Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du behöver en speciell pistol som drar fram tråden, och det blir ändå bara "sådär"...

Kolla in den här videon, den ger en hyfsad insikt i hur det funkar..
[media]
Är det samma svets? Till min svets funkade det bra med det vanliga matarverket om man bytte till en "halare" slang i slangpaketet.
 
F
E Erik Lindroos skrev:
Från en amatör till en annan:
1. De verkar likvärdiga i praktiken. Mison 18 innehåller lite NO, men vet inte om det märks för amatörer.
2. Ja, så har jag fattat det.
3. Ja, i alla fall om man har lite krav på resultatet
4. Jag har provat, och det blev väl inte jättebra. Fogen blev någorlunda tät men inte så fin som den brukar. Vet inte om den rostar, hade inte kvar prylen så länge. Beror tromigen också på vilken miljö den utsätts för.
5. Vet ej
6. Det luktar konstigt, men har inte blivit akut sjuk. Känns rekommenderat att undvika de gaserna, men vet egentligen inte.
7. Ja, det blir mycket bättre om du får bort galven ordentligt.
8. Ja, för riktigt bra resultat (se 4.)
9. Du ska inte ha ren argon till rostfritt, i alla fall inte generellt. Det finns många olika gaser till olika rostfria, men jag lyckades inte köpa sådan gas som privatperson när jag försökte för femton år sedan. De fanns då bara för uthyrning, men det kan ju ha ändrats. Ren Argon går bra till aluminium. Kanske finns någon typ av rostfritt som ska köras med ren Argon.
10. TIG ska väl per definition ha inert gas!? Alltså inte Mison 18. Har inte hört om något annat.
11. Vet ej.

Hoppas någon mer erfaren kan bekräfta eller dementera.
E Erik Lindroos skrev:
Är det samma svets? Till min svets funkade det bra med det vanliga matarverket om man bytte till en "halare" slang i slangpaketet.
9. Njaaa, som privatist med begränsningar så säger jag ren argon till rostfritt i brist på bättre. Annars är det typ Mison 2 eller nåt sån till rostfritt men skulle säga att har man en MAG svets hemma så är den första gasen man köper Mison 18 (eller motsvarande) och den andra om man vill prova lite TIG eller gör att försök med aliminium MIG är ren argon och då duger den för att sprätta ihop några bitar rostfritt med trådsprutan med.

Bra frågor av TS tycker jag.
 
F
E Erik Lindroos skrev:
Är det samma svets? Till min svets funkade det bra med det vanliga matarverket om man bytte till en "halare" slang i slangpaketet.
Vad har du för svets? Det funkar att svetsa aluminium med svetsens matarverk och pistol under kontrollerade former. Som du säger, byta liner (slangen i pustolpaketet), kolla över bobbinbromsen så den går för trögt, ha koll på spännkraften på drivhjulen. Alu-tråd är mjuk och spänner man för hårt så blir tråden deformerad och det blir en jävla massa bös i slangpaketet. Det skall egentligen vara speciella rullar till aluminum med runda spår och kör man ved V-spår så blir tråden lätt 4-kantig men det går.... Sen svetsat man med ett rakt och fint slangpaket så funkar det hjälpligt.

sen så kräver aluminium sin svets då materialet i sig leder bort värme lite för bra för att det skall vara enkelt.
 
F
E Erik Lindroos skrev:
Går det att byta polaritet så du får plus på elektroden så går det att MIG:a aluminium med ren argongas. Vet dock inte om det går på just den här svetsen.

Tillägg: Som @fsn skriver nedan så måste du såklart ha aluminiumtråd för aluminium. Jag tänkte mest på om svetsen klarar det.
Jo, byta polaritet går, det gör man med ”dongeln” där fram så det är inga problem.
 
F fsn skrev:
Vad har du för svets? Det funkar att svetsa aluminium med svetsens matarverk och pistol under kontrollerade former. Som du säger, byta liner (slangen i pustolpaketet), kolla över bobbinbromsen så den går för trögt, ha koll på spännkraften på drivhjulen. Alu-tråd är mjuk och spänner man för hårt så blir tråden deformerad och det blir en jävla massa bös i slangpaketet. Det skall egentligen vara speciella rullar till aluminum med runda spår och kör man ved V-spår så blir tråden lätt 4-kantig men det går.... Sen svetsat man med ett rakt och fint slangpaket så funkar det hjälpligt.

sen så kräver aluminium sin svets då materialet i sig leder bort värme lite för bra för att det skall vara enkelt.
En ESAB som jag köpte på Jula för femton år sedan. Svetsade inte så mycket aluminium, då när det begav sig. Kanske hade jag tur, för jag upplevde inte matningen som ett problem. Att det var knepigare än snällt stål märkte jag däremot.
 
F
E Erik Lindroos skrev:
En ESAB som jag köpte på Jula för femton år sedan. Svetsade inte så mycket aluminium, då när det begav sig. Kanske hade jag tur, för jag upplevde inte matningen som ett problem. Att det var knepigare än snällt stål märkte jag däremot.
Jag har inte heller nån direkt (positiv)erfarenhet av aluminium. Har svetsat ett par högtalarställ till fronthögtalarna för ..... typ 15-20 år sen. Övade rätt mycket på skrotbitar innan men hade inte en aning om vad jag höll på med. Idag när jag tittar på dom så är jag helt förundrad över resultatet, skulle troligtvis göra det mycket sämre nu. Jag vet att aluminium är svårt och jag vet att jag inte kan svetsa det. Då när det begav sig så hade jag inte en aning, jag stod på toppen av ”mount Stupid” och bara gjorde det.
 
  • Gilla
Erik Lindroos
  • Laddar…
F fsn skrev:
9. Njaaa, som privatist med begränsningar så säger jag ren argon till rostfritt i brist på bättre. Annars är det typ Mison 2 eller nåt sån till rostfritt men skulle säga att har man en MAG svets hemma så är den första gasen man köper Mison 18 (eller motsvarande) och den andra om man vill prova lite TIG eller gör att försök med aliminium MIG är ren argon och då duger den för att sprätta ihop några bitar rostfritt med trådsprutan med.

Bra frågor av TS tycker jag.
Ja, man ska inte begränsa sig i onödan. Faktum är att (typ) ren argon rekommenderas till vissa typer av rostfritt, så jag får delvis ta tillbaka vad jag skrev tidigare. Men Mison 2 och Mison 2He verkar vara allroundgaserna. Från Linde gas:

"Skyddsgaser för MIG/MAG-svetsning

MISON® 2, (Ar + 2 % CO2 + 0,03 % NO). En all-round skyddsgas för alla
typer av rostfria stål (ferritiska, martensitiska, duplexa, austenitiska).

MISON® 2He, (Ar +2 % CO2 + 30% He + 0,03 % NO). All-round skydds-
gas för alla typer av rostfria stål. Ökad inträngning och flytbarhet i
smältan genom tillsats av helium. Möjliggör högre svetshastighet.

MISON® Ar, (Ar + 0,03 % NO). Används för superduplexa, hel- och
superaustenitiska rostfria stål. Ger stabil ljusbåge och minimerar
ytoxider.

MISON® N2, (Ar + 1,8% N2 + 30% He + 0,03 %NO). Används för super-
duplexa, hel- och superaustenitiska kvävelegerade rostfria stål. Kväve
förbättrar korrosionsmotståndet. Bättre flytbarhet i smältan tack vare
tillsats av helium."
 
F
E Erik Lindroos skrev:
Ja, man ska inte begränsa sig i onödan. Faktum är att (typ) ren argon rekommenderas till vissa typer av rostfritt, så jag får delvis ta tillbaka vad jag skrev tidigare. Men Mison 2 och Mison 2He verkar vara allroundgaserna. Från Linde gas:

"Skyddsgaser för MIG/MAG-svetsning

MISON® 2, (Ar + 2 % CO2 + 0,03 % NO). En all-round skyddsgas för alla
typer av rostfria stål (ferritiska, martensitiska, duplexa, austenitiska).

MISON® 2He, (Ar +2 % CO2 + 30% He + 0,03 % NO). All-round skydds-
gas för alla typer av rostfria stål. Ökad inträngning och flytbarhet i
smältan genom tillsats av helium. Möjliggör högre svetshastighet.

MISON® Ar, (Ar + 0,03 % NO). Används för superduplexa, hel- och
superaustenitiska rostfria stål. Ger stabil ljusbåge och minimerar
ytoxider.

MISON® N2, (Ar + 1,8% N2 + 30% He + 0,03 %NO). Används för super-
duplexa, hel- och superaustenitiska kvävelegerade rostfria stål. Kväve
förbättrar korrosionsmotståndet. Bättre flytbarhet i smältan tack vare
tillsats av helium."
Helium skall man ju inte slösa på i onödan och jag är inte ens säker på att dom säljer den till privatister. Vet inte om det är sant men hörde att det inte tecknad nya avtal på helium som svetsgas bara så där. Men fylla ballonger på tivoli går tydligen bra.
 
F fsn skrev:
Helium skall man ju inte slösa på i onödan och jag är inte ens säker på att dom säljer den till privatister. Vet inte om det är sant men hörde att det inte tecknad nya avtal på helium som svetsgas bara så där. Men fylla ballonger på tivoli går tydligen bra.
Stämmer nog bra. Jag lyckades inte köpa. Det fanns hyresavtal, men det kostar ju skjortan om man bara svetsar lite då och då. Passar bara för yrkesfolk eller lottorika svetsnördar.
 
1) Argonmix 18%, se ovan, är samma sak som mison-18?
Svetstekniskt - ja. Mison 18 innehåller dock en liten del NO (0.03%) vilket gör att man får mindre marknära ozon. Bättre arbetsmiljö alltså. Man kan bli "pipig" i luftrören tillfälligt av marknära ozon. Julas gas verkar inte ha detta. Av samma anledning kan det vara en god idé att använda mison ar istället för ren Argon vid TIG-svetsning om man inte ska svetsa något som kräver ren Argon

2) Skillnaden mellan MIG och MAG är att använder man ren argon så blir det MIG och med mison-18 blir det MAG (då gasen är Aktiv/reagerar)?
Ja!
3) Med mison-18 så bör man bara svetsa vanligt stål, även kallat "olegerat och låglegerat stål"?
Det går att svetsa RF men är inte idealiskt.



5) Man kan svetsa i koppar och aluminium med ovan setup, men det kommer att stänka när man svetsar och fogen och plåten runt om kommer att rosta med tiden?
Nej

6) Svetsar man galvat så bör man göra det utomhus/god ventilation annars kan man bli riktigt sjuk av gaserna?
Ja, och slipa bort galvet där man ska svetsa. Galvfrossa är inte alls kul!

7) Svetsar man galvat så bör man slipa av yttersta skiktet med zink (mha en vinkelslip) för att fogen ska bli bra?
Ja

8) Vill jag svetsa i rostfritt utan att förstöra de rostfria egenskaperna så måste jag köpa annan gas och tråd, eller (för att spara pengar) svetsa med bågsvets (med rostfria elektroder)?
Ja, speciellt tråd.
9) Att svetsa med tråd för rostfritt är helt meningslöst om man inte även byter gas till ren Argon?
Nja, inte helt. Det beror på kraven. Helst ska man ha annan gas med mindre co2, t ex mison 2.

10) Att TIG svetsa med elektrod för rostfritt är helt meningslöst om man inte även byter gas till ren Argon?
Ja, jag har provat med mison 18 för att provköra en svets. Helt värdelöst.

Har jag rätt i mina påståender?
Svara på en eller flera om ni har svaret. Jag är väldig grön inom svetsning
Tack!

Avslutningsvis - ska du svetsa TIG vill du ha HF-tändning. Skraptändning är enligt mig helt värdelöst. Men TIG har du inte så stor nytta av till normalt husbehov.
 
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det kanske är enklare om du berättar vad du ska svetsa, snarare än att presentera hypotetiska fall..

Koppar behöver man ju sällan svetsa, och aluminium kan du glömma med den svetsen.
Som jag uppfattar det, så vill han ha bekräftelse eller dementi på det han anför. Inte att han har något han skall göra i morgon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.