Kopplingarna jag drog har hållit fint nu, men rörkrökarens gärningar i huset fortsätter att förmörka tillvaron. Nu är det främst duschblandaren som läcker, men även kopplingarna han drog i källaren under badrummet står och ärgar.

Duschblandaren ser ut att läcka från den inre "ringen" märkt med pil i bilden. Det har ärgat runt hela ringen och därför tror jag inte det läckt där blandaren kopplas till den lekande (antar jag) kopplingen. Jag trodde bara ringen höll brickan på plats, men den kanske gör något mer? Då jag drog åt den lite för en månad sen så satt den först väldigt löst, men droppandet upphörde. Har dock startat igen. Hur ser det egentligen ut innanför?

Kopplingen i den andra bilden är andra änden av poblemledningen i blandaren. Gissar att ärget kommer från dåligt dragen koppling, men visar den med misstanken att den ärgat från läckage ovanifrån. Kan det vara så illa? Hur undersöker jag?

blandare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-11-28 18.35.53.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har inte läst hela tråden, men du har inte enskildbrunn med ett agressivt vatten?
 
Enskild brunn är det. Eventuellt lite aggressivt vatten, men gamla kopplingar har inte samma problem.
 
Krilleman
Någonting har läckt!

Men att det läcker vid din svarta pil är oroväckande! Det är någon form av anslutningskoppling du har i väggen. Likt denna. Muttern mot väggen håller bara i brickan. Gängan borde vara tätad med lin i väggen.

8187304.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det brukar se ut så när du har ett surt vatten. Vattnet tränger ut via gängorna och tar med sig koppar. I kontakt med syre bildas kopparoxid som blir grönt.
Det vita är kalk, när vattnet dunstar tättar kalken läckan.

Bara att investera i ett pH-justerande filter.
 
Jättebra krilleman_215! Precis vad jag behövde veta. Nog bäst att ringa in rörmokaren igen så han får fixa till det. Jag har tidigare gått bet på att hitta ett verktyg för att dra åt en sådan koppling (då i en radiator). Han bör nog undersöka att allt står rätt till i väggen också.
 
Så var det dags igen! Förra gången ringde jag samme gamle rörmokare för att fixa blandaren. Först antog han att det läckte in vatten bakom brickan (se bild i mitt inlägg ovan) som sedan långsamt läckte ut. Han tätade brickan med silikon utan att ens kontrollera rördragningen. Jag var inte hemma men ringde tillbaka honom direkt. Då gjorde han om kopplingen med ny tejp och drog igen den.

Så idag ca 6 månader senare ser jag att det läcker igen från samma ställe! Såpass mycket att jag ser spår från blandaren längs väggen och en pöl vid golvbrunnen.

Min fråga är nu: Är det rörmokaren som är en jävla pajas, eller kan det vara så svårt att dra en koppling av den typen (se Krilleman_215s inlägg ovan)? Jag kan nämna att vi har näsa ph7, så det kan inte skyllas på aggressivt vatten.
 
Krilleman
Men är anslutningarna vid duschblandaren i väggen nygjorda när du renoverade badrummet?
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Ja, anslutningarna är nya. Blandaren är "gammal", men den sluter tätt.
 
Att han använder tejp som tätning säger väl en del...
 
  • Gilla
mankot och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag hoppas att du har dosor bakom i väggarna?!

Likt denna (bilden visar LK:s variant):

51009-original-large.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det är skönt att veta att det sitter såna dosor där bakom. Det är dessutom ganska fri insyn i väggen från källaren (multrum under toaletten, bekvämt nog) och där ser jag ingen fukt så det verkar funka. Lite jobbigt att behöva ha rörmokaren här titt som tätt bara. Verktyget att fixa det själv är lite dyrt, särskilt som jag varje gång tänker att det nog bara behöver användas en gång. Dock tredje gången jag haft användning för en nippelnyckel nu.
 
kulle
Är lite osäker men har för mig att den fyrkantiga delen på en 1/2 tums spärrnyckel oxå passar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.