemet i hela huset tidigare. Eftersom att vi har småbarn sover vi alltid med öppna dörrar och lämnar oftast samtliga dörrar öppna här hemma även på dagarna.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Enklast är att vid varje ventil se hur luften rör sig. Ett papper över de frånluftskanaler som inte har en fläkt. Sugs pappret fast?
Vid friskluftsventilerna kan du göra samma sak, men där ska ju pappret inte sugas fast.
Man kan även använda en tunn strimma av t.ex. silkespapper för att se vart luften tar vägen.
En installation av en huvmonterad fläkt hade nog varit billigare än dina två befintliga fläktar. Men det är nog annars det billigaste sättet att få till ett undertryck i och med att alla kanaler mynnar ut i en och samma plåthuv.
Ja alltså det känns klart och tydligt, framförallt på kvällarna när det är lite svalare att det strömmar in frisk luft i ventilerna och fläktarna suger enkelt fast en bit papper. Men trodde någonstans att luftfuktigheten skulle sjunka mer inomhus. Men det kanske är normalt med 50-55% om nätterna såhärårs? Det är ju inte över rekommenderade värden.
 
O
M MattiasMalm skrev:
Kondensen kommer på sovrumsfönsterna och köksfönsterna. Köksfönsterna ska bytas ut eftersom att de är gamla och dåliga. Men överlag har vi haft problemet i hela huset tidigare. Eftersom att vi har småbarn sover vi alltid med öppna dörrar och lämnar oftast samtliga dörrar öppna här hemma även på dagarna.
Det är troligtvis så att dina frånluftfläktar suger för lite luft i kombination med att dina fönster är dåliga samt att tilluftdonen är felaktigt inställda.

Gällande fönster har jag samma problem vintertid i ett av sovrummen. Har du gardin eller något som ligger mot fönstret blir det ofta värre. Sen kommer kondensen ske även om du har en väldigt låg luftfuktighet om fönstren blir kalla.

Lösningar kan vara att öka farten på frånluftfläktarna samt försöka ställa in tilluftsdonen så det suger ungefär lika mycket i alla rum.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Det är troligtvis så att dina frånluftfläktar suger för lite luft i kombination med att dina fönster är dåliga samt att tilluftdonen är felaktigt inställda.

Gällande fönster har jag samma problem vintertid i ett av sovrummen. Har du gardin eller något som ligger mot fönstret blir det ofta värre.

Lösningar kan vara att öka farten på frånluftfläktarna samt försöka ställa in tilluftsdonen så det suger ungefär lika mycket i alla rum.
Jag har provat att öka på grundhastigheten en aning pga ovan nämnd anledning. Just nu har jag tilluftsventilerna helt öppna eftersom det är så milt här i Skåne. Det blir inget kallras eller så. Hade hoppats på en svinkall natt så att jag verkligen kan få se om det funkar eller inte. Ja förr har jag haft gardin för, men vill testa utan nu och se om det hjälper.
 
M MattiasMalm skrev:
Ja alltså det känns klart och tydligt, framförallt på kvällarna när det är lite svalare att det strömmar in frisk luft i ventilerna och fläktarna suger enkelt fast en bit papper. Men trodde någonstans att luftfuktigheten skulle sjunka mer inomhus. Men det kanske är normalt med 50-55% om nätterna såhärårs? Det är ju inte över rekommenderade värden.
Suger det även i frånluftskanaler där du inte har fläktarna?
 
T Tompafix skrev:
Suger det även i frånluftskanaler där du inte har fläktarna?
Nej det är väl inget vidare drag i den kanalen. Har dock inte testat sedan jag installerade den andra fläkten. Den är inne på lilla toaletten som i pricnip alltid står stängd. Sen upplever jag sällan att det luktar illa därinne eller så.
 
M MattiasMalm skrev:
Nej det är väl inget vidare drag i den kanalen. Har dock inte testat sedan jag installerade den andra fläkten. Den är inne på lilla toaletten som i pricnip alltid står stängd. Sen upplever jag sällan att det luktar illa därinne eller så.
Mest att du kollar att den kanalen inte blir en tilluft. För då drar den ner den fuktiga luften du just skickat ut från de andra kanalerna som har fläktar.
 
O
M MattiasMalm skrev:
Jag har provat att öka på grundhastigheten en aning pga ovan nämnd anledning. Just nu har jag tilluftsventilerna helt öppna eftersom det är så milt här i Skåne. Det blir inget kallras eller så. Hade hoppats på en svinkall natt så att jag verkligen kan få se om det funkar eller inte. Ja förr har jag haft gardin för, men vill testa utan nu och se om det hjälper.
Men där har du ett bekymmer. Då alla står öppna suger det bara från den som är lättast att suga luft ifrån.

Kolla det här klippet från 3:00 och framåt.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Men där har du ett bekymmer. Då alla står öppna suger det bara från den som är lättast att suga luft ifrån.

Kolla det här klippet från 3:00 och framåt.
[media]
Mycket intressant. Svårt att veta hur jag ska ställa mina tilluftsventiler då för att det ska bli ett jämnt flöde. Upplever ju att samtliga ventiler tar in luft kontinuerligt under kvällarna när det är lite svalare. Jag har ingen ventil som drar in betydligt mycket mer än någon annan. Skulle eventuellt vara i ena rummet jag tycker luftflödet är aningen bättre. Ska jag prova att strypa den litegrann då?
 
O
M MattiasMalm skrev:
Mycket intressant. Svårt att veta hur jag ska ställa mina tilluftsventiler då för att det ska bli ett jämnt flöde. Upplever ju att samtliga ventiler tar in luft kontinuerligt under kvällarna när det är lite svalare. Jag har ingen ventil som drar in betydligt mycket mer än någon annan. Skulle eventuellt vara i ena rummet jag tycker luftflödet är aningen bättre. Ska jag prova att strypa den litegrann då?
Jag tror du får testa dig fram! Det är inte lätt och många (jag inkluderat) har samma problem.

Jag hade nog börjat med att minska inföde i vardagsrummet för att försöka öka i sovrummen.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Jag tror du får testa dig fram! Det är inte lätt och många (jag inkluderat) har samma problem.

Jag hade nog börjat med att minska inföde i vardagsrummet för att försöka öka i sovrummenja
O Ossian K Olsson skrev:
Jag tror du får testa dig fram! Det är inte lätt och många (jag inkluderat) har samma problem.

Jag hade nog börjat med att minska inföde i vardagsrummet för att försöka öka i sovrummen.
Ja jag får nog göra det! Inte enkelt med ventilation alltså.
 
Hej igen!

Nu har det gått en tid och temperaturerna har hunnit sjunka en del. Jag tycker att luftkvaliteten blivit bättre och luftfuktigheten har sjunkit ordentligt. Dessutom upplever jag att vi har mycket mindre kallras hemma än tidigare. Förr låg vi alltid på närmare 60% hemma, även på vintern. Nu har det varit -1° hela natten och morgonen och vi har en RF på 42% i vardagsrummet och 46% i köket men ändå bildas kondens på mina köksfönster samt två av mina sovrumsfönster. Jag har relativt nya treglasfönster i hela huset och har nu satt helt nya elitfönster i köket.

Igår höll jag koll hela kvällen på de nya fönsterna eftersom att jag ändå skulle sitta uppe. Då bildades en mycket liten bit imma i hörnet på köksfönsterna (något jag kan leva med mtp hur det varit tidigare). När jag gick till sängs vid 02 tiden var det -2° och fortfarande relativt lite kondens. Men när jag vaknade var det ändå ganska mycket imma i nederkant av mina fönster. Finns det någon anledning till att kondensen ökar på natten? I mitt sovrum kan jag förstå kondensbildningen eftersom att det är jag, min fru och vårt barn som sover där inne men varför det blir mer i köket begriper jag inte.

Jag blir vansinnig på det. Jag känner att jag provat allt för att få bukt på problemet men vet inte vad mer jag ska ta mig till. Tycker att det strömmar in luft kontinuerligt i tilluften och mina fläktar håller enkelt uppe ett A4 papper.

Tacksam för svar!
 
  • Gilla
Mapet890
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.