Jag är rädd för att även om man investerar i golvplaton så kommer man inte ifrån rengöringen och borttaget av det organiska materialet.
Jag tycker det verkar onödigt i det här fallet - det är overkill om man inte har en riktigt fuktig platta. I annat fall räcker det med rengöring/skrapning/blästring/whatever och tillbaks med plasten och golvet.
 
Äh, låt det ligga något år och lyft sedan för inspektion. Ingen fukt under plasten = lägg tillbaka golvbrädan. Fukt och liv = riv upp.
Golvet blir ju inte livsfarligt från första dagen. Vem vet, när du har fukt kanske du vill byta golvmaterial också...
 
Du kan kanske testa något av de golv som inte är klart om det är fuktigt. Ta en lite täckplast ca 1*1 m och tejpa fast det i golvet. Tejpa alla fyra sidorna så det blir helt tätt. Vänta sedan några dagar och se om det blir fukt på plasten. Blir det inte det kanske du kan klara dig utan att riva upp golvet. Vet inte om det går att göra på det här sättet men det borde fungera eller..?
 
siamthai skrev:
Du kan kanske testa något av de golv som inte är klart om det är fuktigt. Ta en lite täckplast ca 1*1 m och tejpa fast det i golvet. Tejpa alla fyra sidorna så det blir helt tätt. Vänta sedan några dagar och se om det blir fukt på plasten. Blir det inte det kanske du kan klara dig utan att riva upp golvet. Vet inte om det går att göra på det här sättet men det borde fungera eller..?
Föreslår att du gör som siam eller kalle 12 tycker, om du lägger golvplaton kan du ligga gärna göra ordentligt o regla upp golvet o sedan lägga golvspån o laminatgolv...lite jobb mao, men det blir bra....
 
Jag har lite samma problem vi har lagt nytt click-golv i lekrummet (inget dyrt men iaf) och har nu börjat fundera på att riva upp och rengöra plattan i resten av nedre våningen (vardagsrum, kök, matrum och hall)
I lekrummet finns en "hembyggd" ventilation som drar luft från det uppreglade golvet och släpper ut den ovanför taket.

Jag har tänkt följande uppbyggnad vid renovering av uppreglade golv (nerifrån och upp).
1. Rengjord platta dels genom städning och dels genom att använda fungicider (tror jag det heter) dvs mögeldödare (Barocol).

2. Platonmatta med uppvik

3. Skiva av extruderad polystyrencellplast (isolering)

4. Spånskiva med spont som läggs flytande på 3.

5a. Laminat/Plastmatta/Parkett osv

5b. Golvgips

6a. Färdigt

6b. T-röd golvvärme med Reflecta skiva

7. Klinkers

Problemet som jag har är att fläkten som sagt sitter i lekrummet och jag vill vara säker på att hela konstruktionen "vädras" dvs även de delar som gjorts om. Helst skulle jag vilja riva upp lekrummet och lägga platon där med men det har jag ingen lust med när det blev så bra =)

Man skall ju egentligen täta syl och liknande så att tillluften till platon vädringen kommer från insläppen i golvlisterna. Jag tror att min fläkt kommer att fixa detta iaf men risken finns ju att luften tar en lättare väg till fläkten tex från sylen i lekrummet vilket kommer att påverka vädringen av de andra golven. Min tröst är ju att ett hyggligt vädrat platonsystem är bättre än ett icke vädrat.

Vän av ordning kanske funderar på varför vi vill göra detta då vårt reglade golv idag vädras ok (enligt Anticimex som utförde röktest under besiktningen) och mitt svar är att vi
1. Vill få bättre koll på vad som finns på plattan (byggskräp osv)
2. Tror att vi kan få varmare golv genom att dels isolera bättre men också genom att säkra att varm inomhusluft vädrar platonsystemet istället för att kall uteluft läcker in genom syl.
3. Få golvvärme i hallen med klinersgolv utan att höja golvet i förhållande till övriga golv (kan ju bli viss skillnad även efter beroende på hur man kan välja isoleringstjocklek i förhållande till påbyggnaden som gips, värmegolv och klinkers ger. (tex 13mm+13mm+7mm=33mm högre -> 7cm isolering i hallen och 10 i övriga rum)

Är det något som gjort en sådan renovering. Av någon anledning känns det bättre att köra golv hela vägen istället för reglar men jag vet inte. Precis som någon nämner så finns ju Nivell också, det verkar lite jobbigare men det är klart. Om min platta inte har en jämn yta så kanske man tvingas till att flytspackla den innan man kan lägga platon det slipper man med Nivell (antar jag)

Vad gälller det specifika problemet så skulle jag låta det ligga tills ev problem uppstår. Väljer du att riva upp det så kolla om du skall använda Barocol (med reservation för namnet) för att göra rent plattan ordentligt.

Hoppas du hittar en väg och nöjer dig med den. Brukar bli så att man går och grämer sig (ofta i onödan)
 
Jag inställer mig i kön av frågeställare om fuktskadade golv. Vi har köpt ett hus som är byggt 1958. när vi rev bort plastmattorna så hittade vi mögelpåväxt (konstaterat av Anticimex) i form av svarta fläckar i varierande storlek. Anticimex tyckte att inläggning av Platon-golv med mekanisk ventilation kanske inte vore så dumt. En ansträngd renoveringsbudget blir om möjligt ännu mer ansträngd så det är med blandade känslor man sitter här och fundrar på hur man skall göra. Ska man lägga in Platon för dyra pengar och vara säker (så säker man nu kan bli) på att det inte kommer tillbaka, eler skall man skippa detta och göra som beskrivits i denna tråden där man lägger golvet och sedan håller det under uppsikt ? Vi har tvättat med klorin och skall även gå på med Bucarol 10. Det märkliga är att Platon rekommenderar oss att lägga ventilerade golv även i köksdelen där vi kommer klinkers, konstigt tycker vi då klinkers andas, eller? Om någon kan ge ett råd eller t o m räta ut ett av alla de frågetecknen som tynger oss är vi hjärtligt tacksamma. *puh*
 
Vårt hus hade precis samma "lösning", flytande golv på linoleum med tjära under och plastfolie.
Efter 25 år (när vi köpte huset) rev vi upp detta golv, och visst var det fuktigt under plasten, men inget mögelangrepp alls. Det var det däremot på väggreglarna, men det är enn annan historia.

Låt du golvet ligga!

Niclas
 
Återupplivar ämnet lite... Är detta någonting man öht bör tänka på om man bor på tredje våningen dit det förhoppningsvis inte når någon fukt?
 
Edvuld, du går säker!

Markfukten stiger inte så högt.

//KoW
 
Tack för det, bäst att fråga för säkerhets skull.
 
Jag sitter i precis samma sits!!! Jag har lagt in klickgolv med underlagsplast. Plasten är säkert tät, men den ligger ju bara omlott och är inte alls tätad i kanterna. Får du mögel så får jag (byggåret stämmer bra också).

I ett av rummen (hallen) la jag in klinker, och för att det skulle fästa var jag tvungen att få bort tjäpapp mm, om är inte HELT RENT. Det tog min vän med golvslip 2 timmar och 4 slippapper att få rent 2 kvadrat...

Jag kör på "chansa och kolla om ett år".

Och jag är tveksam till det där med att linelium andas, jag hittade gott om fukt i köket i mellanskiktet (pappen), mellan tjäran och linoliumen, som inte var på väg nån stans.
 
En liten parantes; Jag frågade Forbo ang. Marmoleum (linoleum) clickgolvet de hade, och de rekommenderade åldersbeständig plast mellan eventuella tjärpappsrester/betong och plattorna. Det behövdes inte tejpas, utan var ok med 20cm överlapp när man inte har problem med markfukt.

Citat: "Ja man behöver en ångspärr ( åldersbeständig plastfolie)alltid när det är betong även utan risk för markfukt beroende på att då materialen är hygroskopiska, det vill säga att de ändrar fukthalten med omgivande luftfuktighet och betong har en högre jämviktsfuktkvot än trä ( marmoleumplattorna).
Du lägger plastfolien med 20 cm överlapp, det räcker. "

Det kanske hjälper någon som sitter i tjärpappträsket ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.